کد خبر: 180202126666
اقتصاداقتصاد کلانبازارها و خدمات مالیبازرگانیتوسعه و اقتصاد ملیتولید و بازرگانیصنعت و معدن

رئیس اتاق بازرگانی ایران: قرقیزستان در اولویت بخش خصوصی برای توسعه همکاری‌ها قرار دارد

رئیس اتاق ایران می‌گوید: قرقیزستان در اولویت ویژه بخش خصوصی ایران برای توسعه همکاری‌های اقتصادی قرار دارد؛ اما محدودیت‌های حمل‌ونقلی و مالی، تحقق افزایش سطح تجارت را دشوار کرده است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، همایش تجاری ایران-قرقیزستان با حضور رئیس اتاق ایران، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت قرقیزستان، سفیر ایران در بیشکک، سفیر قرقیزستان در تهران و جمعی از فعالان اقتصادی دو کشور برگزار شد.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در این همایش با اشاره به توافق تجارت ترجیحی ایران با شورای اقتصادی اوراسیا و رشد مناسبات اقتصادی و تجاری کشورهای این اتحادیه با ایران ابراز امیدواری کرد: این تجربه موفق با گام‌های بعدی در توافق تجارت آزاد تداوم یابد.

او با بیان اینکه قرقیزستان در اولویت ویژه بخش خصوصی ایران برای توسعه همکاری‌های اقتصادی قرار دارد، افزود: اگرچه ما شاهد افزایش تجارت با قرقیزستان در دو سال اخیر هستیم و حجم مبادلات ما سالانه به حدود ۸۰ میلیون دلار می‌رسد اما این رقم در اندازه ظرفیت اقتصادی دو کشور نیست.

شافعی تأکید کرد: واقعیت این است که ما در زیرساخت‌های حمل‌ونقل و تبادلات مالی محدودیت داریم که تحقق افزایش سطح تجاری دو کشور بدون توسعه این زیرساخت‌ها دشوار است.

بسیاری از فرصت‌های همکاری خرد و کلان به دلیل ضعف این زیرساخت‌ها در حال از سدت رفتن است که باید با اراده دو کشور احیا شود. بنابراین نیاز است راه‌کارهای لازم با سرعت بیشتری بررسی و اجرایی شود. باید بخش‌های خصوصی دو کشور این ضرورت را از دولت‌های خود مطالبه کنند.

رئیس اتاق ایران به موقعیت فعال قرقیزستان در تعاملات جهانی و عضویت این کشور در اوراسیا و پیمان شانگهای اشاره کرده و گفت: همکاری در همکاری در بخش حمل‌ونقل و تبادلات مالی می‌تواند در قالب توافقنامه با همکاری کشورهای عضو محقق شود.

توافقنامه‌هایی مشابه آنچه در توافقنامه تجارت ترجیحی اوراسیا رخ داد.

به این شکل که هر یک از کشورهای منطقه برای توسعه‌بخشی از زیرساخت‌های مورد نیاز وارد عمل شده و متعهد به همکاری می‌شود و منافع به همه کشورهای عضو باز می‌گردد.

او ادامه داد: بخش‌های خصوصی دو کشور به این شکل می‌توانند با توسعه زیرساخت‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله صادرات کالاهای صنعتی، انتقال تکنولوژی، ماشین‌آلات، خدمات فنی و مهندسی، استخراج و فراوری معادن، کشت فرا سرزمینی، همکاری‌های علمی به ویژه در زمینه نانو و بیوتکنولوژی، توسعه گردشگری و گردشگری سلامت همکاری‌های خود را گسترش دهند.

شافعی در پایان با بیان اینکه قرقیزستان یکی از اولویت‌های همکاری‌های ما با توجه به مشترکات و ظرفیت‌های بالای این کشور رأی همکاری است تأکید کرد: ما آماده هستیم برای این منظور گام‌های اساسی برداریم. البته لازم است موانع در این مسیر با اراده دو طرف مرتفع شود.

تجار قرقیزستانی آماده سرمایه‌گذاری مشترک با ایرانی‌ها هستند

در ادامه این همایش تمیر ساریوف رئیس اتاق بازرگانی و صنعت قرقیزستان هم با اشاره به ظرفیت‌های بالای ایران برای همکاری‌های اقتصادی سطح مبادلات تجاری دو کشور را نامناسب ارزیابی کرد و گفت: با وجود تحریم‌ها و مشکلات تبادلات مالی اما معتقدم همانطور که ایران راه خود را به بیرون از تحریم‌ها باز کرده است.

قرقیزستان هم می‌تواند در این مسیر در کنار ایران باشد. ما می‌توانیم با شناخت بیشتر از فرصت‌های تجاری دو کشور راه‌های جدیدی برای افزایش سطح همکاری‌های تجاری پیدا کنیم.

او با بیان اینکه نمایندگان بیش از ۴۰ شرکت قرقیزستانی در این همایش حضور دارند ادامه داد: فعالان اقتصادی قرقیزستانی حاضر امیدوار هستند شرکای ایرانی خود را چه در بخش تجارت و چه در بخش سرمایه‌گذاری‌های مشترک پیدا کنند.

او تأکید کرد: قرقیزستان فرصت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک دارد. چرا که تولیدات در این کشور علاوه بر بازار قرقیزستان می‌تواند به چین، تاجیکستان، ازبکستان و سایر کشورهای آسیای مرکزی با تعرفه‌های مناسب صادر شود.

همه امور باید به بخش‌های خصوصی دو کشور واگذار شود

یادگاری سفیر ایران در قرقیزستان هم با تأکید بر اینکه مناسب‌ترین راه توسعه همکاری‌های دو کشور واگذار کردن امور به بخش‌های خصوصی دو طرف است افزود: دولت‌ها صرفاً باید حمایت سیاسی و ایجاد زیرساخت‌های حقوقی و فیزیکی را دنبال کنند.

با توجه به اینکه تجار بهتر از بخش دولتی با نیازهای واقعی طرف مقابل آشنا هستند می‌توانند متناسب با این نیازها روابط دو کشور را به سمت توسعه سوق بدهند. البته سفارت‌های دو کشور باید در مسیر اتصال و آشنایی تجار دو طرف مسیر را هموار کنند.

تورداقون صدیقف سفیر قرقیزستان در تهران نیز گفت: تجار قرقیزستانی به دنبال شناسایی ظرفیت‌های ایران هستند. برگزاری این همایش قدم اول است و انتظار داریم چنین همایشی در قرقیزستان هم برگزار شود.

ما همین‌جا از همه شرکت‌های ایرانی دعوت می‌کنیم به قرقیزستان بیایند و خط تولید مشترک راه‌اندازی کنند. در کشور ما فرصت‌های زیادی وجود دارد.

در اتحادیه اوراسیا عضو هستیم و تعرفه‌های ترجیحی با اوراسیا در بیش از چند هزار کالا داریم. بنابراین فرصت برای همکاری فراهم است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا