کد خبر: 02040034055
بازارتولید و بازرگانیصنعت و معدن

دبیر انجمن واردکنندگان تایر مطرح کرد؛ توزیع تایر با ارز ۴۲۰۰ در بازار؛ بروز مشکل واردات با ارز نیمایی

میرعابدینی گفت: واردکنندگان ملزم شدند با ارز نیمایی واردات لاستیک را انجام دهند، اما برخی از واردکنندگان که ارز ۴۲۰۰ دارند، مابه تفاوت آن را پرداخت نکردند.

سیدمحمد میرعابدینی، دبیر انجمن واردکنندگان تایر در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به علت گرانی لاستیک و کمبود لاستیک های سنگین در بازار، گفت: در گذشته واردات لاستیک با ارز ۴۲۰۰ انجام می شد اما از ابتدای سال ۹۸ به بعد این ارز برداشته شد و واردکنندگان ملزم شدند با ارز نیمایی واردات لاستیک را انجام دهند اما برخی از واردکنندگان از آن زمان که ارز ۴۲۰۰ دارند مابه تفاوت آن را پرداخت نکردند.

دبیر انجمن واردکنندگان تایر با بیان اینکه از خرداد ماه سال گذشته، با تصویب ستاد اقتصادی دولت، لاستیک سنگین از زمره کالا‌های اساسی خارج و واردات آن از شمول دریافت ارز دولتی حذف و نهایتاً قرار شد لاستیک‌های سنگین با ارز نیمایی وارد شوند، گفت: با این حال مقرر شد آن دسته از واردکنندگانی که واردات لاستیک سنگین تا پس از تاریخ تصویب دستورالعمل جدید را ثبت سفارش می کردند، همچنان با ارز ۴۲۰۰ تومانی لاستیک وارد کنند اما برخی از واردکنندگان از آن زمان ارز ۴۲۰۰ دارند که مابه تفاوت آن را پرداخت نکرده اند.

میرعابدینی با اشاره به عرضه لاستیک در سامانه، گفت: لاستیک در کل یا از طریق سامانه جامع تجارت یا سامانه راهداری عرضه می‌شود. لاستیک‌هایی که با ارز نیمایی وارد می‌شود باید در سامانه جامع تجارت و لاستیک‌هایی که با ارز ۴۲۰۰ وارد می شوند، در سامانه راهداری عرضه شود که در این سامانه حواله می‌شود.

او گفت: آن زمان که تایر با ارز ۴۲۰۰ وارد می شد برخی واردکنندگان لاستیک وارد نکردند و چون هنوز ارز داشتند تا زمانی که با این روند لاستیک توزیع شود، شاهد ۲ نرخی بودن لاستیک در بازار هستیم،زیرا لاستیک هایی که با ارز نیمایی وارد می شود خریدار ندارد و در مقابل لاستیک های با ارز ۴۲۰۰ خریدار دارند.

دبیر انجمن واردکنندگان تایر گفت:  ادامه این روند باعث شده بازار به هم بخورد . به همین دلیل واردات در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، ۸۰ درصد کاهش پیدا کرد و اکنون واردات به مشکل بر خورده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا