کد خبر: 25120074923
اخبار شرکت ها

دانش بومی در برابر هدر رفت هزینه‌ها ایستاد/ بومی سازی دانش تعمیر گیربکس توسط متخصصان ایرانی

متخصصان ایرانی توانستند دانش تعمیر گیربکس فنی کارخانجات را بومی سازی کنند تا از این طریق از هدررفت میلیاردها تومان سرمایه ملی جلوگیری شود.

محمدهادی درخشان مدیرفنی مهندسی واحد خاکستری سیمان شرق گفت: کلنگ کارخانه سیمان مشهد در سال ۱۳۳۲ به زمین خورد و هم اکنون بعنوان قدیمی‌ترین کارخانه سیمان فعال در چرخه تولید ایران فعالیت می‌کند و در سال ۱۳۳۶ بهره برداری از کوره‌های عمودی با استفاده از انرژی حرارتی که تکنولوژی روز آن زمان بود آغاز شد.

وی در خصوص بومی سازی دانش تعمیر گیربکس ادامه داد: تعمیر این گیربکس دستاورد‌هایی مانند جلوگیری از تعطیلی خط تولید را در برداشت و با برنامه ریزی‌های انجام شده و گرفتن جلوی تعطیلی خط از میلیارد‌ها تومان خسارت جلوگیری شد.

وی افزود: استفاده از این دانش بومی و خودباوری باعث شد تا با اطمینان بیشتر بقیه شرکت‌های سیمان کشور نیز از این تخصص استفاده کنند. دستاورد آن این است که تعمیرات فنی دستگاه‌های اختصاصی تولید سیمان و صنایع مس و فولاد کشور از این پس می‌توانند از متخصصان خود بدون اتکا به کارشناس خارجی استفاده کنند.

وی افزود: تولیدات سیمان سفید و خاکستری در مجموعه سیمان شرق کشور به ۲۵ کشور جهان صادر می‌شود.

درخشان ادامه داد: این کارخانه بزرگترین هلدینگ سیمانی در شرق ایران است و سیمان سفید و سیمان خاکستری بصورت مجزا تولید می‌شود. مجموعا ۴۶ هزار و ۴۰۰ تن ظرفیت نامی سیمان خاکستری و هزار تن سیمان سفید روزانه تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه سیمان شرق، یکی از بزرگترین معدن‌های خراسان رضوی در بحث سیمان است که حدود ۶۵۰ هکتار معدن دارد گفت: همچنین ۵۵۰ نفر مستقیم و ۳ هزار نفر غیرمستقیم در این مجموعه شاغل هستند و خود مجموعه شامل یک کارخانه فرآورده‌های بتنی، یک کارخانه تولید زغال سنگ و یک شرکت حمل و نقل بین المللی سیمان است.

موسی الرضا جعفری مدیر مکانیک سیمان خاکستری شرق نیز گفت: در این مجموعه دو خط ۳ هزار و ۳ هزار و ۴۰۰ تُنی داریم و از فن آوری‌های آلمان استفاده می‌شود و همچنین ۱۳۴ نفر در دپارتمان مکانیک به صورت سه شیفت مشغول به کار هستند.

وی با اشاره به هزینه بالای سرویس کاری قطعات توسط کارشناسان خارجی گفت: ما تاکنون هزینه هزار و ۵۰۰ یورو در روز و با اقامت آن‌ها نزدیک به ۲ هزار یورو برای کارشناس آلمانی پرداخت می‌کردیم که اینک صرفه جویی صورت گرفته است.

جعفری با بیان اینکه جایگزینی برای گیربکس نداریم، ادامه داد: از تحریم‌ها با دانش داخلی به فرصت دست یافتیم و توانستیم کاری که سال‌ها خارجی‌ها برای ما انجام می دادند را خودمان انجام دهیم.

مهدی رمضانی مدیر تعمیرات سنگ شکن‌ها در سیمان شرق کشور نیز گفت: جوانان ما جسارت کردند تا توانستند این ریسک را انجام دهند و کار تعمیر گیربکس را انجام دادند. اگر این اعتماد به توانمندی به متخصصان داخلی نبود جلوی تولید سیمان گرفته می‌شد، افراد زیادی بیکار می‌شدند و برای استفاده از کارشناس خارجی نیز باید هزینه‌های زیادی استفاده می‌شد.

وی اظهار کرد: در حالی که این گیربکس در حالت معمولی فقط ۱۰ سال کارکرد دارد و قیمت آن ۱۵۰ میلیارد تومان است، تیم فنی داخلی توانستند این کار را بجای ۱۰ سال برای ۱۲ سال برنامه ریزی کنند که اگر تعمیرات انجام نمی شد هزینه هنگفتی روی دست مجموعه می‌افتاد.

روستای فارمد در نزدیکی مشهد که در نزدیکترین نقطه به شهر قرار دارد و ۹۰ درصد مردم آن صاحب کامیون هستند و شغل آن‌ها حمل و نقل سیمان به نقاط مختلف استان و کشور است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا