کد خبر: 260403166439
اقتصادبازارها و خدمات مالیبانک و بیمهتولید و بازرگانیروزنامهمحمد مقیسه کارآفرین صنعت پرداخت الکترونیک:

در پی تولید کارت خوان ملی هستیم

در سال های اخیر به‌ ویژه پس از فراگیر شدن اینترنت و تحول دنیای ارتباطات در سراسر جهان یکی از حوزه‌هایی که به سرعت متحول شد و با همگام با تکنولوژی به پیش رفت، خدمات بانکی و حوزه‌های مرتبط با آن بود. گذار از بانکداری سنتی به بانکداری نوین و مبتنی بر داده‌ها و فناوری اطلاعات شتابان رخ داد و چهره نوینی از داد و ستد عیان شد.

در این مدت چهره بانکداری نه تنها عوض شده، بلکه حالا صنایعی پیرامون خود به وجود آورده که یکی از مهم‌ترین آنها، ارائه‌دهندگان راهکارها، خدمات و تولیدکنندگان پایانه‌های پرداخت الکترونیک فروشگاهی و ماشین‌های بانکی هستند. صنعت پرداخت الکترونیک یکی از جذابیت های این حوزه هم برای فروشندگان و هم برای خریداران است.

سهولت در انتقال وجه ، امنیت، بهداشت، کاهش هزینه های بانکی و … از مزایای این صنعت است. شرکت دامون پوز یکی از شرکت های دانش بنیان و فعال در این حوزه است که افق های نوینی را بشارت می دهد. کارشناسان و محققان جوان این شرکت به ویژه در بخش توسعه و تحقیقات در صدد ایجاد تحول در این صنعت و عدم وابستگی ما به واردات صنایع وابسته به صنعت پرداخت الکترونیک هستند.

محمد مقیسه جوان کارآفرین ایرانی و مدیر عامل شرکت دامون پوز در گفتگو با خبرنگاران در خصوص سابقه، اهداف، برنامه های شرکت در آینده گفـت:

بسیاری از مشاغل خرد، مشاغل خانگی، دست فروش ها و صاحبان مشاغلی که فاقد جواز کسب یا پروانه فعالیت هستند و در سطح محدود فعالیت اقتصادی دارند، از خدمات دریافت کارت خوان محروم هستند.

به علاوه دستگاه های کارت خوان غیر سایر در زمان قطع برق یا تلف، امکان ارائه خدمات ندارند. بر همین اساس ما در سال ۹۸ شرکت دامون پوز را به منظور ارائه خدمات الکترونیکی تاسیس کردیم و امروز با داشتن ۳۰ نیرو به صورت مستقیم و ارائه خدمات به ۵۰ هزار مشتری در استان گلستان و سایر استان ها در خدمت فعالان اقتصادی در بخش فروش، خدمات پس از فروش و تعمیرات دستگاه های پوز هستیم.

مقیسه در خصوص همکاری با شرکت های های ارائه کننده خدمات مالی (PSP) بیان داشت: در حال حاضر با چهار شرکت پاسارگاد، پرداخت نوین، سپهر و فناواکرات همکاری داریم که این شرکت ها زیر مجموعه شاپرک و تحت نظارت بانک مرکزی هستند.

وی در خصوص نیاز بازار ایران به دستگاه های پوز و برنامه های شرکت برای این بازار اظهار کرد: دستگاه پوز هم مانند هر وسیله الکتریکی دیگری دارای طول عمر مفید است و بعد از مدتی غیر قابل استفاده یا از رده خارج می شود. نیاز کشور در ماه ۱۵۰ هزار دستگاه پوز است و این به معنای خارج شدن چیزی حدود یک میلیون دلار در ماه است. هر چند تولید همه قطعات ریز دستگاه نیاز به وقت و هزینه بالایی دارد ولی در بخش توسعه و تحقیقات شرکت در حال کار بر روی برد دستگاه های پوز هستیم و امیدواریم این بخش از دستگاه تا پایان سال طراحی ، ثبت اختراع شود و مالکیت صنعتی آن اخذ شود.

البته تولید صنعتی این قطعه به مبلغی در حدود ۱۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد که امیدواریم با حمایت های دولت و سرمایه گذاری شرکت دامون این مهم به واقعیت بپیوندد. در ضمن با راه اندازی این خط تولید برای ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی ایجاد خواهد شد. در حال حاضر و در اولین قدم کارخانه تولید قاب دستگاه های کارت خوان را در شهرک صنعتی علی آباد کتول راه اندازی کردیم که ۱۲ نفر به صورت مستقیم به کار مشغول شدند.

مدیر عامل شرکت دامون پوز در خصوص بازارهای منطقه نیز گفت: در کشور عراق به هیچ عنوان دستگاه پوز وجود ندارد و تمام مبادلات با پول کاغذی انجام می شود. در صدد هستیم با برنامه ریزی و در صورت هماهنگی بانک مرکزی ایران و عراق ، تامین بخشی از کارتخوان های این بازار را بر عهده بگیریم.

این کارآفرین جوان در ادامه به ضرورت تهیه دستگاه پوز از مراکز معتبر اشاره کرد و افزود: دستگاه های پوزی که توسط بانک ها به کسبه و تجار داده می شود، دارای شرایط خاصی است و اگر آن شرایط نظیر تعداد تراکنش ها یا مبلغی که به حساب افراد واریز می شود، از میزان مورد توافق با بانکها کمتر باشد، بانک نسبت به جمع آوری دستگاه اقدام می کند.

اما دستگاه های شخصی این مزیت را دارند که مالکیت دستگاه مربوط به خود فرد و در هیچ صورتی جمع آوری نمی شود. ولی ما برای مشتریانی که بیشترین تعداد تراکنش را دارند یا مبالغ زیادی جابجا می کنند، هدایا و مزایای خاصی را در نظر گرفته ایم. در ضمن به افراد توصیه می کنیم جهت خرید دستگاه پوز شخصی حتماً به مراکز مجاز مراجعه نمانید تا در صورت بروز مشکلات نرم افزاری، سخت افزای، مغایرت در تراکنش ها با مشکل مواجه نشوند.

وی در پایان ضمن تشکر از همه مسئولانی که در سال های اخیر با حمایت از جوانان جویای نام زمینه توسعه صنعت و اشتغالزایی را فراهم کردند، بیان کرد: شناسایی چالش های موجود در اقتصاد و صنعت یک ضرورت است که اگر به جوانان بها داده شود، با نیروی جوانی و دانش می توانند، بر مشکلات فارغ آیند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا