کد خبر: 04010175406
جهاندولتسیاست

در مذاکرات وین به توافق نزدیک شده ایم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به بیان توضیحاتی درباره آخرین وضعیت پیشرفت مذاکرات وین پرداخت.

آقای حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه دیدار و پیرامون همکاری‌های دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین المللی گفتگو و تبادل نظر نمود.

امیرعبداللهیان در مورد مذاکرات وین اظهار داشت: ما در مذاکرات به توافق نزدیک شده ایم. اگرچه آمریکایی‌ها مدعی هستند که علاقه‌مند به حل موضوعات و رسیدن به توافق هستند لیکن آن‌ها بایستی در عمل نیز حسن نیت خود را نشان بدهند.

دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران از ۱۹ بهمن و بعد از تنفسی ۱۱ روزه با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ از سر گرفته شد.

این گفت‌وگو‌ها از آن زمان تاکنون در سطوح مختلف در حال برگزاری بود تا اینکه با اعلام جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اروپا از ۲۰ اسفند تا حالا به وقفه‌ای کوتاه انجامیده است.

 امیر عبداللهبان  عصر امروز بعد از دیدار و رایزنی با « فیصل المقداد» وزیر امور خارجه سوریه در دمشق در جمع خبرنگاران گفت‌: به طرف آمریکایی به صراحت اعلام کرده‌ایم از خطوط قرمز خود عبور نخواهیم کرد.

اگر طرف آمریکایی واقع بینانه برخورد کند، آمادگی داریم در آینده نزدیک توافق را با حضور وزیران امور خارجه عضو کمیسیون مشترک برجام در وین نهایی کنیم.

هیات‌های ایران و آمریکا در وین صرفا از طریق تبادل یادداشت‌های غیر رسمی که از سوی هماهنگ کننده اروپایی بین هیئت‌ها مبادله می‌شود نظراتشان را به یکدیگر منعکس می‌کنند.

آقای امیرعبداللهیان بر تداوم حمایت ایران از دولت و مردم سوریه تاکید کرد و اعلام کرد: در عرصه همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان دو کشور، فصل جدیدی از مناسبات آغاز شده است.

آقای امیرعبداللهیان ضمن استقبال از روند عادی سازی روابط کشور‌های منطقه با سوریه تاکید کرد: در تنش‌های منطقه‌ای، ایران با هر جنگی مخالف و خواستار حل و فصل اختلافات از طریق گفتگو و راه‌های مسالمت آمیز سیاسی است.

ایران خواستار حل و فصل بحران یمن از طریق گفتگو‌های بین یمنی بوده و معتقد است تغییر رفتار برخی کشور‌های منطقه می‌تواند به رسیدن به راه حلی برای یمن کمک کند.

بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در این دیدار با اشاره به سرعت تحولات در منطقه اظهار داشت: کشور‌های منطقه به دنبال صف بندی‌های جدید برای جایگزینی حمایت‌های آمریکا هستند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا