کد خبر: 250702140692
اخبار شرکت هااقتصادتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

خودروی شاهین سایپا مطابق با کلاس جهانی

زینب غضنفری

صنعت خودروسازی کشور از زمان اعمال اولین تحریم‌ها با چالش و مشکلات عدیده‌ای مواجه شد اما؛ در طی سالیان اخیر مسیر طی شده، به سمت خودکفایی و بومی‌سازی بوده است.

از مدتی قبل که مدیرعامل جدید سایپا در این کارخانه حضور پیدا کرد، تغییر و تحولات در کیفیت و کمیّت تولیدات و ارائه محصولات جدید با رعایت استانداردهای روز دنیا و با تکیه بر دانش مهندسان داخلی با جدیت بیشتری به اجرا درآمد.

یکی از اقدامات مهم در دوره مدیریتی محمدعلی تیموری، تولید خودروی شاهین با استانداردهای ۸۵ گانه و امکانات و شرایط بهتر و رفع ایرادات گذشته است و در واقع، این خودرو به اولین محصول گروه خودروسازی سایپا تبدیل شده که با استانداردهای ۸۵ گانه تولید می‌شود.

خودروی شاهین هم به صورت دنده اتوماتیک و هم به صورت دستی به بازار عرضه می شود و سایپا در نسخه اتومات این محصول آپشن ها و تغییرات بسیاری لحاظ کرده و کلاس این خودرو را از خودروهای هم‌تراز خود بالاتر برده است.به طور کلی می‌توان گفت که شاهین اتوماتیک خودرویی با ظاهری زیبا و خوش قیافه‌ای است و تریم داخلی دو رنگ و کیفیت مناسب داشبورد، طراحی زیبا و چشم نوازی را پدید آورده است و خطوط کلی و قطعات به کار رفته در بدنه این محصول از روش‌های طراحی روز دنیا پیروی می‌کند.

به دلیل داشتن کابینی جادار، فضایی مناسب و کافی در اختیار سرنشینان جلو و عقب قرار می‌دهد و نسبت به خودروهای هم کلاس خود، از این حیث شرایط بهتری دارد. این خودرو با آپشن‌های رفاهی کافی و استحکام بدنه خود می‌تواند در قیاس با سایر محصولات بازار گزینه مطمئن‌تری برای خرید محسوب شود. علاوه بر این موارد، به لطف نصب توربوشارژر روی پیشرانه M15، اکنون گشتاور مناسبی از دورهای پایین موتور در اختیار راننده قرار می‌گیرد تا کشش بهتر به خصوص در سربالایی‌ها داشته باشد.

علاوه بر دوربین دنده عقب، یک دوربین در قسمت جلو‌پنجره و دو دوربین زیر آینه‌های جانبی نصب شده تا این نسخه شاهین به آپشن دوربین ۳۶۰ درجه مجهز شود. دوربین ثبت وقایع نیز پشت آینه داخل کابین و روی شیشه جلوی شاهین مورد نظر نصب شده است.

علاوه بر موارد یاد شده، امکاناتی نظیر کروز کنترل، محدودکننده سرعت، مانیتور ۱۰ اینچی و تزیینات کرومی ‌‌بدنه و کابین به آن اضافه شده است.

در خصوص کیفیت سواری و راحتی کابین هم باید گفت که شاهین اتومات با توجه به فرمان برقی نرم، دید کافی به اطراف، صندلی‌های نسبتاً راحت و رفتار قابل قبول تعلیق خود می‌تواند در رده قیمتی خود رضایت مشتریان را به خوبی جلب کند. این خودرو حرکات الاکلنگی چندان زیادی ندارد و در مسیرهای عادی فرمان‌پذیری قابل قبولی از خود نشان می‌دهد و ترمزها نیز وضعیت مناسب دارند.

گروه سایپا با تولید شاهین اتوماتیک، پیشرفت‌های قابل توجهی را از نظر ایمنی به معرض نمایش گذاشته است. در این خودرو تجهیزات خاص و الکترونیکی شامل استاندارد حفاظت از عابر پیاده، GSI و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) به کار رفته است. به این ترتیب، علاوه برکسب استاندارد تست تصادف، استاندارد حفاظت از عابر پیاده را نیز کسب کرده که ویژگی منحصر به فردی تلقی می‌شود که در خودروهای داخلی کمتر به چشم می‌خورد.

سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) یک فناوری حیاتی و مهم در امنیت و کارایی خودروها به حساب می‌آید که در شاهین اتوماتیک نصب و اجرا شده که در شرایط خطرناک مانند اسکید یا شیب‌های تند و همچنین در سرعت بالا به راننده در کنترل بهتر خودرو کمک می‌کند و میزان از دست رفتن کنترل خودرو را کاهش می‌دهد.

علاوه بر سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، سیستم کنترل کشش (TCS) و سیستم کمکی حرکت در سربالایی (HSA) نیز بر روی خودروی شاهین نصب شده است و ایمنی این خودرو را به میزان قابل توجهی نسبت به سایر محصولات بالا برده است.

همچنین، به جهت استفاده از فولادهایی با مقاومت بالا در نسخه اتوماتیک شاهین، ایمنی بالایی را در تصادفات احتمالی برای سرنشینان فراهم آورده و با به‌کارگیری تکنولوژی ساخت رباتیک در خط بدنه (۵۳ ربات و ۵ خط کنترل فرایند کیفیت (EMS))، قابلیت اخذ استاندارد ایمنی Euro Ncap را دارد.

شاهین اتومات در حال حاضر با سیستم‌های الکتریکی و الکترونیکی یکپارچه شامل سیستم کنترل مرکزی خودرو (BCM) و شبکه انتقال دیتا CAN تولید و به متقاضیان عرضه می‌شود.

در نسخه اتوماتیک شاهین از گیربکس CVT استفاده شده و به زودی، تولید شاهین با گیربکس AT نیز وارد مدار تولید می‌شود. گیربکس CVT قابلیت تعویض ۷ دنده به صورت تیپ‌ترونیک را دارد و میزان مصرف ترکیبی خودرو نیز بهبود یافته و به حدود ۷.۲ لیتر رسیده است. لازم به ذکر است که شرکت تولیدکننده گیربکس CVT شرکت پانچ بلژیک است که در دنیا صاحب سبک است و در بازارهای جهانی حضوری فعال دارد.

پیشرانه ۱.۵ لیتر توربوشارژر شاهین اتوماتیک، ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور دارد که از طریق گیربکس CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

به طور کلی، شاهین خودروی خوبی از کار درآمده و روی شاهین نسخه اتوماتیک می‌شود حساب باز کرد و می‌توان از آن به عنوان فرزند خلف سایپا نام برد. در عمل، تولید و عرضه این محصول با موتور جدید و طراحی بهتر، وجهه و شخصیت واقعی سایپا را به معرض نمایش گذاشته است. خودروی اتومات شاهین به عنوان یکی از تولیدات جدید شرکت سایپا، مورد استقبال خوب قرار گرفته و رضایت حداکثری مشتریان را کسب کرده است.

این میزان از آپشن‌ها و امکانات نصب و اجرا شده روی خودروی شاهین اتوماتیک نشان می‌دهد که گروه خودروسازی سایپا به سلیقه و خواست مشتریان ارزش ویژه‌ای قائل است و در نتیجه آن، بازار محصولات این گروه توسعه و گسترش یافته و فروش بیشتر این محصول را شاهد هستیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا