کد خبر: 22040191199
خدمات و توزیعروزنامه

دو عیدانه پلیس؛ صدور ۷۲ ساعته گواهینامه و تقسیط جریمه خودروهای توقیفی

بنا بر اعلام رئیس پلیس راهور فراجا، در عید غدیر طرح‌های تشویقی زیادی از جمله پرداخت قسطی جرائم خودروهای توقیف شده در دستور کار قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، سردار کمال هادیانفر با اشاره به گزارش فعالیت سه ماهه پلیس راهور فراجا گفت: پلیس مسئولیت مهمی در تسهیل ترددها و ارائه خدماتی مانند صدور گواهینامه و نقل و انتقالات وسایل نقلیه و رسیدگی به تصادفات دارد. این اقدامات می‌تواند هم‌افزایی درست را ایجاد کند و به کاهش سوانح کمک کند.

وی ادامه داد: در عید غدیر خدماتی به عنوان عیدانه به رانندگان ارائه خواهد شد. افرادی که در هر سطحی گواهینامه دریافت می‌کنند در این ایام حد اکثر ظرف ۷۲ ساعت مشروط بر درست بودن اطلاعات آنها گواهینامه این افراد ارسال خواهد شد.

هادیانفر اضافه کرد: افرادی که توانایی پرداخت ندارند می‌توانند با طرحی قسطی و بدون پیش پرداخت وسیله نقلیه خود را ترخیص کنند.

وی اظهار کرد: به محض اینکه نقل و انتقال در کشور صورت می‌گیرد ما با یک عقب افتادگی داشتیم و در حال حاضر با به‌روزرسانی در ایام عید، کارت خودرو را در کمتر از ۷۲ ساعت ارسال خواهیم کرد. افرادی که به جرائم کرونایی خود اعتراض داشتند و یا محل کار خود با محل زندگی مغایرت داشته می‌توانند با اطلاعاتی که از فرمانداری‌ها ارسال شده می‌توانند به کمیسیون‌های ماده پنج مراجعه و نسبت به حذف جرائم کرونایی خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: ما یک عقب افتادگی در زمینه نقل و انتقال خودرو داشتیم و با به‌روزرسانی در ایام عید کارت خودرو را در کمتر از ۷۲ ساعت ارسال خواهیم کرد.

رئیس پلیس راهور فراجا افزود: چیزی که ما دنبال می‌کنیم در سال ۱۴۰۱ این است که بتوانیم در دولت جدید سالی ۱۰ درصد و در طول برنامه هفتم ۵۰ درصد کاهش جانباختگان را داشته باشیم و به نصف که ۸۵۰۰  نفر است برسیم. اگر بتوانیم این کار را در همه دستگاه‌ها انجام دهیم می‌توانیم عدد ۳۰۰ هزار مجروح در سال را کاهش دهیم. در حال حاضر ۲۹۳ هزار کیلومتر طول راه و ۱۴۴۰ شهر وجود دارد که پلیس راهور فراجا مسئول آن است. همچنین ۵۱ میلیون دارنده گواهینامه داریم که ۸۹ درصد آن‌ها گواهینامه خودرو دارند و ۵.۸ میلیون نفر موتورسیکلت هستند. البته بسیاری از رانندگان موتورسیکلت ما گواهینامه ندارند.

وی در ادامه گفت: یکی از موضوعات گرانی دریافت گواهینامه است که ما باید آن را برطرف کنیم. پیشنهاد ما این است که اگر یک نفر دارای یکی از گواهینامه هاست که در آن آزمون آیین نامه داده نیازی نیست که دوباره برای دریافت گواهینامه دیگر، آزمون آیین‌نامه بدهد.

احراز الکترونیکی هویت آدرس پستی در دستور کار

هادیانفر افزود: احراز الکترونیکی هویت آدرس پستی نیز در دستور کار ماست و مستاجر نیازی نیست اقدام خاصی انجام دهد. این اطلاعات بین ما و پست تبادل شده و گام بسیار بزرگی است که جلوی کاغذهای صوری را خواهد گرفت. ترخیص الکترونیکی خودروهای توقیف شده نیز با اپلیکیشن‌های اینترنتی انجام می‌شود.

ثبت تخلف مکانیزه پلاک‌های مخدوش نیز در دستور کار است. افرادی که پلاک فک می‌کنند خودروی آنها توقیف و برای آن‌ها پرونده قضایی تشکیل می‌شود. پلاک مشابه نیز می‌تواند از آن شکایت کند و تخلفات آن به پلاک مخدوش منتقل می‌شود. ۹۵ درصد ‌تمام همکاران ما از دست افزار استفاده می‌کنند و این دست افزار مستقیما برای متخلف ارسال می‌شود و قبوض جریمه را کاهش دادیم.

وی با اشاره به شماره‌گذاری اینترنتی گفت: بحث شماره گذاری اینترنتی در تهران، اصفهان، مشهد، تبریز و شیراز نیز دنبال می‌شود. این فرایند در مراکز ما ۴۰ تا ۵۰ دقیقه طول می‌کشد؛ اما در شماره گذاری اینترنتی ۸۵ درصد تحت وب انجام می‌شود. اصالت وسیله تطبیق داده می‌شود و کمتر از ۱۰ دقیقه زمان می‌برد و افراد از فرایند جدید راضی هستند. در بحث پلاک سوم نیز عمده کار صورت گرفته و از شرکت‌های دانش بنیان درخواست کردیم که برای تولید چیپ پلاک سوم به ما کمک کنند. این بسیار کار اثر بخشی است و ددر کاهش جرم موثر است‌.

هادیانفر افزود: بحث متوسط سرعت نیز در تهران – قزوین و همدان و قم – زنجان و تبریز عملیاتی می‌شود و از دوربین اول تا دوربین دوم محاسبه می‌شود. تاکید ما این است که بیشترین عامل مرگ و میر سرعت غیر مجاز است. جلسات متعددی گذاشتیم با وزارت راه و با سه استان مرزی هماهنگی برای مراسم اربعین انجام شده است. در شهر کاشان نیز به صورت پایلوت طرح کاهش ترافیک انجام شد.

 اپلیکیشن بازرسان نامحسوس بزودی عملیاتی می‌شود

وی ادامه داد: ما برنامه داریم تا از ۸۶ هزار بانوی فرهنگ‌یار ترافیک تحت آموزش استفاده کنیم. به زودی اپلیکیشن بازرسان نامحسوس نیز عملیاتی می‌شود. پویش ۱۸۱۸ که ۱۸ درصد تصادفات مربوط به افراد کمتر از ۱۸ سال است نیز در دستور کار ماست و طرح اثربخشی است.

رئیس پلیس راهور فراجا افزود: بالغ بر ۱۲ میلیون راننده داشتیم که تخلفی نداشتند و قرعه کشی میان آن‌ها انجام شد. ما در این سه ماه ۲۴ میلیون خدمت به مردم ارائه دادیم. در صدور گواهینامه، فرهنگ ترافیک و توقیف وسایل نقلیه، ۲۴ میلیون و ۹۶ هزار خدمت داشتیم که ۴۲ درصد نسبت به سال پیش افزایش داشته است. ۲۶۱ هزار و ۷۳۶ وسیله سبک و سنگین با افزایش۲۴ درصدی در سال جدید اضافه شده و یک میلیون و ۸۴ هزار و ۴۶۴ وسیله نقلیه، نقل و انتقال داشته اند که ۳۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: همچنین ۱۵۳ هزار و ۳۵۴ موتورسیکلت با ۴۱ درصد افزایش شماره گذاری شده و یک میلیون و ۴۹۲ هزار و ۵۵۴ دستگاه شماره گذاری شده اند که ۳۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد. در همین مدت ۱۰ میلیون نوبت اینترنتی ثبت شده و  در زمینه گواهینامه‌های جدید نیز ۴۲۹ هزار و ۷۱۹ گواهینامه جدیدالصدور و المثنی با افزایش ۳۷ درصدی ثبت شده که در جدیدالصدورها ۵۴ درصد افزایش داشتیم و ۳۰۷ هزار نفر جدید نیز گواهینامه گرفته اند.

هادیانفر اضافه کرد: در بحث صدور کارت گواهینامه و خودرو عقب ماندگی نداریم. پلیس در کمتر از ۴۸ ساعت نقل و انتقال یا صدور را تایید می‌کند. ما در “چیپ” وابستگی ارزی داشتیم و آنرا از مدار خارج کردیم و از “کیو آر” استفاده می‌کنیم. با این دست افزار می‌توان تمام اطلاعات فرد را دریافت ‌کرد. در برخورد با تخلفات ما ۱۶ درصد افزایش تخلف داشتیم که در نقاط حادثه ساز ۱۶ درصد افزایش مشاهده شده است. خط قرمز ما تخلفات حادثه ساز است. افزایش ۴۳ درصدی برخورد در کل تخلفات برون شهری دیده می‌شود. در توقیف گواهینامه‌ها مشمول بند “یک و دو و سه” ۲۵۲۴ فقره گواهینامه توقیف شده و تعداد ۳۵۳۶۰ و ۸۰ هزار و ۸۳۵ گواهینامه در حال ضبط هستند.

هادیانفر ادامه داد: اگر کسی گواهینامه در توقیف پلیس داشته باشد و یا نمره منفی داشته باشد در پرداخت خسارت با فرد عادی کاملا متفاوت است و بیمه درصد کمتری پرداخت خواهد کرد. کسانی که گواهینامه باطل شده دارند فاقد گواهینامه محسوب می‌شوند.

وی افزود: افرادی که نوعا برای تحصیل یا هر دلیلی به خارج از کشور می‌روند اگر نمره منفی داشته باشند، نمی‌توانند در خارج از کشور گواهینامه بگیرند.

رئیس پلیس راهور فراجا اضافه کرد: تقریبا بیش از ۹۵ درصد جرائم اعمال شده را با پیامک ارسال می‌کنیم. برخی دوربین‌ها به طور محدود مشکل دارند اما عمدتا مشکلی وجود ندارد. ما با سامانه سپهر ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار مورد را ثبت کردیم که ۹۸ درصد تخلفات را شامل می‌شود. مردم باید از طریق راهور ۱۲۰ یا اپلیکیشن‌های دیگر اطلاعات خود را کنترل کنند.

هادیانفر ادامه داد: ۳۶ درصد از ۱۰۷ هزار مورد باقی مانده که مشکل قضایی دارند عمدتا مشکل مهریه است و ۱۲ درصد در سن فرسودگی قرار دارند. ۱۱ درصد خسارت بالای ۶۰ درصد دارند. این خودروها دیگر قادر به بازسازی نیستند. کسانی که نقص مدیریتی دارند ۸ درصد هستند که اختلاف حساب دارند. ۵ درصد عدم تمکن مالی دارند که می‌توانند با طرح تقسیط و با هزینه سال ۹۴ برای مارکینگ خودروهد را دریافت کنند. ۲۹۲ هزار و ۷۶۷ خودرو در پارکینگ‌ها مانده که تقریبا ۶۹ درصد به سن فرسودگی رسیدند و اسقاطند.

وی درباره اقدامات پلیس در بخش‌های مختلف دیگر گفت: ۱۱ درصد پیشنهادات مردم به ما افزایش داشته و ما باید به علت تعامل با مردم حضور بیشتری نیز بین مردم داشته باشیم. بر اساس آمارهای فراجا ۴۲۱۴ نفر کشته در سه ماهه اول ۱۴۰۰ داشتیم که این عدد به ۳۹۵۳ نفر رسیده است. در این بخش ۶ درصد کاهش داشتیم.

هادیانفر افزود: همچنین ۶۲ درصد جانباختگان ما در سن کار هستند. ۶۲ درصد تصادفات ما مربوط به ۱۲ استان است که بیشترین کاهش هم مربوط به همین استان‌هاست. استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان، اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان، آذربایجان شرقی و غربی، تهران بزرگ ، مازندران، مرکزی و گیلان این ۱۲ استان را تشکیل می‌دهند. ۱۳ درصد کاهش مربوط به درون شهر و ۴ درصد برون شهری است. ما ۷۳ درصد جانباختگان در جاده‌های کشور است و در حالی که ۲۵ درصد تصادفات در جاده‌هاست. ۷۵ درصد تصادفات در شهر است که ۲۷ درصد جانباختگان را تشکیل می‌دهد.

وی اضافه کرد: بیشتر تصادفات شهری در اتوبان‌هاست اما در جاده مسیرها طولانی و فرسایشی است. سرعت غیرمجاز و سبقت غیرمجاز و نبود تجربه رانندگی در جاده باعث شده تا ۵۸ درصد تصادفات ما در ۳۰ کیلومتری اول جاده باشد. بیشترین ساعت تصادف ساعت ۱۲ تا ۲۰ و در حوزه درون شهر ۶۸ درصد در محورهای اصلی و ۱۹ درصد در محورهای فرعی بوده است.

رئیس پلیس راهور فراجا ادامه داد: در برون شهر ۶۰ درصد از تصادفات در محور اصلی، ۳۵ درصد فرعی و۵ درصد روستایی بوده است.در جاده‌ها ۳۴ درصد واژگونی داریم. ۶۱.۵ درصد خودروهای سواری و ۲۵ درصد موتورسیکلت‌ها و ۶.۵ درصد وانت و ۵.۵ درصد کامیون و یک درصد مسافربری‌ها در این تصادفات دخیل بوده اند.۹۰ درصد تصادفات فوتی و جرحی سواری مربوط به خودروهای مونتاژ داخل است. ۳۸ درصد تصادفات در نقاط حادثه خیز و ۲۴ درصد از جانباختگان در نقاط حادثه خیز بوده که ۸ درصد درون شهر و ۳۲ درصد در جاده‌ها هستند.

وی در پایان گفت: ماشین‌های لوکس، تولید آمریکا و غیرمتعارف را پلاک نمی‌کنیم و نمی‌گذاریم فروخته شوند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا