کد خبر: 250902146387
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیصنعت و معدن

دو روی سکه واردات لوازم خانگی / این کالاها حق واردات ندارند

رئیس اتحادیه لوازم خانگی در خصوص واردات لوازم خانگی گفت: کالایی که در داخل کشور تولید می‌شود، حق واردات ندارد.

تینا خرسند- اخیرا بخشنامه‌ای از سوی محمد مخبر، معاون اول رئیس دولت، خطاب به وزارتخانه‌های نیرو، کشور، راه، صنعت، آموزش و پرورش، نفت و سازمان ملی استاندارد، منتشر شده که بر اساس آن تصویب‌نامه سال ۱۳۸۸ اصلاح شده و واردات لوازم و تجهیزات برقی و گازسوز مشمول مقررات و اجرای اجباری استاندارد معیار مصرف و برچسب انرژی، فقط با دو رتبه برتر انرژی و بر اساس آخرین ویرایش استاندارد ملی معیار مصرف انرژی تجهیزات انرژی‌بر برقی خانگی و گازسوز مشمول مقررات اجرای اجباری، مجاز است و باید از واردات تجهیزات یاد شده با رتبه‌های انرژی پایین‌تر جلوگیری شود.

در این میان با وجود ابهامات بسیار در این نامه، برخی از آن استنباط کرده‌اند که واردات لوازم برقی و گازسوز خانگی آزاد شده است.

اخیرا وزیر صمت موافقت خود را با لغو ممنوعیت واردات لوازم خانگی اعلام کرده و گفته که وقتی ناترازی در ابعاد کیفی، کمی و تنوع برطرف می‌شود، دلیلی برای محدودیت واردات وجود ندارد. او همچنین تاکید کرده که محدودیت واردات معمولا برای فراهم کردن فرصت برای تولیدکنندگان داخلی اعمال می‌شود، اما درحال‌حاضر نباید محدودیتی برای واردات لوازم خانگی وجود داشته باشد.

البته این موضوع نیازمند زمینه‌هایی است و باید به سمت بازارسازی و ایجاد بازارهای رقابت کامل حرکت کنیم. در بازار رقابتی کامل نیازی به اعمال محدودیت‌های فیزیکی وجود ندارد.

برای بررسی این موضوع که چه زمینه‌ای برای واردات لوازم خانگی لازم است، به سراغ اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه لوازم خانگی رفته و به مصاحبه وی پرداختیم.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی در مصاحبه با تیتر کوتاه در خصوص واردات لوازم خانگی توضیح داد: در داخل کشور برخی از کالاهای بخش لوازم خانگی تولید نمی‌شود، اما چرا باید جای آنها را کالای قاچاق، بی‌کیفیت و بی‌ضمانت بگیرد؟ مشکلی نیست اگر کالایی وارد کشور شود که از نظر کیفیت و خدمات پس از فروش مطمئن باشد و جای کالای قاچاق را هم بگیرد.

نه هر کالایی و نه کالایی که در داخل کشور تولید می‌شود، زیرا کالایی که در داخل کشور تولید می‌شودحق واردات ندارد. درحال‌حاضر کولر گازی در داخل تولید می‌شود، که البته به دلیل مصرف بالای، واردات و تولید این کالا همزمان صورت می‌گیرد.

وی همچنین افزود: نامه معاون اول رئیس‌جمهوری در خصوص واردات لوازم خانگی در ارتباط با تجهیزات آنها است. ما امروزه وقتی صحبت از مصرف بهینه گاز و برق می‌کنیم در حالی که برخی کالاها هنوز در داخل کشور تولید نمی‌شوند، بنابر این بهتر است واردات کالای با کیفیت و همینطور تجهیزات استاندارد آنها برای بهینه‌سازی مصرف انرژی انجام شود، مانند موتور اینورتری که برای کولرهای گازی و یخچال‌های ساید بای ساید استفاده می‌شود. واردات لوازم خانگی باید در جهت آوردن تکنولوژی روز دنیا به داخل کشور باشد که منجر به ایجاد فضای رقابتی در بازار شده و همچنین منجر به صادرات شود.

واردات لوازم خانگی به یک کشور می‌تواند تأثیر زیادی بر بازار محلی و اقتصاد کلان آن داشته باشد. واردات این محصولات می‌تواند رقابت را افزایش و قیمت‌ها را کاهش دهد، اما از سوی دیگر، ممکن است تولیدات داخلی را تحت فشار قرار دهد.

بهره‌وری و اشتغال در صنعت داخلی نیز ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد. بنابراین، تصمیم‌گیری درباره واردات لوازم خانگی نیازمند توجه به چالش‌ها و فرصت‌های مرتبط و همچنین برنامه‌ریزی دقیق برای حفظ تعادل بین واردات و صادرات است.

منبع: تیترکوتاه

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا