کد خبر: 280702140876
انرژیجهانروزنامه

ذخایر گاز اتحادیه اروپا به بالاترین حد تاریخی رسیده است

ترجمه: سلیم حیدری

داده‌ها نشان می‌دهد که امکانات ذخیره‌سازی تقریباً ۹۸ درصد زودتر از موعد مقرر پر شده است.

بر اساس داده‌های زیرساخت های گاز اروپا (GIE) که روز دوشنبه منتشر شد، حجم گاز طبیعی در تاسیسات ذخیره‌سازی زیرزمینی اتحادیه اروپا به بالاترین حد خود و به نزدیک به ۹۸ درصد رسیده است.

موجودی گاز در سراسر اتحادیه اروپا و بریتانیا به ۱۱۱۴ تراوات ساعت (TWh) رسیده است که رکورد قبلی ثبت شده در اکتبر ۲۰۱۹ را (که به ۱۱۰۲ تراوات ساعت رسید) شکست. مخازن گاز اتحادیه اروپا در حال حاضر ۹۷.۸۹ درصد پر شده است که از هدف ۹۰ درصدی اتحادیه اروپا تا اول نوامبر (۱۰ آبان) فراتر رفته و تا حدودی بالشتک (ضربه گیر) پیش از فصل سرما را فراهم می کند.

انجمن اپراتورهای گاز اروپا فاش کرد که عرضه گاز طبیعی مایع (LNG) به این منطقه در ماه اکتبر (آبان) در کمترین میزان طی دو سال اخیر باقی مانده است.

در همین حال، شرکت بزرگ انرژی روسیه گازپروم به تامین گاز برای ترانزیت به اروپای غربی و مرکزی از طریق اوکراین از طریق تنها ایستگاه پمپاژ گاز باقیمانده، Sudzha، ادامه می دهد. این مقدار تا ۱۷ اکتبر ۴۲.۵ میلیون متر مکعب در روز است.

اوکراین در ماه مه ۲۰۲۲ (اردیبهشت ۱۴۰۱) ترانزیت از طریق ایستگاه سوخرانوفکا (یک مسیر کلیدی ترانزیت گاز که حدود یک سوم گاز روسیه را به اتحادیه اروپا تحویل می‌داد)، به دلیل «مداخله نیروهای اشغالگر» تعطیل کرد.

روسیه قبل از شروع درگیری اوکراین سالانه حدود ۱۵۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را عمدتاً از طریق خطوط لوله به اتحادیه اروپا ارسال می کرد.

در ژانویه (دی)، رئیس اتحادیه اروپا، اورسولا فون در لاین، ادعا کرد که اتحادیه اروپا واردات گاز روسیه را ۸۰ درصد کاهش داده است. برای جبران کمبود عرضه گاز، اتحادیه اروپا به پذیرش محموله های LNG با قیمت بالا از ایالات متحده و قطر و افزایش واردات خط لوله از نروژ و آذربایجان متوسل شده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هفته گذشته گفت: «ما در مورد خرید گاز آمریکایی صحبت می‌کنیم، اما حجم تولید در آنجا نیز محدود است، و به‌سرعت و به‌راحتی نمی‌توان همه چیز را تنظیم کرد».

وی خاطرنشان کرد که در حالی که کشورش قبلاً جایگزینی برای بازار گاز اروپا پیدا کرده است، اتحادیه اروپا هنوز نمی تواند بدون گاز روسیه ادامه دهد و از پس آن بر بیاید.

پوتین گفت: “تاکنون، کشورهای اروپایی نتوانسته اند به طور کامل بدون گاز ما ادامه دهند. آنها به سادگی جایی برای دریافت این حجم از گاز نمی یابند.” وی افزود که حجم «فیزیکی» سوختی که بلوک در حال حاضر از سایر صادرکنندگان دریافت می کند برای پوشش تقاضا کافی نیست.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا