کد خبر: 1004983948
تولید و بازرگانیکشاورزی

دولت آمار جوجه ریزی را به تولیدکنندگان اعلام نمی کند

مرضیه امیری
عصراقتصاد: قیمت مرغ بعد از نوسانات بسیار سرانجام در فروردین ماه موفق شد به ثبات برسد به طوری که مصرف کننده هر کیلوگرم آن را  ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان می خرید. کاهش قیمت این ماده پروتئینی و افزایش قیمت نهاده ها باعث شد تا تولیدکنندگان  ضرر زیادی کنند، بنا به گفته عضو هیأت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی ایران، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان برای جبران بخشی از زیان پرورش دهندگان مرغ گوشتی، شرکت پشتیبانی امور دام کشور را موظف کرده تا به شکل مستقیم از تولید کنندگان مرغ را کیلویی ۱۳ هزار تومان بخرد. وی معتقدست متأسفانه دولت بر خلاف ماده پنج قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، آمار مربوط به جوجه ریزی را به تولیدکنندگان اعلام نمی کند؛ این موضوع باعث شده تا شاهد افت و خیز و نوسانات نامناسب در صنعت مرغداری باشیم و مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار به تعادل نرسد.

برومند چهارآئین، عضو هیأت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی ایران گفت: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان برای جبران بخشی از زیان پرورش دهندگان مرغ گوشتی، شرکت پشتیبانی امور دام کشور را موظف کرده تا به شکل مستقیم از تولید کنندگان مرغ را کیلویی ۱۳ هزار تومان بخرد.

وی افزود: اکنون قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده در مرغداری ۸ هزار و ۵۰۰ تومان است و تولیدکننده باید مرغ ها را به کشتارگاه ببرند و بسته بندی شده به سردخانه های پشتیبانی امور دام تحویل دهند.
قیمت مرغ تازه تغییری نکرده است

چهارآئین تصریح کرد: درباره افزایش قیمت مرغ تازه هنوز تصمیم گیری نشده است و اکنون در حال تعامل با دولت هستیم تا هم منافع تولیدکننده و مصرف کننده در نظر گرفته شود و به آنها در این زمینه آسیبی زده نشود. تعیین نرخ جدید قیمت مرغ تازه نیاز به بررسی دقیق کارشناسان دارد و سپس به کارگروه تنظیم بازار می رود.
وی افزود: اکنون قیمت هرکیلوگرم مرغ زنده در مرغداری به طور متوسط ۸ هزار تومان و آماده طباخی ۱۲ هزار تومان در سطح کشور است.

عضو هیأت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی ایران اظهار کرد: تشکل‌های تولیدی، وزارت جهاد کشاورزی و صمت، کارگروه تنظیم بازار و سازمان حمایت، در راستای تأمین منافع مشروع و قانونی تولید کنندگان و مصرف کنندگان با دقت لازم در حال بررسی موضوع برای رسیدن به یک نظر واحد در زمینه تعیین قیمت مرغ زنده و گوشت مرغ هستند.

تولید گوشت مرغ از وضعیت خوبی برخوردار است

چهارآئین بیان کرد: تولید از وضعیت مناسبی برخوردار است و میزان جوجه ریزی به اندازه کافی انجام می شود؛ اما به دلیل شرایط اقلیمی کشور و با شروع فصل تابستان و گرم شدن هوا تا حدودی تولید تحت تأثیر قرار گرفته است به طوری که سالن های پرورش جوجه قابل کنترل نیست و دمای داخل آن بالا رفته است به این دلیل جوجه غذای کمتر و به اندازه تأمین انرژی مورد نیاز می خورد در نتیجه وزن آن کاهش می یابد در نتیجه میزان عرضه کم می شود و شاهد نوسان قیمتی تا یک هزار و ۵۰۰ تومان هستیم. این وضعیت تا پایان شهریور ادامه دارد.

۱۱۴ میلیون قطعه جوجه ریزی در خرداد انجام شد

رئیس انجمن صنفی مرغداران گوشتی استان کرمانشاه افزود: در خرداد ۱۱۴ میلیون قطعه جوجه ریزی داشتیم و آن چه مورد نیاز مصرف کشور بوده بین ۱۰۵ تا ۱۱۰ میلیون قطعه جوجه ریزی است. متأسفانه دولت بر خلاف ماده پنج قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، آمار مربوط به جوجه ریزی را به تولیدکنندگان اعلام نمی کند این موضوع باعث شده تا شاهد افت و خیز و نوسانات نامناسب در صنعت مرغداری باشیم و مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار به تعادل نرسد.
وی ادامه داد: اگر آماری درباره میزان جوجه ریزی داشته باشیم با توجه به نیاز کشور تولید می کنیم و دیگر شاهد ضرر تولیدکننده و مصرف کننده نخواهیم بود.

اوضاع نامتعارف نهاده ها و ریزمغذی ها

چهارآئین درباره وضعیت تأمین نهاده های دامی گفت: اوضاع نهاده ها و ریزمغذی ها نامتعارف است هم اکنون قیمت سویا در بازار آزاد ۳ هزار و ۵۰۰ تومان و ذرت یک هزار و ۸۰۰ تومان تاست در حالی که قیمت مصوب این نهاده ها به ترتیب باید ۲ هزار و ۴۰۰ تومان و یک هزار و ۳۰۰ تومان باشد.

افزایش چندبرابری قیمت واکسن ها و اسیدهای آمینه

وی ادامه داد: قیمت واکسن ها نسبت به ۲ ماهه گذشته ۳ برابر، اسیدهای آمینه لیزین و متیونین ۴ برابر شده است متأسفانه نبود نظارت بر واردات و توزیع نهاده با ارز ۴ هزار و ۲۰۰تومانی باعث این آشفتگی قیمت ها شده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا