کد خبر: 28020027370
روزنامهکشاورزی

رئیس انجمن صنایع خوراک دام: کارشکنی بانک مرکزی در تأمین ارز مهم‌ترین عامل افزایش قیمت نهاده‌هاست

رئیس انجمن صنایع خوراک دام و طیور ایران می‌گوید، افزایش قیمت نهاده‌های دامی چند دلیل دارد که مهم‌ترین ان تخصیص نیافتن به موقع ارز از سوی بانک مرکزی است.

مجید موافق‌قدیری در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به وضع افزایش نرخ نهاده‌های دامی و اینکه با وجود یارانه دولت برای نهاده‌های دامی چرا باید شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم؟ گفت: حدود ۷۰درصد از قیمت تمام‌شده محصولات پروتئینی ما به خوراک دام و طیور برمی‌گردد و بیش از ۸۰درصد از مواد اولیه تولید خوراک دام مثل جو، ذرت و سویا وارداتی است.

 او افزود: بنابراین هرگونه اتفاقی که در حوزه واردات نهاده‌های دامی رخ می‌دهد طبیعتاً به صورت مستقیم و غیرمستقیم در قیمت تمام‌شده محصولات پروتئینی ما اعم از شیر و تخم مرغ تأثیرگذار است.

قدیری بیان کرد: قیمت نهاده‌های دامی در دنیا روند افزایشی داشته و با توجه به اینکه هزینه‌های حمل و نقل و هزینه‌های دیگر در داخل کشور روند افزایشی داشته است، بنابراین قیمت نهاده‌های دامی نیز افزایش پیدا کرده است و این موضوع باعث افزایش قیمت شیر، گوشت و تخم مرغ هم می‌شود.

 رئیس انجمن صنایع خوراک دام و طیور ایران گفت: مشکل دیگری که با آن مواجه هستیم افزایش قیمت جوجه یک‌روزه بالاتر از قیمت مصوب است؛ همین عامل باعث شده است قیمت تمام‌شده گوشت مرغ ما هم افزایش پیدا کند. با توجه به اینکه قیمت جوجه یک‌روزه افزایش پیدا کرده است خیلی از مرغدارها انگیزه جوجه‌ریزی ندارند و ممکن است در چند وقت آینده با کمبود عرضه گوشت به بازار مواجه شویم و در نتیجه قیمت مرغ افزایش پیدا کند.

قدیری اظهار کرد: چند فاکتور برای افزایش نرخ نهاده‌های دامی مطرح است و مهم‌ترین آن تخصیص ارز دولتی چهار هزار و ۲۰۰ تومانی، یعنی دولت به جای اینکه منافع را ببیند فقط در مظان اتهام بوده است بنابراین مشکلات و چالش‌ها بیشتر هم شده است. بنده فکر می‌کنم که ارز  چهار هزار و ۲۰۰ تومانی پرچالش‌ترین و پراشتباه‌ترین سیاست اقتصادی دولت در سال‌های اخیر بوده است.

او در ادامه افزود: نتیجه این شد که نه تولیدکننده محاسن را دید نه مصرف‌کننده که مردم هستند و دولت به عنوان سیاست‌گذار اقتصادی به آن اهدافی که مدنظرش بود نرسید.

قدیری بیان کرد: درباره افزایش نرخ نهاده‌های دامی چند نکته مطرح است: نکته اول اینکه تخصیص یارانه، چون هدفمند نبود به آن نقطه‌ای که باید بنشیند نشسته است. نکته دوم که خیلی اهمیت دارد تأمین نشدن به موقع ارز از سوی بانک مرکزی است، یعنی اکنون بالای ۳ میلیون تُن نهاده‌های دامی در گمرک کشور موجود است که ارز آن را بانک مرکزی تأمین نکرده است.

 او ادامه داد: بنابراین نهاده به موقع به مزارع تولید شیر، گوشت و تخم مرغ و کارخانه‌های خوراک دام نمی‌رسد و در نتیجه  بازار غیررسمی نهاده‌های دامی از بازار رسمی ما پیش‌روی می‌کند و چون ۷۰درصد هزینه‌های تولید گوشت و مرغ به خوراک دام برمی‌گردد، قیمت تمام شده شیر، گوشت و مرغ و تخم مرغ هم افزایش پیدا می‌کند.

 رئیس انجمن صنایع خوراک دام و طیور ایران گفت: نکته سوم اینکه ما اصولاً شبکه توزیع مناسب در کشور نداریم. علی‌رغم اینکه سامانه‌هایی مثل سامانه بازارگاه راه‌اندازی شده است، اما خیلی از زنجیره‌های تأمین پروتئین در این سامانه دیده نشده و یا اگر هستند از ظرفیت خود خوب استفاده نکرده‌اند.

قدیری بیان کرد: بهترین کاری که دولت باید انجام دهد عرضه نهاده‌های دامی را در بازار آنقدر زیاد کند که تقاضا و عطش تقاضا گرفته شود.

او تاکید کرد: نکته آخر اینکه مشکلات سیاسی ما باعث شده که ریسک سرمایه‌گذاری و تولید در کشور افزایش پیدا کند یعنی تولیدکنندگان اگر قبلاً برای یک ماه، دو ماه و حداکثر سه‌ماه نهاده‌های دامی را دپو می‌کردند حالا حداقل تولیدکننده برای هفت الی هشت ماه نهاده دامی را دپو می‌کند و این یعنی خواب سرمایه بیشتر، افزایش قیمت تمام‌شده محصولات و ریسک سرمایه‌گذاری و در نتیجه قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین انگیزه‌ها کاهش پیدا می‌کند و هم تولید و هم قیمت نوسانات بیشتری پیدا می‌کند.

قدیری گفت: مهمترین کاری که دولت باید انجام دهد ایجاد ثبات سیاسی و تأمین ارز به موقع برای واردات نهاده‌های دامی است ولی این کار را انجام نمی‌دهد.

او تصریح کرد: اگر از گمرک میزان نهاده‌های وارداتی را پیگیری کنید متوجه می‌شوید که نهادها قطره‌چکانی وارد می‌شود در صورتی که ما یک کشور واردکننده، مصرف‌کننده و تولیدکننده بزرگ هستیم و دولت این را می‌داند، ولی اهتمام جدی ندارد که این مشکل را حل کند. علی‌رغم اینکه ما امروز واردکننده نهاده‌های دامی نیستیم کشور بالای ۵۰ سال است که جز واردکنندگان نهاده دامی است.

 ضرورت برخورد با گران‌فروشی جوجه یک‌روزه

محمدعلی کمالی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا درباره وضع بازار مرغ کشور در ماه‌های آتی، افزود: گرانی قیمت جوجه یک‌روزه این روزها باعث سودجویی برخی شده است، زیرا اکنون قیمت هر قطعه جوجه یک‌روزه بالاتر از نرخ مصوب عرضه می‌شود.

او گفت: اکنون بین ۱۵۵ تا ۱۶۰میلیون تخم مرغ نطفه‌دار در دستگاه‌های جوجه‌کشی موجود است که این مقدار کفاف نیاز بازار را می‌ده.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور، هشدار خطر کاهش تولید و افزایش قیمت گوشت مرغ برای غیرمنطقی بودن جوجه یک‌روزه است، اظهار کرد: اگر در استان‌ها تقاضا برای جوجه یک‌روزه زیاد است واردات انجام شود تا عرضه افزایش پیدا کند.

او اضافه کرد: با توجه به روش‌های خاص فروشندگان جوجه یک‌روزه به دلیل ارائه ندادن مستندات و فاکتور فروش و یا فروش دوفاکتوری، مرغدار امکان هیچگونه اعتراض و شکایتی را ندارد به ناچار باید برای ادامه تولید خود جوجه را به هر قیمت تحمیلی خریداری کند.

کمالی با بیان اینکه اکنون اقداماتی از سوی مراجع ذی‌صلاح در حال انجام است تا از افزایش قیمت جلوگیری شود، از دولت خواست با فروشندگان گران‌فروش جوجه یک‌روزه برخورد کند تا قیمت‌ها متعادل شود.

تخصیص به موقع ارز

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور گفت: اکنون مزارع مرغ ما از لحاظ نهاده‌های ذرت و کنجاله سویا با قیمت مصوب دولتی تامین هستند، بنابراین موظفند مرغ را با قیمت‌های مصوب عرضه کنند.

کمالی تامین گوشت مرغ را وابسته به تامین نهاده‌ها دانست و افزود: انتظار می‌رود امسال بانک مرکزی با تخصیص ارز به موقع برای واردات نهاده‌ها از هرگونه خللی در بازار این محصولات جلوگیری کند تا مرغداران به دلیل کمبود نهاده‌ها گرفتار نشوند.

او با بیان اینکه تامین نهاده‌ها برای امسال نیز نگرانی‌هایی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است، اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی به صورت جدی پیگیر این موضوع از بانک مرکزی است تا ارز مورد نیاز به موقع تامین شود.

این مقام صنفی تصریح کرد: در صورت به موقع تخصیص ارز، نهاده‌ها به موقع وارد کشور می‌شود و در عین حال محموله‌های بعدی به موقع خریداری و وارد می‌شود تا نهاده‌های مورد نیاز مرغداری‌ها تامین شود.

عرضه مرغ زنده طبق نرخ مصوب

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور تصریح کرد: اکنون مرغ زنده و گوشت مرغ آماده مصرف با قیمت‌های مصوب به بازار و میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شود به طوری که قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده ۱۷هزارو ۱۰۰ تومان و گوشت آماده مصرف ۲۴هزارو ۹۰۰ تومان است.

او اضافه کرد: البته ممکن است نرخ مرغ در خرده‌فروشی‌ها متفاوت از نرخ میادین باشد که به طور حتم سازمان تعزیرات می‌تواند با گران‌فروشان در سطح خرده‌فروشی‌ها برخورد کند.

کمالی اضافه کرد: اکنون مردم می‌توانند در میادین و میوه و تره‌بار مرغ را با قیمت دولتی خریداری کنند بدون اینکه در صف بمانند.

طبق مصوبه دولت قیمت جوجه یک‌روزه گوشتی بین پنج  هزار تا پنج هزارو ۴۰۰ تومان است، اما اکنون با نرخ های بین ۸ تا ۹هزارتومان به مرغداران فروخته می‌شود.

براساس آمار وزارت جهاد کشاورزی سال ۹۹ بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید و به بازار عرضه شد.

چندی پیش از سوی مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی اعلام شده بود علت افزایش قیمت جوجه یکروزه مرغ گوشتی به دلیل قاچاق تخم مرغ نطفه‌دار و جوجه یک‌روزه است.

پیش از این به دلیل کمبود نهاده‌های طیور، مدت زمان پرورش مرغ گوشتی ۴۰ روز تعیین شده بود که به تازگی به ۴۵ تا ۵۰ روز افزایش یافت.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا