کد خبر: 09040035293
اخبار شرکت ها

در ملاقات زادبوم با معاون وزیر اقتصاد ارمنستان مطرح شد: روند مثبت رشد تجارت بین ایران و ارمنستان

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، در دیدار با معاون وزیر اقتصاد جمهوری ارمنستان با اشاره به رشد مثبت و قابل توجه سطح روابط تجاری بین دو کشور بر لزوم برنامه‌ریزی در راستای توسعه همکاری بیشتر در چارچوب اتحادیه اوراسیا و دستیابی به سطح مطلوب در تجارت دو جانبه تاکید کرد.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، حمید زادبوم در دیدار با واروس سیمونیان معاون وزیر اقتصاد جمهوری ارمنستان با اشاره به پیشینه فرهنگی و تاریخی ایران و ارمنستان و مناسبات سیاسی عمیق و گرم دو کشور اظهار داشت: سازمان توسعه تجارت ایران آمادگی دارد تا اجلاس کارگروه مشترک صنعتی، معدنی و تجاری به منظور شناسایی دقیق موانع و مشکلات پیش روی تجارت دوجانبه و اتخاذ تصمیمات مناسب و موثر جهت رفع آنها برگزار شود.

وی با تقدیر از همکاری طرف ارمنی برای برگزاری شایسته نمایشگاه اختصاصی ایران در ارمنستان در خردادماه سال جاری، تداوم برگزاری رویدادهای تجاری در قلمرو دو کشور و اعزام و پذیرش هیأت های تجاری را برای معرفی هرچه بهتر توانمندی های صادراتی و همچنین تبادل اطلاعات مربوط به نیازهای بازار دوطرف ضروری دانست.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران همچنین رفع موانع غیر تعرفه ای و کاهش هزینه های لجستیکی و حمل و نقلی را در کنار بسط دامنه شمول موافقت نامه تجارت ترجیحی میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را عاملی مهم در افزایش سطح روابط تجاری دو کشور ارزیابی نمود و خواستار طرح این موضوعات در جلسات کارگروه مشترک شد.

سیمونیان، معاون وزیر و اقتصاد ارمنستان، نیز با استقبال از برگزاری هرچه سریع تر کارگروه مشترک صنعتی، معدنی و تجاری، آمادگی خود را برای انجام مذاکرات کارشناسی در جریان برگزاری نشست های کارگروه مشترک صنعت، معدن و تجارت بین دو کشور اعلام کرد.

معاون وزیر اقتصاد ارمنستان ضمن تاکید بر بهره‌گیری از ظرفیت های مغفول تجارت بین دو کشور، گفت: ارمنستان با توجه به عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و همچنین مرز مشترک زمینی با ایران، علاوه بر بازار هدف، به عنوان پل ارتباطی برای تجار ایرانی با اتحادیه اوراسیا محسوب می‌شود و لازم است فرصت‌های تجاری قابل دسترسی، ارزیابی و پیگیری شود.

وی هم چنین در این نشست بر حمایت ارمنستان از انعقاد موافقت نامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اوراسیا تاکید کرد.

خاطرنشان می‌سازد، بر اساس جدید ترین آمار اعلام شده از سوی دولت ارمنستان، ارزش تجارت دوجانبه این کشور با ایران در دوره چهار ماهه اول سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۳۶ میلیون دلار بوده که نشان از رشد ۳۵ درصدی تجارت دو کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

گفتنی است، در این مدت ارزش واردات کالایی ارمنستان از کشورمان با رشد مثبت ۵۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۰، به بیش از حدود ۱۱۴ میلیون دلار رسیده و ایران با تأمین ۸ درصد از کل واردات کالایی ارمنستان، سومین کشور تأمین کننده واردات ارمنستان بعد از روسیه و چین بوده است.

یادآور می‌شود، هیأت بلند پایه ارمنی به ریاست واروس سیمونیان معاون وزیر اقتصاد جمهوری ارمنستان به همراه آرمن سیمونیان معاون وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیر ساخت‌های ارمنستان و تنی چند از مدیران اقتصادی دولت ارمنستان به تهران سفر کرده‌اند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا