کد خبر: 1909998114
خدمات و توزیعروزنامه

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران:استانداران نرخ جدید نان را سریع‌تر اعلام کنند

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران اعلام کرد دستور کارگروه آرد و نان برای تغییر نرخ نان به استانداری‌ها ارسال شده تا استانداران بنا بر موقعیت منطقه نرخ نان را اعلام کنند.

به گزارش اتاق اصناف تهران ، بیژن نوروز مقدم، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران درباره قیمت آرد گفت: گندمی که دولت از کشاورزان خریداری می کند به قیمت ارزان‌تر به کارخانه‌داران می‌دهد و در آن جا به دو نوع آرد تبدیل می‌شود که قیمت آرد نوع اول کیلویی ۸۱۰ تومان و آرد نوع دوم هم ۱۲۵۰ تومان است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا نانوایان، آرد را کیلویی ۵ هزار تومان می‌فروشند؟ گفت: نانوایان حق فروش آرد ندارند اما اگر کسی بر حسب نیاز به مقدار محدودی آرد نیاز داشته باشد نانوا هم پول آن را بر اساس مقداری که از آن نان می پزد حساب می‌کند.

رئیس اتحادیه نانوایان تهران افزود: قیمت نان از سال ۹۳ تا ۹۸ ثابت بود و مسئولان بعد از پنج سال متقاعد شدند که قیمت نان باید تغییر کند لذا از شهریور سال ۹۸ به این توافق رسیدند که قیمت نان را ۴۵ درصد افزایش دهند و تغییری هم در وزن چانه‌ها ایجاد کنند.

نوروز مقدم ادامه داد: اصرار ما این بود که قیمت نان نیز مانند سایر کالاها تاریخ داشته باشد که آقایان قبول نکردند اما در بخشنامه قید کردند زمانی‌که قیمت گندم یا سایر هزینه‌های تولید افزایش نیابد، این نرخ ملاک عمل خواهد بود و این یعنی به محض افزایش هزینه‌های تولید، باید در قیمت نان تجدیدنظر شود.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تمامی هزینه‌ها از جمله حقوق کارگر و حق مسکن و مزایای قانونی کارگران افزایش پیدا کرده گفت: این افزایش هزینه ها در مجموع ۵۱ درصد می‌شود ضمن اینکه کرایه حمل نیز در سال جاری ۵۷ درصد افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه صنف نانوایان تهران با اشاره به افزایش ۶۰ تا ۷۰ درصدی هزینه‌های تولید نان گفت: در کنار افزایش قیمت آب و گاز و مالیات و تورم، قیمت خمیر مایه نان هم از شهریور ۹۸ تا به الان چهار بار افزایش قیمت داشته و الان هم قیمتش دو برابر شده است.

نوروز مقدم با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار، پیگیری این موضوعات را حدود ۱۰ روز قبل به کارگروه ملی آرد و نان واگذار کرده است، افزود: دستور کارگروه مبنی بر تغییر نرخ نان برای استانداری‌ها ارسال شده تا استانداران بنا بر موقعیت منطقه نرخ نان را اعلام کنند و تنها استانی که نرخ نان را اعلام کرده اصفهان بوده است.

وی اظهارکرد: ما آنالیز قیمت‌ها و هزینه‌ها را به مسئولان منعکس می‌کنیم اما وقتی آنها توجهی ندارند، خود نانوا وارد آنالیز قیمتی می‌شود،بنابراین مسئولان هر چه سریع‌تر باید نرخ نان را اعلام کنند تا ما هم امکان کنترل این قضیه را داشته باشیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا