کد خبر: 1809997888
تولید و بازرگانیروزنامه

درخواست اتاق ایران برای انتخاب رایزنان بازرگانی از بخش خصوصی

معاون اول رئیس‌جمهوری در واکنش به این درخواست از اتاق ایران خواست زمینه فعالیت رایزن‌های اقتصادی را در این کشورها فراهم کند.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، در جلسه‌ای که با حضور فعلان اقتصادی بخش  خصوصی برگزار شد، به آنان وعده داد که بخشنامه‌های سختگیرانه دوران فشار و تحریم اصلاح شود. رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در این جلسه خوستار انتخاب رایزنان بازرگانی از میان فعالان بخش خصوصی شد.

در سال‌های اخیر که تحریم‌ها بار دیگر بر اقتصاد ایران سایه افکنده است، فعالان اقتصادی و اعضای اتاق ایران در نشست‌های خود با مسئولان و دولتمردان بارها اعلام کرده‌اند که بخش خصوصی به‌رغم محدودیت‌های ناشی از تحریم با توجه به مناسبات و روابط خود در بازارهای هدف می‌توانند در پیشبرد اهداف کشور نقش‌آفرین باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق بازرگانی ایران، در نشست مشترک معاون اول رئیس‌جمهور با فعالان اقتصادی نیز که با حضور غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران، محمدرضا انصاری نایب‌رئیس اتاق ایران، محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران، غلامرضا انصاری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، حمید زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت و روسای اتاق‌های مشترک بازرگانی ایران و برخی از کشورها برگزار شد، بر این نقش‌آفرینی تأکید شد.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران، در این نشست ضمن برشمردن مهم‌ترین موانع توسعه تجارت با کشورها، خواستار توجه به نظر بخش خصوصی در روند تصمیم‌گیری‌ها شد.

علاوه بر این، رئیس اتاق ایران ظرفیت‌های اتاق‌های مشترک بازرگانی را در توسعه تجارت به‌ خصوص تجارت با کشورهای اروپایی و منطقه‌ای مورد توجه قرار داد و بر ضرورت انتخاب رایزنان بازرگانی از میان فعالان بخش خصوصی تأکید کرد.

تسهیل مراودات تجاری با کشورهای اروپایی و منطقه‌ای از طریق حل مشکلات نظام بانکی و مالی از دیگر موضوعاتی بود که شافعی در این نشست موردتوجه قرار داد و تأکید کرد پیشنهادهای بخش خصوصی برای حل این مشکلات، بسیار راهگشا خواهد بود

اقتصاد کشور بدون حضور بخش خصوصی پیش نمی‌رود

معاون اول رئیس‌جمهوری هم در این نشست با قدردانی از عملکرد مثبت اتاق ایران و بخش خصوصی در دوره تحریم، تأکید کرد: فعالان اقتصادی مردانه پای‌کار آمدند و عملکرد خوبی داشتند و با تأسی از راهبرد مقاومت مورد تأکید مقام معظم رهبری توانستند سیاست فشار حداکثری آمریکا را با شکست مواجه کنند.

جهانگیری افزود: اقتصاد کشور بدون حضور بخش خصوصی پیش نخواهد رفت و برای این منظور لازم است سیاست فرهنگی مناسبی از بخش خصوص پشتیبانی کند زیرا اگر جامعه به لحاظ فرهنگی با بخش خصوصی همراهی نداشته باشد، امکان فعالیت و رشد آنها و به ‌تبع آن، توسعه اقتصادی محقق نخواهد شد.

معاون اول رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه باید با عقل و تدبیر و همراهی فعالان اقتصادی از فرصت‌های پیش رو در راستای منافع مردم و اقتصاد کشور استفاده کرد، تصریح کرد: باید صدایی واحد از همه مسئولان قوای سه‌گانه و فعالان اقتصادی شنیده شود تا دنیا بداند که با کشوری یکپارچه و متحد روبه‌رو است.

او با قدردانی از عملکرد و اقدامات اتاق ایران و بخش خصوصی در دوره فشار حداکثری آمریکا گفت: در دوره تحریم‌های ظالمانه بخش زیادی از درآمدهای نفتی کشور محقق نشد، با ‌وجود  این، جریان تولید در کشور ادامه پیدا کرد و خوشبختانه با کمبود کالا مواجه نبودیم. این دستاوردها نتیجه عملکرد فعالان اقتصادی و صادرکنندگان و واردکنندگان بوده است که اقتصاد کشور را سرپا نگه داشته است.

بخشنامه‌های دوران فشار و تحریم اصلاح خواهد شد

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه بخش خصوصی و فعالان اقتصادی نقش مؤثر و تعیین‌کننده‌ای در تعاملات اقتصادی با کشورهای دیگر دارند، تصریح کرد: با توجه به محدودیت‌های منابع ارزی کشور، اگر گشایشی در ایام پیش رو حاصل شود، باید منابع مالی مسدودشده در کشورهای دیگر را آزاد کنیم تا این منابع به چرخه اقتصادی کشور بازگردد.

او کاهش سطح سرمایه‌گذاری در ایران طی سالیان اخیر را نگران‌کننده برای آینده کشور دانست و از اتاق ایران خواست برای ایجاد انگیزه در بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران خارجی برنامه‌ریزی کند.

جهانگیری درباره برخی گلایه‌های بخش خصوصی درباره ابلاغ مقررات و بخشنامه‌ها در دوران تحریم نیز گفت: بسیاری از این بخشنامه‌ها در دوره فشار حداکثری ابلاغ شد و هدف این بود که اقتصاد و زندگی مردم دچار فروپاشی نشود اما درصورتی‌ که شرایط تغییر کند و گشایشی حاصل شود، بخشنامه‌ها و مقررات دست و پاگیر که مختص دوران فشار و تحریم بوده، اصلاح خواهد شد.

او از اتاق ایران خواست فعالیت اتاق‌های مشترک ایران با کشورهای دیگر به‌خصوص کشورهای هدف صادراتی و همسایگان را جدی‌تر بگیرد و با توجه به صحبت‌های رئیس اتاق ایران، زمینه فعالیت رایزن‌های اقتصادی را در این کشورها فراهم کند.

جهانگیری با اشاره به شرایط پیش رو و چشم‌اندازها نسبت به آینده گفت: باوجود احتمال تغییر در سیاست‌های دولت آینده آمریکا، همچنان باید برای  وضع سخت و ادامه تحریم‌ها آمادگی و برنامه داشته باشیم و امنیت غذایی مردم و تأمین کالاهای اساسی و دارو را در اولویت برنامه‌ها قرار دهیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا