کد خبر: 180701104048
انرژیجهانروزنامه

درخواست شصت شرکت اروپایی برای کاهش مالیات بر ارزش افزوده صنایع سبز

ترجمه: محمود نواب مطلق

در نشریات فرانسوی مطالبی مبنی بر کاهش مالیات بر ارزش افزوده صنایعی که جنبه‌های زیست‌محیطی را به خوبی رعایت می‌کنند منتشر شده‌است.

این نشریات خواستار گنجانده شدن این موضوع در لوایح مالی سال ۲۰۲۳(۱۴۰۲) شده‌اند. یک اقدام برای حل سه مشکل یعنی بالا بردن قدرت خرید، حمایت از بنگاه های اقتصادی و حمایت از اقدامات محیط زیستی ضروری عنوان شده.

در نشریه« ژورنال دو دیمانش، روزنامه یکشنبه» حدود شصت مدیر شرکتهای تجاری که بسیاری از آنها نوپاهستند با انتشار این مطالب خواستار برقراری کاهش مالیاتی در بخش مالیات بر ارزش‌افزوده درمورد صنایع پاک تحت عنوان «مالیات بر ارزش افزوده سبز» شدند.

آنها پیشنهاد کرده‌اند:« مالیات بر ارزش‌افزوده صنایعی که جنبه‌های زیست‌محیطی را در تولیداتشان رعایت می‌کنند کاهش یابد تا از این طریق فشار هزینه‌ها برخانوارها کاهش یابد.»

آنها امیدوارند این اقدام دردستور کار بررسی لوایح مالی سال ۲۰۲۳(۱۴۰۲) درمجلس ملی فرانسه از روز دوشنبه ۱۰ اکتبر(۱۸مهر) قرارگیرد. این موضوع حتی می‌تواند مورد بررسی کشورهای اتحادیه اروپا نیز قرارگیرد.

بسیاری از شرکت های نوپا در زمینه‌های گوناگون صنایع پاک اعم از فناوری های نوین وسایر فناوریها از جمله امضاء‌کنندگان این مطالب در این نشریه هستند.

آنها همچنین افزوده‌اند: «اعمال قوانین مالیاتی یکسان در حق صنایعی که در تولیداتشان به هیچ عنوان موارد زیست محیطی را رعایت نمی‌کنند و حتی بر مشکلات آن نیزمی‌افزایند و صنایع پاکی که در تلاشند محیط زیست را آلوده نکنند و مشکلات آنرا حل کنند؛ از این پس ناممکن است.

ما همچنین اعتقاد داریم باید همگان را به مصرف بیشتر کالاهای سبز تشویق کرده و زمینه را برای تولید بیشترو امکان دسترسی همگان به آنها را فراهم کنیم.»

در فرانسه مالیات بر ارزش افزوده از مهمترین منابع درآمدهای مالیاتی محسوب می شود. نرخ معمولی این نوع مالیات برای اغلب کالاها و خدمات حداقل۲۰درصد است. اما با اینحال موارد استثناء نیز هست: در فعالیتهای رستوران داری، حمل ونقل مسافران و در برخی خدمات اقامتی و تفریحی نرخ متوسط این نوع مالیات ۱۰ درصد است.

در برخی کالاهای اساسی از جمله مواد غذایی و هرنوع کتاب، اشتراکهای برق و گاز نرخ مالیات بر ارزش افزوده تا ۵/۵درصد کاهش می‌یابد. در مورد داروهای قابل باز پرداخت درتأمین اجتماعی و برخی مطبوعات نیزاین نرخ حتی تا ۱/۲ درصد کاهش می‌یابد.

اقتصادادانان همواره بهره گیری از ملاکهای محیط زیستی درتعدیل نرخ مالیات بر ارزش افزوده را مورد تأکید قرار داده‌اند.  به نحوی که حتی این موضوع از جمله مباحث موجود در مبارزات برخی داوطلبان جناح چپ در انتخابات ریاست جمهوری بود.

امضاءکنندگان این پیشنهادات بر این باورند: «حتی اگردولت مجبور شود بنا برمحدودیتهای قانونی و بودجه‌ای طرح تعدیل مالیات بر ارزش افزوده برای صنایع پاک را رد کند؛ باید قوانین جدید مالیاتی متناسب با تعهدات بنگاه های اقتصادی در قبال رعایت موارد زیست محیطی وضع کند.

همچنین تعدیل نرخ مالیات بر ارزش افزوده از ۵/۵ تا ۱۰ درصد متناسب با تعهدات ذاتی این شرکت ها درقبال تولیدات و خدماتشان اعمال شود. این تعدیل نباید منجر به افزایش حاشیه سود آنها شده و باید بطور مشخص منجر به پیامدهای اجتماعی معینی شود.»

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا