کد خبر: 260603173083
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیجهانروزنامهآیا اوج تاریخی قیمت طلا تا ابتدای سال 2025 ادامه خواهد داشت؟

درخشش طلا در سقوط دلار

مهران ابراهیمیان

قیمت طلا همچنان به درخشش خود ادامه می دهد؛ زیرا فلز زرد قله های تاریخی جدید را فتح کرده و ادامه می دهد و از سطح ۲۶۰۰ دلار در هر اونس فراتر رفته و بازدهی این بازار از ابتدای سال میلادی تاکنون بیش از ۲۵.۶ درصد بوده است و پیش بینی ها حاکی از ان است که روند رو به رشد آن حداقل تا اوایل سال آینده میلادی یعنی آذرماه ادامه یابد.

با این حال گلدمن ساکس معتقد است که اگر ایالات متحده تحریم های مالی جدیدی علیه ایران یا روسیه اعمال کند یا نگرانی ها در مورد بار بدهی آمریکا افزایش یابد، ممکن است این فلز تقویت شود.

به گزارش عصر اقتصاد؛ این رشد بیش از ۲۵.۶ درصدی ناشی از عوامل متعددی است که در افزایش این فلز گرانبها نقش داشته است. مهمترین آنها انتظارات کاهش نرخ بهره در فدرال رزرو است.

نرخی که بیش از دو سال است در بالاترین سطح خود در دو دهه اخیر باقی مانده است. سال‌ها و تداوم تنش‌های ژئوپلیتیکی مانند درگیری‌های جاری در غزه در میان ترس از گسترش دامنه آن و تداوم جنگ روسیه علیه اوکراین سه عامل اساسی و کلیدی درباره وضعیت قابل پیش بینی نرخ جهانی طلا است اما قضیه فراتر از این حرف ها است.

بلومبرگ در این باره و در جریان معاملات دیروز که قیمت طلا در معاملات لحظه ای ۲۵۸۸.۸۱ دلار در هر اونس را ثبت کرد درباره سود سالانه این بازار نوشت: قیمت طلا در معاملات آتی برای تحویل در دسامبر آینده از ۲۶۱۵ دلار در هر اونس فراتر خواهد رفت که با این اوصاف سود طلا طی یک سال به بیش از ۳۴ درصد خواهد رسید.

بلومبرگ نوشت: قیمت طلا در معاملات آتی برای تحویل در دسامبر آینده از ۲۶۱۵ دلار در هر اونس فراتر خواهد رفت که با این اوصاف سود طلا طی یک سال به بیش از ۳۴ درصد خواهد رسید

قیمت طلا تا سال ۲۰۲۵ همچنان در حال افزایش

گزارشی که چند روز پیش توسط گلدمن ساکس منتشر شد، پیش‌بینی کرد که قیمت طلا تا اوایل سال ۲۰۲۵ به رشد خود ادامه خواهد داد و به رکوردهای جدیدی خواهد رسید.

در این گزارش انتظار می‌رود که قیمت طلا تا اوایل سال آینده به ۲۷۰۰ دلار برسد که با حمایت از کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو و خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی در بازارهای نوظهور حمایت می‌شود.

در این گزارش آمده است که اگر ایالات متحده تحریم های مالی جدیدی علیه ایران یا روسیه اعمال کند یا نگرانی ها در مورد بار بدهی آمریکا افزایش یابد، ممکن است این فلز تقویت شود.

در این گزارش توضیح داده شده است که طلا گزینه ارجح در کوتاه مدت است (کالای که انتظار دارند در کوتاه مدت افزایش یابد) و همچنین به گفته گلدمن ساکس بهترین پوشش در برابر ریسک های ژئوپلیتیکی و مالی است.

این گزارش به طور خاص به سه عاملی اشاره می‌کند که می‌تواند قیمت طلا را به سمت افزایش سوق دهد، به ویژه خریدهای بانک مرکزی، زیرا از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲، بانک‌های مرکزی طلا را با سرعتی تقریباً سه برابر مقدار قبلی خریداری می‌کنند.

دومین عاملی که این گزارش معتقد است از قیمت طلا تا اوایل سال ۲۰۲۵ حمایت می کند، شوک های بالقوه ژئوپلیتیکی است، زیرا طلا خود را به عنوان ابزاری موثر برای محافظت در برابر این شوک ها معرفی می کند.

قیمت طلا در سه سال گذشته ۴۰ درصد، در پنج سال گذشته حدود ۶۰ درصد و در بیست سال گذشته حدود ۵۰۰ درصد افزایش یافته است.

به گفته جی پی مورگان چیس، سرمایه گذاران حدود ۳.۳ تریلیون دلار طلا دارند که ۱.۴ درصد از ارزش کل سرمایه گذاری های جهانی است.

توجه به کاهش نرخ بهره است

بر اساس این گزارش، سومین و آخرین عاملی که نقش مهمی در افزایش فلز زرد ایفا می کند، انتظارات کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در هفته جاری است، زیرا نرخ های بهره بالا تمایل به ساخت طلا دارند. بازدهی را فراهم می کند که برای سرمایه گذاران جذابیت کمتری دارد.

فدرال رزرو آمریکا احتمالاً کاهش نرخ بهره را که مدت ها انتظارش را می کشید، این هفته با کاهش یک چهارم واحدی آغاز خواهد کرد، زیرا به دنبال کاهش احتمال رکود اقتصادی است و در عین حال از اقدامات تهاجمی تر به دلیل سطوح مداوم تورم خودداری می کند.

این ادعا توسط دنبال کنند رویترز نیز تائید شده است آنجایی که حدود ۲۰ درصد از دنبال کنندگان معتقدند در جلسه سیاستگذاری که فدرال رزرو در ۱۷ و ۱۸ سپتامبر با کاهش نیم درصدی نرخ بهره مواجه خواهند بود در حالی که اکثریت انتظار دارند که نرخ بهره حدود یک چهارم درصد کاهش خواهد یافت.

سیاست گذاران فدرال رزرو از جولای سال گذشته نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا را در محدوده ۵.۲۵ تا ۵.۵۰ درصد نگه داشته اند تا سطح تورم را حفظ کنند و آن را در مسیر هدف ۲ درصدی خود قرار دهند، اما آنها می خواهند به زودی برای جلوگیری از رکود در بازار کار نرخ بهره را کاهش دهند.

بسیاری از کارشناسان انتظار دارند که نرخ بهره در پایان سال به ۴.۲۵-۴.۵۰ درصد برسد، مسیری که شامل کاهش نیم درصدی نرخ بهره در یکی از دو نشست پایانی فدرال رزرو در سال جاری است. کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو احتمالاً سرمایه گذاران غربی را پس از غیبت عمده آنها در دوره ای که طلا طی دو سال گذشته شاهد افزایش شدید طلا بود، به بازار طلا بازگرداند.

افزایش بیشتر قیمت طلا با دو دلیل

این گزارش بر این باور است که با توجه به افزایش سرعت اعمال تحریم‌های اقتصادی توسط ایالات متحده یا کشورهای اروپایی علیه چندین کشور و نهاد، طلا ممکن است حدود ۱۵ درصد افزایش یابد، در حالی که در صورت افزایش بحران بدهی در ایالات متحده، اوضاع قیمت طلا ممکن است بدتر شود.

تمایل کشورها برای افزایش ذخایر طلای بانک مرکزی به جای دلار آمریکا و سایر ارزهای خارجی، پس از جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۲، اعمال تحریم‌ها بر مسکو، و مسدود کردن دارایی‌های خارجی روسیه توسط ایالات متحده و اروپا در خارج از کشور به رویکردی واضح تبدیل شد.

بر اساس گزارش شورای جهانی طلا، بانک های مرکزی در سال ۲۰۲۳ پس از ثبت رکورد ۱۰۸۲ تن در سال ۲۰۲۲، ۱۰۳۷ تن طلا اضافه کردند که دومین خرید سالانه در تاریخ است.

طلا دیگر تنها یک پوشش در برابر آشفتگی های اقتصادی در نتیجه درگیری ها یا تورم و نرخ بهره نیست، بلکه به وسیله ای برای پوشش در برابر تحریم ها، به ویژه توسط ایالات متحده، تبدیل شده است. ترکیه و چین در دوره اخیر سهم طلا در ذخایر خود را افزایش داده اند.

گلدمن ساکس: اگر ایالات متحده تحریم های مالی جدیدی علیه ایران یا روسیه اعمال کند یا نگرانی ها در مورد بار بدهی آمریکا افزایش یابد، ممکن است این فلز تقویت شود

این موضوع باعث شد که صندوق بین‌المللی پول در گزارشی که در آوریل گذشته منتشر شد، درباره این روند اظهار نظر کند و گفت: «به نظر می‌رسد خرید طلا توسط برخی بانک‌های مرکزی عمدتاً ناشی از ترس از خطرات تحریم‌ها باشد.»

در این گزارش توضیح داده شده است که در حالی که ذخایر طلای چین، روسیه و کشورهای مشابه افزایش یافته است، «سطح سهم طلا از ذخایر خارجی در کشورهای بلوک آمریکا تغییر چندانی نداشته است».

طبق گزارش مجله فورچون که در این ماه منتشر شد، بدهی ایالات متحده اکنون به ۳۵.۳ تریلیون دلار افزایش یافته است، با میانگین هزینه پرداخت بهره برای تمام این استقراض اخیراً به ۳ میلیارد دلار در روز در مقایسه با ۲ میلیارد دلار تقریباً دو سال پیش افزایش یافته است.

بدهی ملی آمریکا در دهه گذشته دو برابر شده و از ۱۷.۶۴ تریلیون دلار در پایان سال ۲۰۱۴ به ۳۵.۳۵ تریلیون دلار در هفته گذشته رسیده است.

دلار سقوط کرد

در همین حال کاهش ارزش دلار آمریکا حمایت بیشتری از قیمت این فلز گرانبها ایجاد کرده است، زیرا طلا برای سرمایه گذارانی که ارزهای دیگر را در اختیار دارند ارزان تر می شود، زیرا ارزش پول آمریکا ضعیف می شود و تقاضا برای آن افزایش می یابد.

پس از آنکه گزارش‌های رسانه‌ها گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر کاهش قابل توجه نرخ بهره فدرال رزرو در نشست بعدی خود ۵۰ واحد پایه کاهش داد، دلار آمریکا جمعه گذشته در برابر ین ژاپن به پایین‌ترین سطح خود در نزدیک به ۹ ماه گذشته رسید.

در همین حال، یورو در برابر دلار آمریکا با ۰.۰۸ درصد افزایش به ۱.۱۰۸۳ دلار رسید.

کاهش ارزش دلار در برابر یورو پس از آن اتفاق افتاد که بانک مرکزی اروپا پنج شنبه گذشته نرخ بهره را ۲۵ واحد کاهش داد، اما کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، انتظارات برای کاهش مجدد هزینه های وام در ماه آینده را کاهش داد. رشد یورو باعث کاهش ۰.۰۸ درصدی شاخص دلار شد و به ۱۰۱.۰۸ رسید.

جان فلیس، استراتژیست ارز خارجی و اقتصاد کلان در بانک نیویورک ملون در بوستون، گفت: «افزایش چشم انداز برای سیاست مداراتر فدرال رزرو، دلار را پایین آورد و بسیاری از ارزهای دیگر را بالاتر می برد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا