کد خبر: 10110067531
جامعه و فرهنگروزنامهسلامت و رفاه

درس بخوانی چوب هم بخوری

به بهانه افزایش 2400 درصدی خرید خدمت سربازی

محمد ارفع

«امکان خرید خدمت در بودجه ۱۴۰۱ برای غائبان خدمت سربازی فراهم شد» این تیتر خبری بود که مجری خبر سراسری شبکه یک سیما اعلام کرد و پس از آن به تشریح مبالغ و چگونه خرید خدمت برای مشمولان پرداخت که ناگاه صدای کودک ۱۰ ساله خانه ما بلند شد و گفت چرا برعکس؟

بله درست متوجه شدید یک کودک ۱۰ ساله نیز متوجه می‌شود که باید محصلان علم مورد تشویق قرار گیرند نه تنبیه؟ و سیاستمداران باید راهگشای جامعه برای تحصیل علم و کسب دانش باشند با این همه به نظر می‎رسد، مصوبه کمیسیون تلفیق برای خرید خدمت سربازی دقیقا شیپور را از سر گشاد ان می نوازد یعنی افراد تحصیلکرده را جریمه و افراد دارای مدارک پایین را که از خدمت سربازی فراری بوده اند تشویق می کند به این معنی که هم درس بخوانی و عمر و مال خود را در راه تحصیل علم صرف کنی هم چوب بخوری.

از نگاهی دیگر جمله معروف «علم بهتر است یا ثروت؟» عملا با این سیاستگذاری آقایان کاربردی ندارد زیرا از همان کودک ۱۰ ساله هم بپرسید مطمئنا جواب خواهد داد ثروت!

آری پاسخ روشن است وقتی که پولداران بی سواد بسیار راحت می‎توانند با پرداخت پول از مشقت دو سال خدمت مقدس سربازی بگریزند و با گرفتن پاسپورت در سواحل قناری به ریش دکترایی بخندند که روزها و ساعت‌های بسیاری بی‎خوابی کشیده‌اند تا بتوانند از سد کنکورهای متعدد عبور کنند و امروز در پادگان‌ها منتظر تمام شدن خدمت خود هستند. مشخص است که دیگر نمی‎توان به کودک ۱۰ ساله نوشتار ما قبولاند که علم بهتر از ثروت است و تو می‌توانی با کسب علم سد تبعیض‌ها را بشکنی.

در خاتمه شاید جمله‌ای که دیروز وزیر جوان دولت سابق یعنی آقای محد جواد اذری جهرمی در اینستاگرام خود منتشر کرد نشان‎دهنده وضع فعلی این مصوبات باشد که شکاف طبقاتی را به خوبی نشان می‌دهد« این مدل قانون(مصوبه کمیسیون تلفیق در بودجه ۱۴۰۱) در خصوص خرید خدمت سربازی مشمولان غایب، ضد عدالت اجتماعی و صرفا همراستا با خواسته سرمایه‌داران است.»

«-سقف پاداش بازنشستگی«سی سال» خدمت: ۴۴۵ میلیون تومان- خرید دو سال خدمت برای مدرک لیسانس: ۴۰۰ میلیون تومان»

در پایان خوب است که مصوبه کمیسیون تلفیق را یک بار دیگر مرور کنیم تا بهتر به عمق فاجعه پی ببریم، براساس این مصوبه دارندگان مدرک تحصیلی کاردانی و کمتر از آن با پرداخت ۲۵۰ میلیون تومان، کارشناسی و کارشناسی ارشد با  ۴۰۰ میلیون تومان و دارندگان مدرک پزشکی عمومی و دکترای تخصصی و بالاتر از آن در تمامی رشته‌ها با پرداخت ۶۰۰ میلیون تومان امکان خرید و معافیت خواهند داشت.

همچنین مشمولان متاهل به ازای هر فرزند از ۲۰ درصد تخفیف تا سقف حداکثر ۶۰ درصد  و افراد متاهل تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی از تخفیف ۵۰ درصدی برخوردار خواهند شد.

مصوبه‌ای که ‌عجیب و قابل تامل بوده و بیانگر افزایش هزینه تا ۲۴۰۰ درصدی نسبت به آخرین دوره فروش در بودجه ۱۳۹۷ است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا