کد خبر: 1808999888
بازار

دلایل کمبود روغن خوراکی در بازار / نقش پررنگ دلالان در گرانی این محصول

میلاد جانه

عصراقتصاد -سریال نایاب شدن کالاها در ایران پایانی ندارد تا جاییکه پس از نایاب شدن آرد، کره خوراکی، انسولین و پوشک بچه اینبار نوبت به روغن های خوراکی رسیده است.

در چند هفته اخیر مردم با مشکل کمبود و یا نبود روغن خوراکی مواجه شدند و این محصول در بسیاری از سوپرمارکت ها و فروشگاه ها به تعداد محدود و با قیمت بالاتری به مردم عرضه می شود.

به گفته امیر بیرشک دبیر انجمن روغن نباتی، مشکل کمبود این محصول به دلیل تامین مواد اولیه جهت تولید روغن است که این مشکل خود به دلیل ارز است. شرکت ها و تولیدی ها برای تولید روغن نیاز به برخی از مواد اولیه دارند که به دلیل عدم دریافت ارز موفق به تهیه آنها نشده اند.

بیرشک افزود: ارز تخصیص یافته برای تامین مواد اولیه روغن تامین نشد و به همین دلیل تولید با اندکی توقف روبرو شده است. شرکت های تولید روغن ارز خود را دریافت نکرده اند که با پیگیری های لازم از بانک مرکزی این ارز تامین خواهد شد.

نکته ای که در اینجا نمی توان از آن گذشت نقش پررنگ دلالان در سوءاستفاده از این مساله و احتکار این محصول برای گرانتر فروختن آن است.

 به گفته  توسلی، عضو انجمن صنایع روغن‎کشی، روغن به میزان کافی در بازار عرضه شده اما دلالان به دلیل شایعه حذف شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی روغن، روغن‎ها را احتکار کرده‎اند. به گفته وی دولت باید هر چه زودتر مبحث آزاد شدن یا نشدن ارز ۴۲۰۰ تومانی روغن را شفاف سازی کند تا جلوی سواستفاده دلالان گرفته شود.

همچنین دکتر بهمن آرمان تحلیلگر مسائل اقتصادی، در همین رابطه به مبلغ واردات ذرت در۶ ماهه نخست سال جاری اشاره کرد و گفت: طبق اطلاعات ارائه شده توسط بانک مرکزی در ۶ ماهه نخست سال جاری مبلغی برابر ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برای واردات ذرت در کشور اختصاص داده شده است در صورتی که اگر یک دهم از این مبلغ برای کشت صنعتی و ایجاد کارخانه های جدید روغن کشی اختصاص پیدا می کرد؛ کشور می توانست در زمینه تامین بخشی از خوراک دام و دانه های روغنی مورد نیازخود، به خودکفایی برسد.

یک عضو کمیسیون کشاورزی هم با تاکید بر اجرای الگوی کشت گفت: بار‌ها به وزرای جهاد کشاورزی اعلام کرده ایم که اجرای الگوی کشت نیازمند برنامه محوری است و تنها راه برون رفت از وابستگی به واردات در محصولات مختلف کشاورزی اعم از روغن، استفاده حداکثری از ظرفیت داخلی است که این امر مهم تنها با اجرای الگوی کشت محقق می‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا