کد خبر: 020702138682
جهانروزنامه

رئیس تجارت اتحادیه اروپا جدایی از چین را رد کرد

ترجمه: سلیم حیدری

والدیس دامبروسکیس گفت: بروکسل باید از خود محافظت کند زیرا تجارت با پکن “بسیار نامتعادل” است.

معاون اجرایی کمیسیون اروپا روز شنبه در سخنرانی خود در اجلاس سالانه Bund در شانگهای گفت: اتحادیه اروپا روابط اقتصادی خود را با چین – یکی از بزرگترین شرکای تجاری خود – قطع نخواهد کرد، اما باید از خود محافظت کند.

والدیس دامبروسکیس، که همچنین کمیسر تجارت بروکسل است، روابط بین اتحادیه اروپا و چین را “بسیار نامتعادل” توصیف کرد، زیرا اروپا کسری تجاری تقریباً ۴۰۰ میلیارد یورویی (۴۲۷ میلیارد دلار) در سال ۲۰۲۲ ثبت کرد، در حالی که کل جریان واردات و صادرات از ۸۶۵ میلیارد یورو، بالاترین رقم تاریخ فراتر رفت.

این مقام توضیح داد که “ریسک زدایی به معنای جدایی نیست. اتحادیه اروپا هیچ قصدی برای جدا شدن از چین ندارد” وی افزود که این اتحادیه همچنین باید در شرایطی که از گشایش اقتصادی آن سوء استفاده می شود، از خود محافظت کند.

اظهارات او پیش از یک گفتگوی پرمخاطره با رهبران چین از جمله معاون نخست وزیر، هی لیفنگ، که قرار بود هفته آینده در پکن برگزار شود، بیان شد.

دامبروسکیس که در حال حاضر در یک دیدار چهار روزه از چین به سر می برد، گفت: “ایجاد بازار آزاد در میان اعضای آن یکی از اصول بنیادین اتحادیه اروپا بود. ما همچنین متعهد به تجارت آزاد و منصفانه جهانی هستیم و کلمه کلیدی در اینجا “عادلانه” است.”

او افزود: “این به معنای به حداقل رساندن وابستگی استراتژیک ما برای تعدادی از محصولات استراتژیک است.”

مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا متعهد شد که روابط خود را با چین تقویت کند، مسائل تجاری را مدیریت کند و به چالش های جهانی رسیدگی کند.

دامبروسکیس تأکید کرد که اتحادیه ۲۷ کشوری باید اتکای خود را به «تعداد منتخبی از محصولات استراتژیک» به حداقل برساند و به روشی متناسب و هدفمند برای حفظ «استقلال استراتژیک باز» خود عمل کند.

به گفته رئیس تجارت اتحادیه اروپا، پکن و بروکسل باید برای مقابله با مسائل جهانی مانند امنیت غذایی، تغییرات آب و هوا و مشکلات بدهی تلاش کنند.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا