کد خبر: 2802993869
شخصیت ها

رئیس‌ جمهوری : وضع ما در پیک جدید کرونا بدتر از امروز نخواهد بود

رئیس‌ جمهوری با قدردانی از مردم که در مراسم شب‌های قدر و آیین احیا و شب‌زنده‌داری اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری هوشمند را رعایت کردند، تلاش های برگزارکنندگان این مراسم را شایسته قدردانی خواند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی دیروز در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: امروز در وضعی هستیم که نباید بگذاریم در جامعه اضطراب و ناامیدی و تردید به آینده در بین مردم ایجاد شود؛ ضمن اینکه مردم هم نباید احساس کنند که همه چیز تمام شده و از شرایط خطر عبور کرده‌ایم.

با بیان اینکه عده‌ای ناامیدی و اضطراب و دلهره را در جامعه می‌دمند و مردم احساس می‌کنند دچار اوضاع سختی‌ شده‌اند که به این زودی‌ها از آن نجات پیدا نخواهند کرد، گفت: این وضع آثار روانی بر جای می‌گذارد؛ مسئولان امور پزشکی، اجتماعی و اقتصادی باید برای مردم به صورت واضح و شفاف وضع را توضیح دهند و بگویند که دوران سختی ویروس هنوز تمام نشده اما در این حال، وضع نسبت به قبل بهتر شده است.

رئیس‌ جمهوری با بیان اینکه در ابتدای این بیماری و از روز اول اسفند نگرانی و اضطراب به خاطر ناشناخته بودن این ویروس و مشخص نبودن آثار و ویژگی‌های آن بالا بود، گفت: خوشبختانه امروز مهارت کادر درمان و پرستاران ما در مورد این ویروس ناشناخته نسبت به گذشته بیشتر و علائم، مشخصات و عوارض کرونا شناخته‌تر شده و مهارت‌ها در مورد این بیماری افزایش یافته است.

روحانی با بیان اینکه تجهیزات درمانی برای مقابله با این بیماری نسبت به روز نخست شیوع این ویروس بسیار بهتر است و در تولید ملزوماتی همچون ماسک ان.۹۵ و دستگاه ونتیلاتور از مرحله سخت عبور کرده‌ایم، گفت: مردم باید بدانند وضع فردا و آینده ما در زمینه مقابله با این ویروس حتی اگر شاهد جهشی در این ویروس یا پیک جدید باشیم بدتر از امروز نخواهد بود ولی باید ضمن احتیاط به آینده اطمینان داشته باشند که از پیک اصلی هم عبور کرده‌ایم.

رئیس ‌جمهوری تاکید کرد: وضع امروز با روز اول متفاوت است، در این حال، همچنان باید احتیاط کنیم و فکر نکنیم همه چیز تمام شده است. برگزاری اجتماعات و رعایت نکردن اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری هوشمند به تعداد مبتلایان خواهد افزود و مشکلاتی برای ما ایجاد خواهد کرد.

حد وسط را داشته باشیم

روحانی با تاکید بر اینکه در مقابله با ویروس کرونا باید حد وسط را داشته باشیم؛ به طوری که اضطراب و دلهره ایجاد نکنیم و بی‌تفاوت هم نباشیم، گفت: در کشور با اقدامات انجام‌شده دعوای جان و دین و دعوای نان و جان نداشتیم؛ خوشبختانه در شهرهای سفید مساجد باز شده است، نمازهای جمعه برگزار می‌شود و فعالیت‌های اقتصادی و کسب و کار هم از سر گرفته شده است.

رئیس ‌جمهوری با بیان اینکه از روز اول مواجهه با این ویروس در کنار موضوع سلامت مردم متوجه خطر دیگری شد، افزود: رسانه‌های بیگانه می‌خواستند به بهانه بیماری کرونا کشور را به تعطیلی بکشانند، اما تولید در کشور را برای یک روز هم تعطیل نکردیم و برای تامین کالاهای اساسی و نیازهای ضروری مردم بر تولید بیشتر متمرکز شدیم؛ بازگشایی‌ها و از سرگیری فعالیت‌ها به صورت مرحله به مرحله و به تدریج انجام شد و هر جایی که مردم مراعات کردند کارها به خوبی پیش رفته است.

روحانی با بیان اینکه در وضع فعلی بهداشت فردی یک اصل مهم و اساسی است که باید رعایت شود، گفت: فاصله‌گذاری اجتماعی همچنان باید در دستور کار باشد، باید برای مدتی برخی از عادت‌های گذشته را فراموش کنیم، دید و بازدیدها با مراعات فاصله اجتماعی باشد و زندگی خود را با کرونا تطبیق دهیم

انتقاد از اطلاع‌رسانی‌ها درباره پرتکل‌های مربوط به فرد مبتلا

رئیس ‌جمهوری با تاکید بر ضرورت جدا کردن فرد مبتلا به کرونا از جامعه و ضرورت قرنطینه‌سازی گفت: فرد مبتلا بعد از شناسایی باید بلافاصله از جامعه جدا شود و در این باره در ستاد مصوبه‌ای تصویب شده که متاسفانه خوب اجرا نشده است. اطلاع‌رسانی در مورد فرد مبتلا به اطرافیانش به خوبی انجام نشده است و در اجرای این مصوبه ناهماهنگی‌هایی مشاهده می‌شود که باید برطرف شود.

دکتر روحانی تاکید کرد: دستورالعمل‌ها در این زمینه باید به صورت روشن و قاطع به همه مراکز درمانی و پزشکان ابلاغ شود و آموزش کافی به مردم داده شود. قرنطینه شدن افراد مبتلا یک اصل مهم است در غیر این صورت همه زحمات هدر می‌رود، بیماریابی هم به عنوان یک اقدام مهم علمی باید به صورت جدی پیگیری شود.

رئیس‌ جمهوری با بیان اینکه برای پیروزی و موفقیت در مقابل این بیماری شرط اول اعتماد عمومی است، گفت: کار به دست مردم انجام می‌شود؛ مردم هم باید به دولت، نظام، متخصصین و مراجع ذیربط و رسانه‌ها اعتماد داشته باشند؛ برای جلب اعتماد نیز به شفافیت و صداقت نیاز داریم.

دکتر روحانی با بیان اینکه هر چه همکاری عمومی ارگان‌ها و دستگاه‌ها بیشتر باشد، اعتماد مردم بیشتر جلب می‌شود، تاکید کرد: الان وقتِ اتحاد و همدلی است و باید اختلافات و دعواها را کنار بگذاریم؛ هماهنگی و همکاری ارگان‌ها به مردم اعتماد می‌دهد، ضمن اینکه باید صدای مردم، نظرات و نقدهای آنان هم به خوبی شنیده شود.

درمورد کرونا باید حد وسط را رعایت کنیم اضطراب و دلهره ایجاد نکنیم بی تفاوت هم نباشیم

نماز عید فطر در مساجد سراسر کشور و فضای باز برگزار می‌شود، اما نه در مصلاهای بزرگ

مراسم روز قدس در شهرهای سفید بدون راه‌پیمایی به صورت اجتماع در نمازهای جمعه برگزار می‌شود در تهران حرکت نمادین خودروها در یک مسیر مشخص بدون اجتماع مردم

 دانشگاه ها از ۱۷ خرداد گشوده خواهد شد

 فعالیت رستوران‌ها و هتل‌ها بعد از ماه رمضان از سر گرفته خواهد شد

مسابقات ورزشی در چارچوب دستورالعمل‌های بهداشتی و بدون حضور تماشاگر برگزار می شود

 صحن حرم های مطهر و اماکن مقدسه بعد از ماه مبارک رمضان ۳ ساعت صبح و ۳ ساعت بعد از ظهر به روی زائران گشوده خواهد بود

مردم را برای حداقل چند ماه زندگی با کرونا آماده کنیم

رئیس ‌جمهوری با تاکید بر اینکه باید مردم را برای حداقل چند ماه زندگی با کرونا آماده کنیم، گفت: اعلام وضعیت سفید در یک شهر به معنای پایان بیماری نیست؛ دوره کرونا تمام نشده است و ما باید همچنان هوشیارانه و حساب‌شده عمل کنیم؛ مردم بدانند که باید برای مدتی با کرونا زندگی کنند تا این ویروس خود‌به‌خود از بین برود، داروی قطعی آن ساخته یا واکسن آن تولید شود.

روحانی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه باید برای افرادی که در جامعه دچار مشکل هستند و وضع خوبی ندارند، بسته‌های حمایتی در نظر گرفته شود، اظهار کرد: دولت در حد توان خود برای این اقشار کمک‌هایی در نظر گرفته است و خواهد گرفت، اما به تنهایی قادر نیست؛ در این میان مردم، خیران، بسیج، کمیته امداد، بنیاد مستضعفان و همه به یاری افراد بی‌بضاعت و ضعیف اقدام می‌کنند که کار بسیار ارزشمندی است.

رئیس‌ جمهوری همچنین به اقدامات شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه مقابله با کرونا اشاره کرد و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان بار بسیار سنگینی بر دوش دارند، کارهای بزرگی انجام داده‌اند و برای تامین نیازها همه توان خود را به کار بستند. تلاش آنها برای رسیدن به درمان و واکسن نیز همچنان ادامه دارد.
روحانی همچنین به اهمیت موضوع تولید و صادرات در کشور اشاره کرد و گفت: در کشور نیاز به تولید کالا، صادرات آن و ارز ناشی از صادرات داریم و همه باید برای تحقق شعار جهش تولید که از سوی مقام معظم رهبری برای امسال مطرح شده است، همه تلاش خود را انجام دهیم.

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: اگر چشم‌مان به بشکه نفت باشد مشکل پیدا خواهیم کرد، اما اگر چشم ما به دست صادرکنندگان وطن‌دوست و ملت‌دوست باشد مشکلات را حل خواهیم کرد.

مصوبات جدید ستاد ملی کرونا

روحانی در بخش پایانی سخنان خود در تشریح مصوبات جلسه دیروز ستاد ملی کرونا گفت: امروز گزارش خوشحال‌کننده‌ای داشتیم که نشان می‌داد تلفات سالمندان بر اثر بیماری کرونا در ایران در مقایسه با بسیاری از کشورها بسیار کم بوده است.

رئیس‌ جمهوری افزود: ۹۹ درصد سالمندان کل کشور در خانه‌ها نگهداری می‌شوند و این یکی از ویژگی‌های بارز فرهنگی و دینی ماست. تنها یک درصد از سالمندان در خانه‌های سالمندان نگهداری می‌شوند.

دکتر روحانی تاکید کرد: بر اساس مصوبه امروز (شنبه) مراسم روز قدس در شهرهای سفید که امروز رقم آن ۲۱۸ شهرستان اعلام شد با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی نه به صورت راهپیمایی بلکه به صورت اجتماع در نمازهای جمعه برگزار می‌شود.

رئیس ‌جمهوری افزود: در مورد شهر تهران نیز به دلیل وضع ویژه پایتخت قرار شد با مسئولیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از یک مبدأ تا یک انتها مراسم نمادینی خودروها بدون اجتماع مردم حرکت کنند.

روحانی افزود: در مورد نماز عید سعید فطر هم بنا شد در مساجد و فضای باز با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اقامه شود، اما در مصلاهای بزرگ نماز عید فطر برگزار نخواهد شد.

رئیس ‌جمهوری افزود: در خصوص بازگشایی اماکن مقدسه و حرم‌ها تصمیم گرفته شد که بعد از ماه مبارک رمضان، صحن این اماکن صبح‌ها به مدت سه ساعت و بعدازظهرها سه ساعت با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی به روی زائران گشوده شود.

روحانی افزود: بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا رستوران‌ها بعد از ماه مبارک رمضان باز می‌شود و هتل‌ها هم فعال‌تر می‌شوند؛ کنکور سراسری دانشگاه در زمان تعیین‌شده و بر اساس پروتکل‌های ابلاغی وزارت بهداشت برگزار خواهد شد؛ دانشگاه ها از ۱۷ خرداد فعالیت خود را آغاز می‌کنند و فعالیت‌های ورزشی در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی بدون حضور تماشاگر از سر گرفته می‌شود. مرخصی زندانیانی که آزادی آنها برای جامعه خطری نداشته باشد نیز تا پایان خرداد ماه تمدید شد.

قدردانی از روحانیان و متولیان مساجد،حسینیه‌ها و هیات‌ها

رئیس‌ جمهوری گزارش وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از رعایت دقیق دستور‌العمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی از سوی ملت در مراسم احیا شب‌های قدر، افتخاری برای کشور و بیانگر همراهی و همگامی مردم و مسوولان در مبارزه با بیماری کرونا دانست.

روحانی  در گفت‌وگو با سعید نمکی گفت: مردم فهیم ایران از همان ابتدای شیوع بیماری کرونا با همکاری و همراهی مجدانه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مسئولان وکادر درمانی را در مدیریت بیماری یاری رساندند و همکاری آنان در برگزاری مراسم احیا، نقطه عطف این همکاری‌ها‌ست.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه این میزان همکاری مردم مومن و متدین و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مسئولان بهداشتی کشور را در مراحل بعدی کنترل و مهار بیماری امیدوارتر کرد، اظهار کرد: مردم عزیز و متدین ایران در کنار اعمال مذهبی خود، رعایت دستورالعمل‌ها را یک عمل ضروری دانسته و می بایست در کنار همکاری ارزشمند آنان، از اقدامات متولیان و برگزارکنندگان مراسم احیا و دقت و حساسیت آنان در رعایت پروتکل‌های بهداشتی که نگرانی‌ها در خصوص کنترل نکردن شیوع بیماری را تا حد زیادی از بین برد، قدردانی و سپاسگزاری کرد.

روحانی با تاکید بر اینکه «باید از روحانیت معظم و متولیان اماکن مذهبی تقدیر و سپاسگزاری کنیم»، گفت: این رفتار هوشمندانه، دقیق و مسئولانه مردم، منولیان امر را امیدوار می‌کند که بتوانند ان‌شاء‌الله با سفید شدن شهرهای زیارتی با حفظ شرایط و پروتکل‌های بهداشتی، سریع‌تر در بازگشایی بقاع متبرکه و حرم‌های شریف اقدام کنند .

رئیس ‌جمهوری به بروز چندگانگی در برخی کشورهای توسعه‌یافته برای تداوم محدودیت‌ها یا بازفعالیت امور جاری این کشورها اشاره کرد و گفت: جای بسی افتخار و مباهات است که ایران بر اثر وحدت نظر میان مسئولان و همرامی مردم نه‌تنها توانسته با حفظ پروتکل‌ها در باز فعالیت کسب‌وکارها و مشاغل مختلف اقدام کند که حتی توانسته است با رعایت شرایط خاص مراکز مذهبی خود را در این شب‌های گرانقدر فعال کرده و ضمنا تداوم روند کاهشی بیماری را نیز حفظ کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این گفت‌و‌گو با ارائه گزارشی از وضع رعایت پروتکل‌های بهداشتی هنگام برگزاری مراسم شب های احیاء در سراسر کشور و به خصوص تهران، گفت که مردم و متولیان مساجد، هیات‌ها و حسینه‌ها، با دقت بسیار بالا و حساسیت در خور قدردانی این مراسم را برگزار کردند.

سعید نمکی همچنین در این گزارش به تداوم روند کاهشی شیوع بیماری کرونا در کشور اشاره کرد و اظهار کرد: در مسیر گذر از مدیریت شیوع به کنترل شیوع بیماری هستیم و امیدواریم با تداوم رعایت دقیق دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و رعایت فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی، به‌زودی به مرحله مهار ویروس برسیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا