کد خبر: 080303161193
اقتصادروزنامهسلامت و رفاه

دریافت ۳۰۰ میلیون مترمکعب از حقابه هیرمند

بنابر اعلام سخنگوی صنعت آب، در دو ماه اخیر بخشی از حقابه هیرمند معادل ۳۰۰ میلیون مترمکعب دریافت شد.

به گزارش عصراقتصاد، عیسی بزرگزاده در نشست خبری افتتاح طرح های آب و برق استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این استان در ردیف پهناورترین استان‌های کشور بوده و ۱۰۰ میلیمتر بارش دارد، اطهار داشت: در بلوچستان جنوبی در ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلومتری دربا از منابع آب دریا و همچنین آب سطحی استفاده می کنیم رودهای مهمی نیز وجود دارند ، سدهای استان در سیل اخیر نقش مهمی داشتند.

وی افزود: در جنوب استان از آب سطحی و زیرزمینی استفاده می شود.

سخنگوی صنعت آب با اشاره به اینکه قرار بود سد شهری کور تا اواخر هفته جاری با حضور آیت‌الله رئیسی به افتتاح برسد، گفت؛ ساخت این سد از سال ۹۱ شروع شده و حجم مخزن آن ۱۰۳ متر است و با هدف توسعه پایدار نواحی مرزی ایجاد شده است.

وی گفت: در گذشته راهبرد وزارت نیرو برای تامین آب سیستان و زاهدان تخصیص منابع دریافتی از هیرمند بوده زمانی که در این رویه دریافت از این رود اختلال بوجود آمد و بحران آب شرب و کشاورزی و صنایع رخ داد تاجایی که عنوان می‌شد مجبور می‌شویم سیستان و زاهدان تخلیه شود. بنابراین تصمیم گرفتیم راهبردها را تغیبر دهیم و آسیب پذیری تامین آب برای اهداف مختلف از محل حقابه کاهش یابد و اخلال در دریافت حقابه هیرمند موجب بروز بحران نشود.

بزرگ زاده تاکید کرد: راهبرد وزارت نیرو این است که تاثیر حقابه هیرمند و چاه نیمه ها به حداقل رسیده و تامین آب یک میلیون نفر از جمعیت استان از منابع داخلی انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: بنا بر این قرار است که تامین آب شرب، بهداشت، خدمات و صنعت از منابع داخلی صورت گیرد و حقابه هیرمند صرف توسعه کشاورزی، زیست پذیر کردن منطقه و همچنین مقابله با گرد و غبار شود.

سخنگوی صنعت آب با اعلام اینکه حقابه هیرمند حق ایران و مردم سیستان است، گفت: ما از مطالبه قطره ای از حقابه ایران از هیرمند عقب نشینی نمی کنیم.

وی بیان کرد: ما برای تغییر راهبرد برنامه هایی را در دستور کار قرار دادیم که منجر به تعریف سلسله پروژه هایی شد، در لایه اول طرح های کوتاه و اضطراری تعریف شد که به نتیجه رسیده و عمدتا تمرکز آنها بر حفر چاه در دشتک، هامون، شیله، هرمک، هیرمند، زابل، زاهدان، زهک و بندان بوده است.

بزرگ زاده تصریح کرد: در گام بعدی طرح های میان مدت در دستور کار قرار گرفت، آبهای زیرزمینی و سطحی مناسبی داریم که باید مورد بهره برداری قرار می گرفتند، به جاز چاه های شیله که شوری بالا داشتند و ناچار بودیم که نمکزدایی هم شود، این کار نیز انجام شد.

وی اظهار کرد: در گام بعد اینکه اختلالی که در دریافت حقابه هیرمند رخ داد منجر به این شد که مدام مخازن در حال کاهش باشند و این بیم بحران باعث شد تغییر راهبرد دهیم و در نتیجه راهبرد جدید آسیب پذیری مردم را در تامین حقابه هیرمند کم کنیم.

سخنگوی صنعت آب تاکید کرد: در طرح بلندمدت نیز انتقال آب از دریای عمان در دستور کار قرار دارد.

وی درباره میزان دریافت حقابه هیرمند گفت: آثار برنامه‌ریزی و پیشبرد این سیاست در دیپلماسی آب مشهود و در دو ماه اخیر بخشی از حقابه هیرمند معادل ۳۰۰ میلیون مترمکعب دریافت شد.

سخنگوی صنعت آب متذکر شد که سیستان به هیچ عنوان از حقابه هیرمند بی‌نیاز نمی‌شود و راهبرد جدید وزارت نیرو، سایه و نگرانی تامین آب در بخش‌های مختلف را در منطقه سیستان برطرف و شرایط را برای گفت‌وگوی منطقی‌تر در فضای همسایگی و برادرانه با کشور افغانستان برای دریافت حقابه فراهم کرده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا