کد خبر: 02120070618
جهان

درخواست کشورهای تولیدکننده موز برای اتخاذ رویکردی عادلانه در تثبیت حداقل قیمت

تولیدکنندگان و فعالان در تولید و عرضه موز در آمریکای لاتین به دلیل تحمل سختی فراوان در فرایند تولید و فروش محصول خود خواستار تعیین و تثبیت کف قیمت به نحوی منصفانه برای آن شده و در بخش تریبون روزنامه لوموند این موضوع را به بحث گذاشته ‎اند.

چالش اخیر افزایش نان در فرانسه سوال مهمی را در اذهان به وجود آورده است: آیا ما حقیقتا حق داریم کشاورزان را در تنگنای دو تصمیم متناقض و نابودکننده قرار دهیم؟ از یک طرف پافشاری بر فروش با قیمت‎های پائین و از طرف دیگر تحمیل قیمت تمام شده با روند صعودی به نام توسعه پایدار.

همانطور که در مورد گندم این رویکرد مخاطره‎آمیز است در مورد موز نیز اتخاذ چنین رویکردی پایان خوشی نخواهد داشت.

ماجرا از چه قرار است؟ ۱۲ژانویه(۲۲دی) وزرای کشاورزی هفت کشور آمریکای لاتین که تولیدکنندگان عمده موزهستند درباره بحرانی که گریبانگیر خرده تولیدکنندگان و کشاورزان موز است، هشدار دادند. بحرانی که در نهایت به ضرر محیط زیست نیز خواهد بود.

این هشدار اقدام عملی کلیه دست‎اندرکاران تدارکات و پشتیبانی در تولید این محصول را در اتخاذ نظام ارزشگذاری منصفانه برای قیمت آن می ‎طلبد. نباید ماجرا را دست کم گرفت.

موز محصولی پر مصرف در میان اغلب مردم جهان است. در فرانسه دومین میوه پر مصرف است. درآمد سالانه ۸میلیارد یورو از صادرات آن نشانگر اهمیت ژئوپلیتیک این محصول است. همه اینها در حالیست که قیمت‎های عرضه هر روز کمتر و قیمت تمام شده تولید هر روز بیشتر می‎ شود.

موز جایگاه مهمی در اقتصاد بسیاری از کشورها دارد. از طرف دیگر منبع مهم غذایی برای بیش از۴۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان محسوب می‎شود. اما تولیدکنندگان و کشاورزان این حوزه در شرایط بسیار سختی قرار دارند.

در سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) قیمت هر جعبه موز به کمتر از ۱۰ یورو رسید و این کمترین میزان قیمت در ده سال گذشته است. در همین وضع قیمت تولید این محصول افزایش ۶درصدی یافته است.

تولیدکنندگان موز در حقیقت برای فروش هر یک دانه موز دچار ضرر و زیان می‎شوند. افزون بر این مشکلات ناشی از افزایش هزینه بسته‎بندی، کود، ناملایمات ناشی از تغییرات اقلیمی، بحران کرونا و مبارزه با بیماری‎های اختصاصی این محصول مانند «فوزاریوم تی آر۴» بردوش آنان سنگینی می‎کند.

فشارهای اقتصادی در حال حاضر اوضاع معیشتی، امنیت غذایی و به خصوص تولید برمبنای توسعه پایدار موزکاران را به شدت به مخاطره انداخته است. وضع به حدی وخیم است که دیگر آنها نمی‎ توانند به تولید با قیمت کمتر ازفروش ادامه دهند و قراردادهای جدید امضا کنند.

آنها برای گذراندن ساده‎ترین امور حیاتی خود و خانواده‎شان دچار مشکلات عدیده هستند. آنها همچنین دیگر قادر به سرمایه‎گذاری مجدد در کارخود، حفظ نیروی کار و ایجاد شرایط مطلوب برای هزاران کشاورز فعال در این حوزه  نیستند.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا