کد خبر: 28050196929
اخبار شرکت هاجهانروزنامهفناوری اطلاعات و ارتباطات

دانش تولید تراشه های الکترونیک کره جنوبی در مرکز رقابت های چین و آمریکا

ترجمه: محمود نواب مطلق

اتحاد« چیپ ۴» چهار کشور کره‌جنوبی، آمریکا، ژاپن و تایوان را در موضوع بسیار راهبردی تراشه‌های الکترونیکی گردهم آورده؛ اما چین به این اتحاد چندان اهمیتی نمی‌دهد.

تولید این تراشه‌ها مهمترین موضوع گفتگوهای «پارک جین» وزیر امورخارجه کره‌جنوبی و همتای چینی خود «وانگ یی» در دیدار دو روزه‌اش ازچین از ۸ تا ۱۰ اوت (۱۷ تا ۱۹ مرداد) بوده است. این ملاقات در بندرنظامی« کینگدائو» که ناوگان دریایی شمال در آن مستقر است ودر جوی پرتنش ناشی از حواشی مربوط به تایوان و مواضع تند «یون سِئوک یول» رئیس جمهور کره‌جنوبی در قبال پکن  برگزارشد.

اما مأموریت وزیر امورخارجه کره‌جنوبی در این ملاقات اقتصادی بود. هدف وی تشریح موقعیت کره‌جنوبی برای چین در اتحاد «چیپ۴» بود. پیش‌بینی می‌شود نشست مقدماتی این اتحاد اواخر اوت (اوایل شهریور) برگزار شود.

آمریکا به عنوان قهرمان زیست‌بومها و تجهیزات، ژاپن به عنوان رهبر تأمین مواد‌اولیه کلیدی،تایوان به عنوان تولیدکننده سطح بالای آخرین نسل تراشه‌های الکترونیکی و کره‌جنوبی به عنوان متخصص در تولید تراشه‌های الکترونیکی حافظه با غولهایی چون «سامسونگ الکترونیک» و «اِی کِی های نیکس» تشکیل دهنده این اتحاد هستند.

چین این اتحاد را تهدید مستقیمی از جانب واشنگتن برضد خود تلقی می‌کند. وزیر امورخارجه کره‌جنوبی در ملاقاتش باهمتای چینی خود به او خاطر نشان کرد: «شرکت در این نشست مقدماتی صرفا به منظور تأمین منافع ملی کره‌جنوبی است و هیچ کشورخاصی از این بابت مورد مخاطره قرار نخواهد گرفت.»

وزیر امور خارجه چین« وانگ یی» قبلا بدون ذکر نام آمریکا گفته بود این کشور«اقتصاد را سیاسی می‌کند، از تجارت استفاده ابزاری می‌کند، قوانین را نظامی می‌کند و بدینوسیله ثبات و پایداری زنجیره‌های تأمین و تولید را در جهان به مخاطره می‌اندازد.»

برنامه اتحاد«چیپ۴» هرروز به نهایی شدن نزدیکتر می‌شود و چهار کشور عضو آن در تولید این تراشه‌های الکترونیکی با یکدیگر همکاری خواهندکرد. تراشه‌هایی که تولیدشان از حیث راهبردی بسیار اهمیت دارد. کاربرد این تراشه ها بسیار گسترده است. ماشین آلات صنعتی، لوازم خانگی، صنعت خودور، تولید تجهیزات مخابراتی از جمله این موارد است.

در چارچوب این اتحاد و توافقات آن یارانه ای معادل۷/۵۲ میلیارد دلار (۷/۵۱ میلیارد یورو) برای شرکتهای آمریکایی «‌اینتِل، اِی اِم دی و کالکوم» و شرکتهای خارجی چون سامسونگ به منظور تولید تراشه‌های الکترونیکی اختصاص خواهد یافت.

این شرکتها به منظور بهره‌مندی از این یارانه‌ها ملزم هستند تا ده سال در چین سرمایه گذاری نکنند. بدین ترتیب شرکت سامسونگ دیگر نمی تواند به گسترش فعالیتهای خود در چین ادامه دهد.

چین نیز که از حیث مواد اولیه تراشه‌های الکترونیکی به شدت وابسته کره جنوبی است از این اتحاد بسیار نگران است. هدف آمریکا از برقراری این محدودیتها محروم‌سازی چین از دستیابی به آخرین فناوریهای روز تولید  تراشه‌های الکترونیکی است.

منبع:لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا