کد خبر: 09020024266
دولت

رئیس‌جمهور: در شرایط کرونا ۱.۵ میلیون نفر از جمعیت کشور بیکار شدند

رئیس‌جمهور گفت: ما باید واقعیت‌ها را به مردم بگوییم و به آنان امید دهیم و نگذاریم ضد انقلاب یأس را در جامعه ما پخش و ذهن مردم را مشوش کنند.

به گزارش مهر، حجت الاسلام حسن روحانی امروز در آیین افتتاح چند طرح بزرگ وزارت نیرو، با بیان اینکه در ایام مبارک ماه رمضان و میلاد باسعادت امام حسن مجتبی (ع) هستیم، گفت: امام حسن مجتبی(ع)، امام صلح و صبر بود و حفظ جامعه اسلامی به دست مبارک ایشان انجام شد و حفظ جامعه اسلامی از انحراف به دست برادر برومند ایشان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بوده است.

وی بیان کرد: این دو عزیز که سیدی شباب اهل الجنه به تعبیر پیامبر بزرگ اسلام (ص) هستند، موجب فخر جامعه اسلامی برای همه مسلمانان جهان هستند.

رئیس‌جمهور با اشاره به افتتاح طرح های بزرگ وزارت نیرو، اظهار داشت: بسیار خوشحالم که از ابتدای سال به طور منظم هر هفته شاهد افتتاح های بسیار مهمی بودیم و امروز هم در شصت و پنجمین افتتاح، شاهد افتتاح طرح ها و پروژه های زیادی به ارزش دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان هستیم.

روحانی افزود: برای کشور ما مسئله آب بسیار مهم است و زمانی که سد، مرکز آب شیرین کن و یا آنکه کیفیت آب با تصفیه خانه آب بهبود پیدا می کند و یا چرخش آب با تصفیه خانه فاضلاب انجام می شود، مسائلی حائز اهمیت است.

وی گفت: ایران کشوری است که همواره با خشکسالی مواجه بوده است. متأسفانه ترسالی ها زمانی که آغاز می شود، بسیار کوتاه و در مقابل خشکسالی ها بسیار طولانی است و امیدواریم که خداوند این خشکسالی را که امروز شاهد آن هستیم، برای مدت طولانی برای مردم منطقه و ایران مقرر نکرده باشد.

در مصرف آب صرفه جویی کنید

رئیس‌جمهور افزود: امسال با خشکسالی مواجه هستیم و تقریباً منابع آبی که از آسمان در اختیار ما قرار می گیرد، ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

دوران بارش ها رو به اتمام است و به سمت هوای گرم و تابستان می رویم و بنابراین همه ما امسال باید بیش از سالهای گذشته در مصرف آب و برق صرفه جویی کنیم.

روحانی بیان کرد: سدهای ما مانند پارسال نیست و بسیاری از ظرفیت های سدهای ما امروز خالی است.

همچنین بخش هایی از برق که اصطلاحاً برق آبی هستند، امسال دچار مشکل می شوند و باید تا حد امکان ملاحظه بیشتری در مصرف انرژی داشته باشیم.

وی با تشکر از وزارت نیرو به جهت اقداماتی که در این سالها در زمینه آب و برق انجام داده اند، خاطرنشان کرد: توانمندی بسیار زیادی در این زمینه در کشورمان ایجاد شد.

در این سالهایی که ما در جنگ اقتصادی بودیم، برخی از درآمدهای ما کاهش یافت اما یک سری از درآمدهای دیگر به میدان آمد و کمک رسان ما در این ایام بود.

رئیس‌جمهور افزود: دنیا این موارد را محاسبه نکرد به گونه ای که بخش فولاد و پتروشیمی ما به صحنه آمدند.

در صادرات گاز شرایط جدیدی داشتیم و همچنین در صادرات برق هم با شرایط جدیدی مواجه شدیم و بخشی از توان و تولید برق خود را توانستیم صادر کنیم.

روحانی گفت: همچنین در زمینه فرآورده های نفتی نیز توانستیم گام های خوبی برداریم.

دشمن از فهم و محاسبه این مسائل غافل بود و مردم ما می دانند که قبل از دولت یازدهم، قدرت صادرات بسیاری از فرآورده ها را نداشته ایم و صرفاً وارد کننده بودیم به گونه ای که گازوئیل و بنزین را وارد می کردیم و حتی گاز را در فصل زمستان وارد می کردیم.

وی تأکید کرد: امروز ما صادر کننده گازوئیل، بنزین، گاز و برق هستیم و ما توانستیم با شرایط جدید و تحولاتی که در کشور ایجاد شد و با اقدامات بسیار ارزشمندی که شرکت های دولتی و خصوصی در بخش های مختلف انجام دادند، به این مرحله برسیم.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: همچنین از پایان سال ۹۴ سرمایه گذاری های بسیار زیادی در کشور در سایه اجرای برجام انجام شد.

به این معنا که برجام توانست درآمدهایی را در اختیار ما قرار دهد.

نفت ما قبل از برجام حدود یک میلیون بشکه صادر می شد و قرار بر این بود که هر شش ماه یک بار هم ۲۰ درصد از میزان صادرات نفت ایران کاهش پیدا کند.

روحانی متذکر شد: ما بعد از برجام میزان صادرات نفت را به دو میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز رساندیم و درآمدهای بسیار زیادی از این محل کسب کردیم.

در بخشی از این درآمدها در صندوق توسعه ملی سرمایه گذاری شد تا طرح های بسیار مهم به نتیجه برسد.

وی افزود: اینکه ما امروز در برق، آب، نفت، پتروشیمی و فولاد شاهد رشد هستیم، فارغ از ایثار و فداکاری مردم، جوانان و شرکت های دانش بنیان، مرهون سرمایه گذاری هایی است که در این بخش ها انجام شده است و اگر سرمایه نباشد، به قول معروف کمیت کار لنگ است.

رئیس‌جمهور گفت: در صورتی که سرمایه نباشد ما نمی توانیم یک پروژه بزرگ اقتصادی را به نتیجه برسانیم. ما به سرمایه نیاز داریم تا بتوانیم به تولید برسیم و آن تولید را به بازار برسانیم.

با صادرات کالاها در میدان رقابت با دنیا می مانیم

البته باید تلاش کنیم که همیشه میزان تولید کشور بیشتر از میزان نیاز داخلی باشد تا بتوانیم بازار صادرات را هم بگیریم و با این بازار کیفیت و کمیت را افزایش دهیم.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: اگر بازار صادرات وجود نداشته باشد، ما نمی‌توانیم میزان و کمیت کالاهای صادراتی خود را افزایش دهیم.

ما به بازار صادرات نیاز داریم، این بازار بر کمیت تولید ما می‌افزاید و زمانی که کمیت افزوده می‌شود، میزان اشتغال هم زیاد می‌شود و قیمت اجناس کاهش می‌یابد.

وی افزود: همچنین زمانی که کالاهای خود را صادر می‌کنیم، کیفیت افزایش می‌یابد. در واقع زمانی که کالای خود را صادر می‌کنیم، در میدان رقابت با دنیا هستیم، دیگر کشورها هم در حال صادر کردن کالاهای خود هستند و این موضوع بر ارتقاء کیفیت کالاها می‌افزاید.

ما اگر جنس بی‌کیفیت صادر کنیم، نمی‌توانیم بازار را تصاحب کنیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه بازار بیرون برای کمیت و کیفیت تولید ما مسئله‌ای اساسی است، گفت: اگر ما به دنبال تحقق جهش تولید، رونق تولید و حرکت بزرگ در تولید و اشتغال هستیم و می‌خواهیم درآمدهای ارزی کشور افزایش پیدا کند، باید بازار خود را توسعه دهیم.

روحانی با اشاره به اینکه خوشبختانه در زمینه برق توانستیم بازارهای بیرون را هم در اختیار داشته باشیم، تصریح کرد: نیازمندی‌های کشور در زمینه برق را هم توانستیم تأمین کنیم.

۸۰ درصد تولید برق تجدیدپذیر مربوط به این دولت است

در این دولت یکی از اقدامات مهمی که انجام شد، تولید برق تجدیدپذیر و استفاده از نیروگاه‌های بادی و خورشیدی از ابتدا برای ما بسیار مهم بود و ۸۰ درصد تولید برق تجدیدپذیر مربوط به این دولت است.

وی افزود: از سال ۹۸ وزارت نیرو پویش «الف ـ ب ـ ایران» را آغاز کرد و وزیر نیرو امروز اعلام کرد که این پویش تا پایان امسال ادامه خواهد داشت.

صرفاً برای دولت دوازدهم نیست و برنامه‌ریزی‌های ما این‌گونه است که تا پایان سال ۱۴۰۰ ادامه داشته باشد.

رئیس‌جمهور گفت: این مسئله بسیار مهم است که وزارتخانه‌های ما به این فکر نباشند که این دولت چه زمانی به اتمام می‌رسد.

بحث دولت نیست بلکه بحث ما کشور، ملت و وظایفی است که باید انجام دهیم و نباید این‌گونه فکر کنیم که چون به پایان دولت نزدیک هستیم، اقدامات لازم را انجام ندهیم و بمانیم تا دولت بعدی کارها را انجام دهد.

هر کسی و در هر دولتی در حد توان خود باید برای سربلندی کشور و مردم عزیز ایران تلاش کند.

روحانی تأکید کرد: سدها علاوه بر اینکه آب را تأمین و کشاورزی و صنعت را پشتیبانی می‌کنند، به زندگی مردم هم حیات می‌بخشند و در شرایط سیل هم بزرگترین مانع هستند؛ این مسئله برای حفظ بخشی از استان‌های ما که سیل‌خیز هستند، اهمیت زیادی دارد.

وی اظهار داشت: امروز سدی تحت عنوان سد «بالارود» در اندیمشک افتتاح شد که یکی از اهداف افتتاح این سد آن است که در شرایط سیلابی شدن منطقه می‌تواند از این شهرستان و اطراف آن و مزارع مردم حفاظت کند.

اگر جنگ اقتصادی نبود، قطعاً کار ما چند برابر می‌شد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: علی‌رغم همه مشکلاتی که در چهار سال اخیر به دلیل مشکلات جنگ اقتصادی و کرونا داشتیم، اما توانستیم این اقدامات را انجام دهیم.

ما امروز پنجاهمین تصفیه‌خانه آب را افتتاح کردیم و این در حالی است که در کل تاریخ ۱۶۹ تصفیه‌خانه داریم.

روحانی بیان کرد: در این ۸ سال به اندازه کاری که در تاریخ ایران انجام شده، ما کار کردیم و نشان می‌دهد که همه کار و تلاش کردند، ما باید این واقعیت‌ها را به مردم بگوییم و به آنان امید دهیم و نگذاریم ضد انقلاب و رسانه‌های خارجی یأس را در میان مردم و جامعه ما پخش و ذهن مردم را مشوش کنند.

ما با همه توان خود کار کردیم و اگر جنگ اقتصادی نبود، قطعاً کار ما چند برابر می‌شد.

وی با بیان اینکه اگر کرونا نبود، شرایط ما به مراتب بهتر از وضع فعلی می‌شد، افزود در شرایط کرونا ۱.۵ میلیون نفر از جمعیت کشور بیکار شدند و تردیدی نیست که مشکلاتی به دلیل کرونا برای ما ایجاد شده اما در عین حال ما روند توسعه کشور را ادامه دادیم و این روند تا پایان سال ادامه پیدا می‌کند.

رئیس‌جمهور گفت: خوشحالیم که پنجاه و سومین سد ملی و هشتاد و سومین تصفیه‌خانه فاضلاب را در دولت تدبیر و امید افتتاح کردیم که نشان‌دهنده آن است که مسیر، مسیر حرکت، جهش و توسعه است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا