کد خبر: 12070048739
راه و مسکنصنعت و معدن

در شهریورماه امسال؛ شامخ ساختمان بهبود یافت

بررسی‌های آماری حوزه ساختمان در شهریورماه نشان می دهد عدد شامخ کل ساختمان در ماه مذکور ۴۷.۷۳ بوده که نشان از افزایش فعالیت ها نسبت به مردادماه دارد اما رکود در این صنعت همچنان برقرار است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، عدد شامخ کل در شهریورماه امسال با قرارگیری بر نقطه ۴۷.۷۳ نشان از افزایش فعالیت‌ها نسبت به مردادماه داشت ولی صنعت ساختمان در شهریورماه ۱۴۰۰ هنوز در وضعیت رکود (عدد شاخص زیر ۵۰) قرار دارد.

مؤلفه‌های میزان سفارشات جدید، سرعت انجام و تحویل سفارش، مواد اولیه خریداری شده، میزان استخدام نیز نسبت به ماه قبل افزایش یافت.

 

شاخص میزان قیمت مواد اولیه که با ثبت عدد ۷۴.۲۴ کاهش نسبی در قیمت مواد اولیه نسبت به ماه قبل به ثبت رسید ولی همچنان نشان دهنده تورم قیمت‌ها در بخش صنعت ساختمان است.

قیمت محصولات تولید شده (یا خدمات ارائه شده) با کاهش نسبی نسبت به ماه قبل به عدد شاخص ۶۴ رسید.

شاخص میزان فروش از ۴۲.۸۶ در مردادماه با افزایش قابل توجهی به عدد ۵۳.۶۲ در شهریور ماه رسید.

عدد شاخص انتظار بهبود فعالیت‌های کسب و کار در بین فعالان بخش ساختمان نسبت به ماه قبل ارزیابی شده است.

بنابراین با در نظر گرفتن نتایج بدست آمده از دو شاخص میزان فروش کالاها و خدمات و انتظارات در ارتباط با فعالیت‌های شرکت در ماه آینده احتمال خروج از رکود و افزایش شدت فعالیت‌ها در بخش صنعت ساختمان در ماه‌های آینده دور از انتظار نخواهد بود.

گفتنی است، از میان شاخص‌های گوناگون اقتصادی که توسط کشورها و سازمان‌های بین‌المللی انتشار می‌یابند، شاخص PMI که در فارسی به اختصار شامخ نامگذاری شده است، یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی است که مورد پذیرش اکثر کشورهای توسعه‌یافته قرار دارد.

شامخ ساختمان بهبود یافت / رکورد همچنان پابرجاست

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا