کد خبر: 26050042552
اقتصاد کلانانرژی

دو چالش اساسی در صنعت نفت

یک کارشناس ارشد حوزه انرژی گفت: فروش نفت و ایجاد ساز و کار برای جذب سرمایه داخلی و خارجی دو چالش اصلی صنعت نفت است که باید با ایجاد برنامه ریزی منسجم برطرف شود.

نرسی قربان در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اولویت های صنعت نفت، اظهار کرد: دو مساله اصلی در بخش نفت وجود دارد، مساله اول فروش نفت است، تولید کننده نفت باید بتواند نفت تولیدی خود را به فروش برساند و مبالغ حاصل از آن را در یافت کند.

وی با بیان اینکه مشکل دوم موضوع سرمایه گذاری در صنعت نفت است، در واقع برای به روز شدن صنعت نفت ایران نیازمند میلیاردها دلار سرمایه هستیم، تصریح کرد: هیچ کدام از این دو مساله در دست وزیری که برای نفت تعیین می شود نیست.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی افزود: این موضوع بر پایه شرایط و اصول بین المللی بوده و هر شخصی که وزیر نفت شود، ملزم به توجه آن است، مگر آنکه کلیات نگاه به صنعت نفت تغییر کند و با توجه به اینکه وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم سال ها در صنعت نفت فعالیت داشته قطعا به این موضوع واقف است.

حدود ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه برای تحقق اهداف توسعه‌ای این صنعت نیاز داریم

قربان با بیان اینکه اکنون حدود ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه برای تحقق اهداف توسعه‌ای این صنعت نیاز داریم، اظهار کرد: میادین نفتی سالانه بین ۵ تا ۸ درصد افت تولید دارند که برای جلوگیری از تداوم این کاهش تولید نیاز به سرمایه‌گذاری و انجام اقدامات تکنیکال است.

وی با بیان اینکه اگر حوزه جدید اضافه نشود و حوزه‌های قدیمی به لحاظ تکنولوژی به‌روز نشوند، قطعا افت تولید خواهیم داشت، گفت: به طور مثال اگر قرار باشد ۴ میلیون بشکه تولید داشته باشیم، به خاطر نبود برنامه‌های افزایش ضریب بازیافت حدود ۲۰۰ هزار بشکه در سال افت تولید خواهیم داشت.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی با بیان اینکه برای حل مشکلات صنعت نفت نیازمند سرمایه داخلی و خارجی هستیم، گفت: اتمسفر و فضای کسب و کار کشور باید به گونه ای باشد که سرمایه گذار خارجی تمایل به سرمایه گذاری در ایران باشد.

به گفته قربان این اقدام نیز در کوتاه مدت اجرایی نمی شود و نیازمند گذر زمان و ایجاد یک برنامه منسجم است اما می توان با اجرای ساز و کاری این اطمینان را برای سرمایه گذار به وجود آورد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا