کد خبر: 16120073345
اقتصاد کلانبازرگانیتولید و بازرگانی

رئیس اتاق بازرگانی ایران: حجم تجارت کشورهای عضو “اکو” با جهان ۷۱۰ میلیارد دلار است

شافعی گفت: حجم مبادلات تجاری کشورهای عضو اکو با جهان حدود ۷۱۰ میلیارد دلار است که از این میزان ۸.۷ درصد سهم تجارت درون منطقه‌ای است.

آقای غلامحسین شافعی گفت: سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشور‌های عضو اکو، تنها ۷.۱ درصد کل سرمایه گذاری مستقیم خارجی جهان است که رقمی بسیار پایین محسوب می‌شود.

او می‌گوید: سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو)، در چهار راه کریدور‌های شرق-غرب و شمال- جنوب از جمله کریدور‌های اسلام آباد- تهران- استامبول (ITI) که شبه قاره هند را به شرق اروپا متصل می‌کند، قرار دارد. عملیاتی شدن طرح کریدور ITI به کاهش هزینه و زمان حمل و نقل کمک می‌کند و ایجاد درآمد بین کشور‌های عضو اکو را در پی خواهد داشت.

همچنین کریدور قرقیزستان ترکمنستان، افغانستان، ایران، کریدور بندرعباس، عشق آباد، آلماتی و سایر کریدور‌های مهم در این منطقه قرار داشته و پیوند دهنده بازار‌های جهانی از شرق دور تا اروپا از روسیه تا شبه قاره هند هستند.

گروه اقتصادی اکو که در دهه ۶۰ میلادی نخستین گام‌های تاسیس را برداشته بود، در اواسط دهه ۸۰ با حضور ایران، ترکیه و پاکستان رسما کار خود را آغاز کرد و در سال‌های بعد با عضویت کشورهای جدید منطقه فعالیت خود را ادامه داد.

به گفته شافعی اتاق‌های بازرگانی عضو، باید خود را نماینده صنایع کوچک و متوسط (SME) بدانند و با ارائه خدمات به این صنایع و تسریع در اجرائی شدن موافقتنامه‌های منطقه ای، بر مشکلات موجود غلبه کنند.

اجرائی شدن موافقتامه تجاری اکو مزیت‌هایی از جمله تسهیل صدور روادید، ایجاد برچسب ویزای اکو برای تجار، اتصال شبکه‌های برق و ایجاد بازار برق اکو به همراه سوآپ نفت و گاز دارد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا