کد خبر: 18119914956
انرژیروزنامه

دانمارک اولین جزیره مصنوعی تولید انرژی بادی دریایی جهان را می‌‌سازد

این پروژه ساختمانی که بزرگترین پروژه در تاریخ دانمارک است، صدها توربین بادی را برای برق‌رسانی به میلیون‌ها خانوار راه‌اندازی می‌کند.

ترجمه: فاطمه موسی‌زاده

دانمارک روز پنجشنبه طرحی را برای ساخت یک جزیره مصنوعی در دریای شمال و استفاده از آن به عنوان قطب انرژی پاک تصویب کرد.

این جزیره هم انرژی پاک خانه‌ها و هم هیدروژن سبز را برای استفاده در حمل و نقل هوایی، صنایع و حمل و نقل سنگین تأمین می‌کند.

این تصمیم در حالی گرفته شد که اتحادیه اروپا نیز از برنامه‌های خود برای تغییر منابع تولید انرژی رونمایی کرده است. این برنامه قصد دارد در دهه آینده بیشتر بر انرژی تجدیدپذیر اتکا کند؛ به همین دلیل تا اواسط قرن تقریباً ۲۵ برابر ظرفیت انرژی بادی تولیدی از دریا را افزایش می‌دهد.

بهره‌گیری از ظرفیت عظیم انرژی بادی دریایی

جزیره مصنوعی‌ای که دانمارک برای ساخت آن برنامه‌ریزی کرده و  در ۸۰ کیلومتری ساحل غربی این کشور واقع  خواهد شد، ۱۲۰هزار متر مربع مساحت خواهد داشت که وسیع‌تر از ۱۸ زمین استاندارد فوتبال است.  وزیر تغییرات اقلیمی، دان یورگنسن، در یک جلسه مطبوعاتی در این باره گفت: « این پروژه در دریای شمال بزرگترین پروژه سازه‌ای در تاریخ دانمارک خواهد بود و سهم بزرگی در تحقق  برنامه به‌کارگیری از ظرفیت عظیم بادی دریایی اروپا خواهد داشت.»

مقامات امیدوارند که این مرکز بتواند تا سال ۲۰۳۳ قابل بهره‌برداری باشد. هزینه مرحله اول این پروژه حدود ۲۱۰ میلیارد کرون دانمارک معادل  ۳۳.۸۷ میلیارد دلار  و ۲۸.۲۸ میلیارد یورو برآورد شده است.

گامی بزرگ برای گذار سبز جهانی

ظرفیت توربین‌های بادی اطراف حداقل ۳ گیگاوات خواهد بود که با گذشت زمان به میزان۱۰ گیگاوات افزایش می‌یابد.

یورگنسن ادامه داد: « این واقعاً یک لحظه عالی برای دانمارک و گذار سبز جهانی است.»

این جزیره انرژی، بخش مهمی از هدف قانونی کشور برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سطح ۷۰  درصد از  سال ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۳۰ است.

یورگنسن افزود: «فقط با الهام از دیگران و توسعه راه حل‌های جدید سبز که آنها نیز می‌خواهند استفاده کنند، واقعاً می توانیم کاری برای مقابله با تغییرات آب و هوایی انجام دهیم.»

این کشور اسکاندیناوی با برخورداری از وزش بادهای پرسرعت، پیشگام استفاده از باد هم در خشکی و هم در دریاست؛  تقریباً ۳۰ سال پیش اولین مزرعه بادی دریایی جهان را ایجاد کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ گرین، دانمارک اکنون ۴۰ درصد برق خود را از طریق نیروی باد تأمین می‌کند. این کشور همچنین بزرگترین تولید‌کننده توربین بادی و بزرگترین توسعه‌دهنده انرژی بادی دریایی  در جهان است.

در ماه دسامبر (آذر-دی)، دولت تصمیم گرفت جلوی اکتشاف نفت و گاز در بخش شمالی دریای دانمارک بگیرد.

دولت هنوز تاریخی برای شروع ساخت جزیره مشخص نکرده است؛ با این حال دانمارک برنامه هایی برای ساخت دومین جزیره انرژی در دریای بالتیک نیز دارد.

منبع: دویچه‌وله

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا