کد خبر: 23010177596
تولید و بازرگانیصنعت و معدن

درخواست نایب‌رئیس اتاق اصناف تهران از وزیر بهداشت: شرکت‌های تولید دارو را هم ملزم به ثبت قیمت مصرف‌کننده کنید

نایب‌رئیس اتاق اصناف تهران با تاکید بر اینکه روند اجرای طرح تاکنون خوب بوده است، تصریح کرد که این طرح، بسیار خوب، جامع و وسیع است؛ هر کاری در ابتدای اجرا، معایب و محاسنی دارد که این کار هم مستثنی از این قاعده نیست.

قاسم نوده فراهانی در گفت‌وگو با عصر اقتصاد در خصوص برآیند اجرای طرح خرید شفاف و نقش آن در کنترل قیمت‌ها ادامه داد: از تاریخ ۱/۱۰/۱۴۰۰ که دستور داده شد، قیمت مصرف‌کننده همزمان با قیمت تولیدکننده روی کالاها درج شود، باعث شد که دیگر شاهد مشکلات بین خریدار با واحد صنفی نباشیم، علاوه‌بر اینکه با مشخص شدن قیمت تمام شده کالا، هزینه حمل‌ونقل و سود واحد صنفی، قیمت‌ها یکسان و یکنواخت خواهد شد که این یکنواخت شدن قیمت‌ها در جامعه به نفع مصرف‌کننده است و این جاست که کسی نمی‌تواند، بگوید که من ۳۰ یا ۴۰ درصد تخفیف می‌دهم.

او با بیان اینکه این طرح موجب شفافیت در عرضه کالاها شده است، بیان کرد: مسئولیت نظارت بر قیمت تمام شده کارخانه تماما بر عهده سازمان حمایت از مصرف‌کننده است که بارها تاکید شده است باید قیمت‌ها دقیقا آنالیز، بررسی، کارشناسی و قیمت‌گذاری شود.

نایب‌رئیس اتاق اصناف تهران یادآوری کرد: زمانی که قیمت مصرف‌کننده روی کالا درج می‌شد، مشخص نبود که چه هزینه‌هایی به قیمت تمام شده کالا تعلق می‌گیرد تا به دست مصرف‌کننده برسد؛ لذا آقای وزیر دستور دادند که قیمت تمام شده کالا روی کالاها ثبت شود؛ اما در ابتدای اجرای این طرح، هزینه‌ها از درب کارخانه تا فروشگاه لحاظ نمی‌شد، بنابراین در جلسات مختلف تاکید داشتیم که قیمت تمام شده کالا، هزینه حمل‌ونقل و انبارداری و سود واحد صنفی باید برای مردم شفاف شود.

فراهانی عنوان کرد: در راستای شفافیت این طرح، در تهران تعداد قابل توجهی پوستر چاپ و به واحدهای صنفی به ویژه واحدهای مواد غذایی داده شد تا آن را پشت شیشه‌های خود نصب کنند؛ ولی باز هم طرح برای مصرف‌کننده زیاد شفاف نبود.

او ادامه داد: نهایتا در تاریخ ۱/۱۰/۱۴۰۰ در جلسه ستاد تنظیم بازار کشور که با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری تشکیل شد، تصمیم بر آن شد که همزمان با قیمت تولیدکننده، قیمت مصرف‌کننده هم روی کالا درج شود تا قیمت تمام شده کالا، هزینه حمل ونقل تا درب مغازه و سود واحد صنفی دقیقا مشخص شود.

نایب‌رئیس اتاق اصناف تهران ابراز امیدواری کرد: با این اقدام به زودی شاهد این باشیم که کالا در تمام واحدهای صنفی به یک قیمت به مردم عرضه شود، چراکه مردم همیشه از اینکه یک کالا در مغازه‌های مختلف با قیمت‌های متفاوتی عرضه می‌شد، گلایه‌مند بودند.

فراهانی تصریح کرد: با این وضع که قیمت تمام شده کالا، هزینه حمل‌ونقل و سود واحد صنفی مشخص است، دیگر کسی می‌تواند رقابت کند که از سودی که برای واحد صنفی در نظر گرفته شده تخفیفاتی را ارائه دهد که این موجب رقابت واحدهای صنفی خواهد شد؛ این یکی از محسنات اصلی این طرح است که در اجرا تا به این جا خوب پیش رفته است و امیدواریم که از این به بعد هم خوب پیش برود.

او با تاکید بر اینکه اکنون سازمان حمایت از مصرف‌کننده نظارت‌های کافی بر کالاهای مشمول این طرح دارد، گفت: اگر شما کالایی را از یک کارخانه می‌خرید، آن کالا با همان پتانسیل و با همان فرمولاسیون در کارخانه دیگر هم همان قیمت است.

نایب‌رئیس اتاق اصناف تهران در مورد ۱۳ قلم گروه کالایی که به صورت موقت قیمت‌گذاری روی آن‌ها صورت نمی‌گیرد نیز بیان کرد: زمانی در همه جا می‌گفتیم که روی دارو قیمت دارد؛ ولی کالاهای دیگر ندارد، اکنون روی اکثر داروها قیمت مصرف‌کننده درج نشده که درخواستم از وزیر بهداشت این است که شرکت‌های تولید دارو را هم ملزم به ثبت قیمت مصرف‌کننده کنند.

فراهانی با اشاره به اینکه در همین ۱۳ قلم کالا، اقلام دارویی و پزشکی، انواع البسه، طلا، صنایع دستی و محصولات کشاورزی غیر بسته‌بندی وجود دارد، گفت: شکر باید حتما بسته‌بندی و روی آن قیمت درج شود، در مورد مرغ هم قیمت مصوب وجود دارد؛ در مورد کالاهایی که قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار دارد، لزومی ندارد که قیمت‌گذاری شود؛ ولی بنا بر این است که تمام کالاها قیمت مصرف‌کننده علاوه‌بر قیمت تمام شده، هزینه حمل‌ونقل و نگهداری، سود واحد صنفی داشته باشد تا مردم با این طرح آشنایی کامل پیدا کنند.

او با تاکید بر اینکه این طرح موجب شفافیت در قیمت کالاها خواهد شد و به نفع مردم خواهد بود خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به مردم در روند بهبود اجرای طرح خرید شفاف بسیار اثرگذار خواهد بود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا