کد خبر: 070303160990
اخبار شرکت هاانرژیتولید و بازرگانیمجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی اروند برگزار شد؛

 دکتر کریمی: سال ۱۴۰۲ توانستیم سال طلایی اروند را تکرار کنیم/ روند افزایشی فروش محصولات محقق شد

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی اروند با حضور اکثریت سهامداران در سالن جلسات گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس برگزار و گزارشی از روند رو به رشد سودآوری و تثبیت حداکثر تولید مجتمع و طرح‌های آتی به سهامداران ارائه شد.

به گزارش روابط عمومی پتروشیمی اروند، در این گزارش سالیانه، مدیرعامل شرکت پتروشیمی اروند گفت: «عملکرد تولید پتروشیمی اروند در پنج سال گذشته رو به رشد بوده است و در سال ۱۴۰۲ توانسته‌ایم تولید سال ۱۴۰۱ را که سال طلایی پتروشیمی اروند لقب دارد، تکرار کنیم و امیدوار باشیم که بتوانیم برای سال آینده به ظرفیتی بالاتر برسیم.»

وی افزود: «ما در سال ۱۴۰۲ توانسته‌ایم دو میلیون و دویست هزار تن انواع محصولات باارزش تولید کنیم. ظرفیت نصب شده مجتمع دو میلیون و هشتصد هزار تن است ولی به دلیل مشکلات تامین خوراک نمی توانیم بیشتر از دو میلیون و چهارصد هزار تن محصول تولید کنیم. لذا ما برای سال پیش رو برنامه‌ریزی‌هایی کرده‌ایم تا بتوانیم به ظرفیت بیش از ۲ میلیون و چهارصد هزار تن دست یابیم.»

افزایش فروش در پتروشیمی اروند

کریمی در ادامه گزارش سالیانه خود به سهامداران با اشاره به افزایش تولید در سال ۱۴۰۲ تصریح کرد: «فروش پتروشیمی اروند در ۵ سال گذشته هر سال نسبت به سال قبل افزایش داشته است و این رسم افزایشی در سال ۱۴۰۲ هم نسبت به سال ۱۴۰۱ تکرار شده است و در سال سپری شده افزایش فروش حدود ۴۰ هزار تنی رقم خورده است که نشان می دهد بخش فروش با هماهنگی تجارت صنعت خلیج فارس بخش فعال و پویایی بوده است.»
ایشان در ادامه ارائه گزارش کسب موفقیت‌ها در فروش محصولات شرکت و نقش آن در توسعه صنایع پایین دستی افزود: «محصولات پتروشیمی اروند محصولاتی استراتژیک است، بیشتر محصولات ما در داخل کشور مصرف می شود و یکی از عوامل اصلی توسعه صنایع پایین دستی وجود پتروشیمی اروند است.

از این رو ما در فروش داخلی محصولات روند رو به رشدی را داشته‌ایم و در بخش صادرات هم بخشی از افزایش از طریق فروش محصولات به بازارهای داخلی اتفاق افتاده است و بخشی از طریق صادرات بوده که خوشبختانه از ۹۲ هزار تن سال ۱۴۰۱ به حدود ۱۳۰ هزار تن در سال ۱۴۰۲ افزایش داشته است.»

مدیرعامل شرکت پتروشیمی اروند خاطرنشان کرد: «تحقق افزایش فروش در سال ۱۴۰۲ باعث شده است که ما از ۱۸ همت درآمد در سال ۱۴۰۱ به ۱۹ همت در سال ۱۴۰۲ برسیم و تلاش کنیم در سال آینده روند افزایشی را ادامه دهیم.»

ورود توسعه‌ی پتروشیمی اروند به فاز اجرایی

مدیرعامل شرکت پتروشیمی اروند توسعه‌ی پتروشیمی اروند را دیگر برنامه و چشم‌انداز ترسیم شده شرکت معرفی کرد و در میان سهامداران یادآور شد: «ما طرح های توسعه‌ی خوبی داریم. پتروشیمی اروند شرکتی است که به مرغ تخم طلای صنعت پتروشیمی شناخته می‌شود و دائما در حال توسعه است و هر سال باید پروژه های جدیدی ایجاد کند تا در آینده بتواند هزینه واحدهایی را که از سرویس خارج می‌شوند را با واحد های جدید بدهد.»

دکتر کریمی افزود: «در پتروشیمی اروند از نمک دریا، پی‌وی‌سی تولید می‌کنیم. ما دو خوراک اصلی داریم، یکی نمک و دیگری اتیلن است. نمک که از آب دریا گرفته می‌شود و به دستور مقام معظم رهبری اقتصاد دریا محور بخشی همین موادی است که می شود از دریا گرفت. اولین پروژه ما کارخانه پی وی سی دو است که با ۵۰۰ میلیون دلار آخر سال گذشته قرارداد آن منعقد شد و مهندسی عملیات اجرایی شروع شده و امیدواریم طی ۳ سال این پروژه را به بهره برداری برسانیم که با بهره‌برداری از این واحد، یکی از محصولات میانی ما به نام ای وی سی که یک محصول خام است به محصولی با ارزش افزوده بالا تبدیل می‌شود.»

وی افزود: «پروژه‌ی دیگر اجرای خط لوله سوم نمک است که این هم یک پروژه مهم و استراتژیک برای ما به حساب می‌آید. خوراک ما نمک است و واحد نمک ۲۳ کیلومتر از کارخانه ما فاصله دارد و خطوط انتقال آن ۱۵ سال از عمرشان گذشته است. ما به این نتیجه رسیدیم که با هدف پایداری خوراک، خط لوله جدید تعریف کنیم که اکنون با ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی همراه بوده است و تا پایان سال ۱۴۰۴ می‌تواند به بهره برداری برسد.»

دکتر کریمی مشارکت در پروژه الماس ماهشهر و پتروپرک‌ را از دیگر سرمایه‌گذاری‌های شرکت پتروشیمی اروند معرفی کرد و گفت: «در پروژه الماس ماهشهر ۱۷ درصد سهام داریم و اگر هلدینگ موافقت کند در افزایش سرمایه الماس هم شرکت خواهیم کرد تا سهم بیشتری را کسب کنیم و به خوراک پایدارتری در آینده دست یابیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا