کد خبر: 011101117563
اقتصاداقتصاد کلانبازرگانی

رئیس اتاق بازرگانی تهران: اقتصاد دولتی فرصت توسعه را از ما گرفت

خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی گفت: قطر با وسعتی به اندازه بوشهر توانسته با جذب سرمایه خارجی، تعامل با دنیا و استفاده از درآمدهای گازی میزبان جام جهانی باشد در این سوی خلیج فارس ما درگیر تامین گاز هستیم.

بازار؛ هفتمین دوره مراسم امین‌الضرب امروز در تالار وحدت تهران برگزار شد. در این مراسم از پیشکسوتان صنعت کشور و جوانان نوآفرین که خدمات ارزنده‌ای به کشور داشته و پایه‌گذار تولید کالایی نوین یا ارائه خدمت سترگی به کشور بوده‌اند، با اهدای لوح و نشان امین‌الضرب تقدیر شد.

یکی از امین الضربی که حالا به یکی از تولیدکنندگان اصلی مرغ کشور تبدیل شده می گوید که فعالیت خود را تنها با ۲ هزار تومان شروع کرده است.

فعال اقتصادی دیگری می گفت که سال ۵۷ مدیرعامل یک شرکت آمریکایی بوده و می توانسته به راحتی مهاجرت کند اما برای ساختن ایرانی آباد عزم خود را جزم کرده و تولیدش را با تمامی ناملایمات و دشواری ها ادامه داده است. دشواری هایی که برخی از آنها به گفته مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی تهران حاصل تحریم های خارجی و برخی دیگر اما ناشی از تحریم های داخلی، دیوان سالاری و حکمرانی غلط بوده است.

او می گوید که تحریم‌ها انواع فشارها را به فعالان اقتصادی بخش خصوصی وارد کرده و این موضوع بر کسب‌ وکار آنها تاثیر گذاشته است و حال ما مانند این شعر اخوان ثالث شده است «زمین دلمرده، سقف آسمان کوتاه، غبارآلود مهر و ماه زمستان است.»

او با بیان اینکه برخی به دنبال بی‌ اثر کردن قلمداد کردن تحریم‌ها در سال های گذشته بودند و از این طریق لطمات جبران ناپذیری را به اقتصاد ایران تحمیل کرده اند، گفت: تحریم‌ ها لطمه‌های زیادی به اقتصاد ایران وارد کرده که از مهم‌ترین آنها می‌توان به کاهش درآمد ارزی، کاهش جذب سرمایه خارجی ناکافی، محدود شدن تکنولوژی و اقتصاد ایران است که این موضوعات باعث شده است که رتبه ایران در اقتصاد جهانی تنزل پیدا کند.

به جای رفع تحریم، تحریم آفرینی می کنیم

خوانساری همچنین در ادامه سخنان خود با اشاره به کوچک شدن سفره‌های مردم، اضافه کرد: شرایط اقتصادی ایران به سمتی رفته است که بخشی از طبقه متوسط فقیر شدند و در میان تحریم‌های خارجی خود تحریمی‌ها به اهرمی پر فشار علیه اقتصاد ایران تبدیل شده است و برای برون رفت از آن باید نگاه فراگیر ملی داشته باشیم.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی تهران؛ جامعه برای برون رفت از مشکلات اقتصادی باید به بخش‌خصوصی تکیه کند و باید به نقش کارآفرینان محور قرار بگیرد.

حکمرانی نامطلوب و دیوان‌سالاری همچون موریانه کشور را از مسیر توسعه خارج کرد و سال‌هایی که ما می‌توانستیم مانند کشورهای ترکیه، اندونزی و مالزی پیشرفت کنیم ما را عقب نگه داشت.

او با بیان اینکه دستگاه سیاست خارجی به جای رفع تحریم‌ ها تحریم‌ آفرینی می‌کند، افزود: اگر حال اقتصاد خوب باشد بدون تردید حال ایران نیز خوب خواهد شد هر چند در این میان باید به موضوعاتی مانند آزادی و عدالت توجه شود.

حکمرانی نامطلوب و دیوان‌سالاری همچون موریانه کشور را از مسیر توسعه خارج کرد و سال‌هایی که ما می‌توانستیم مانند کشورهای ترکیه، اندونزی و مالزی پیشرفت کنیم ما را عقب نگه داشت.

رییس پارلمان بخش خصوصی همچنین بزرگترین چالش امروز ما را حکمرانی نامطوب و دیوان سالاری دانست و گفت: اقتصاد دولتی سال های طلایی برای توسعه و جهش اقتصادی را از ما گرفت.

قطر میزبان جام جهانی شد ما همچنان در پی تامین نیاز داخلی

خوانساری با اشاره به پیشرفت‌های قطر، گفت: وسعت قطر به اندازه بوشهر ماست اما این کشور توانست با جذب سرمایه خارجی، تعامل با دنیا و بهره‌گیری از درآمدهای گازی میزبان جام جهانی فوتبال در دنیا باشد.

اما در این سوی خلیج فارس ما درگیر تامین گاز مردم در زمستان هستیم و به دلیل ناتوانی در جذب سرمایه‌گذاری در توسعه میادین گازی آرزوی صادرات انرژی را محقق نکردیم و حتی نمی‌توانیم نیاز خود را تامین کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: باوجود همه این مسائل امیدوار هستیم مشروط به اینکه رفتار خردمندانه داشته باشیم و از تندروی‌ها خودداری کنیم. در حال حاضر فرصت اختلاف افکنی نداریم و ملت و حاکمیت باید برای و فصل مشکلات در کنار هم قرار بگیرند.

وسعت قطر به اندازه بوشهر ماست اما این کشور توانست با جذب سرمایه خارجی، تعامل با دنیا و بهره‌گیری از درآمدهای گازی میزبان جام جهانی فوتبال در دنیا باشد. اما در این سوی خلیج فارس ما درگیر تامین گاز مردم در زمستان هستیم.

او با اشاره به وسعت منابع نفت و گاز، معادن در کشور، گفت: باوجود این منابع اگر نتوانیم پیشرفت کنیم بدون تردید به دلیل ضعف آشکار در مدیریت است. نسل جوان و تحصیل‌کرده آماده حضور در صحنه‌های اقتصادی و اجتماعی هستند و نباید به بهانه‌های سیاسی و انگ‌ها مختلف کنار گذاشته شوند. کره جنوبی و ژاپن به مدد شرکت‌های خصوصی مانند سامسونگ، ال جی و … توانستند زمینه‌های توسعه اقتصادی را فراهم کنند.

خوانساری اظهارکرد: کارآفرینان تلاش کردند در این شرایط دشوار سفره کارگران خود را کوچکتر از این نکنند. همه سوار یک کشتی هستیم و باید با همکاری صادقانه در مسیری پویایی جامعه قدم بگذاریم. نگاه ما پر از امید است هرچند دل ما پر از غصه است.

او با بیان اینکه ایران سرشار از پتانسیل است، از موقعیت جغرافیایی و دسترسی به راه ها و بازار ۴۰۰ میلیون نفری کشور های همسایه گرفته تا منابع غنی نفت و گاز و معدن همگی بستر لازم برای رشد و توسعه را در اقتصاد ما فراهم کرده است، افزود: امروز باید به نوعی خودباوری برسیم و به جوانان تحصیل کرده اعتماد کنیم؛ نباید آنها را به بهانه های سیاسی و انگ های متعدد به حاشیه برانیم.

رییس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: با وجود همه مشکلاتی که اقتصاد ایران با آن مواجه است، نگاه ما همچنان پر از امید است. نباید فراموش کنیم که ایران عزیز پتانسیل های فراوانی دارد که می تواند بستر تحقق همه رویاهایمان باشد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا