کد خبر: 24120074796
جهانسیاست

درخواست بوریس جانسون از عربستان سعودی برای افزایش تولید نفت

ترجمه: سلیم حیدری

به دنبال گزارش‌هایی مبنی بر سفر جانسون به اوپک، یک وزیر عالی رتبه روز دوشنبه گفت که بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا در تلاش است عربستان سعودی را برای افزایش تولید نفت خود متقاعد کند.

عربستان سعودی و امارات تاکنون درخواست‌های ایالات متحده برای استفاده از ظرفیت تولید اضافی خود را رد کرده‎اند. این افزایش تولید سبب مهار قیمت‌های افسارگسیخته نفت خام خواهد شد که پس از حمله روسیه به اوکراین رکورد زده است.

روابط عربستان با غرب بر سر طیفی از مسائل حقوقی از جمله جنگ یمن و قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول در سال ۲۰۱۸ تیره شده است.

روزنامه تایمز به نقل از منابعی که گفته‎اند جانسون روابط خوبی با رهبری این کشور ایجاد کرده است، نوشت که جانسون این هفته به عربستان سعودی سفر خواهد کرد تا تلاش کند عربستان را برای افزایش تولید متقاعد کند.

ساجد جاوید، وزیر بهداشت بریتانیا در پاسخ به این سوال که آیا درخواست حمایت از عربستان سعودی درست است (درست چند روز پس از اعدام ۸۱ نفر در عربستان) گفت که بریتانیا رابطه صریح با این کشور دارد، اما همچنین «چه ما دوست داشته باشیم یا نداشته باشیم باید بدانیم که عربستان سعودی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت در جهان است.»

او به رادیو تایمز گفت: «در زمان بحران بزرگ انرژی جهانی که ناشی از این جنگ در اروپا است، بهتر است که نخست‌وزیر و دیگر رهبران جهان با عربستان سعودی تعامل داشته باشند و تلاش کنند تا جایی که منطقی است با یکدیگر همکاری کنند.»

قیمت نفت در روز دوشنبه با امید به تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ در اوکراین به ۴ دلار در هر بشکه کاهش یافت و قیمت آتی نفت برنت در ساعت ۰۷:۵۲ GMT به ۱۰۸.۹۲ دلار رسید.

سخنگوی دفتر جانسون در خیابان داونینگ از اظهار نظر درباره گزارش سفر  این هفته نخست وزیر به عربستان سعودی خودداری کرد.

وزارت کشور عربستان سعودی اعلام کرد که ۸۱ مرد از جمله هفت یمنی و یک سوری را روز شنبه اعدام کرده است. این بزرگترین اعدام دسته جمعی در چند دهه اخیر است.

منبع: رویترز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا