کد خبر: 051102150105
اقتصاداقتصاد کلانسیاست

رئیس جمهور: ایران و ترکیه ظرفیت‌های متنوعی برای گسترش همکاری‌های مشترک اقتصادی دارند

رئیس جمهور گفت: ایران و ترکیه برای افزایش حجم تبادلات تجاری تا ۳۰ میلیارد دلار در گام اول توافق کرده‌اند و شما فعالان اقتصادی افسران میدانی برای تحقق این هدف را بر عهده دارید.

به گزارش بازار، سید ابراهیم رئیسی چهارشنبه شب در ادامه برنامه‌های سفر رسمی به ترکیه، در نشست مشترک فعالان اقتصادی دو کشور، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران مصمم به افزایش سطح روابط اقتصادی با ترکیه است، تصریح کرد: جلوه این تصمیم در اسناد و توافق‌نامه‌هایی که امروز(چهارشنبه) بین دو کشور به امضا رسید به نمایش درآمد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران و ترکیه ظرفیت‌های متقابل متنوعی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی با یکدیگر دارند، افزود: دو کشور برای افزایش حجم تبادلات تجاری تا ۳۰ میلیارد دلار در گام اول توافق کرده‌اند و شما فعالان اقتصادی افسران میدانی برای تحقق این هدف را بر عهده دارید.

رئیسی با بیان اینکه به طور طبیعی در روند هر فعالیتی ممکن است مشکلات و کاستی‌هایی پیش بیاید، ‌ اظهار داشت: مشکلات هر قدر هم جدی باشند نباید باعث توقف فعالیت‌ها و تلاش برای ارتقای سطح روابط فیمابین شود.

رئیس جمهور دستگاه‌ها و سازمان‌های اداری دو کشور را مسئول و متولی رفع مشکلات و موانع و تسهیل فعالیت و همکاری‌های اقتصادی و تجاری فعالان اقتصادی فیمابین دانست و گفت: سران دو کشور در جلساتی که امروز داشتند و در تمام رایزنی‌هایی که در روند جاری روابط فیمابین دارند، بر اراده متقابل برای تعمیق و تقویت روابط تاکید داشته و دارند، لذا مسئولان دو کشور باید با تلاش و کار جهادی زمینه افزایش تجارت و صادرات و واردات میان دو کشور را تسهیل کنند.

تاثیر سازنده افزایش همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه در منطقه و عرصه بین‌المللی

دکتر رئیسی با بیان اینکه افزایش حجم تبادلات تجاری و همکاری‌های اقتصادی میان ایران و ترکیه در منطقه و عرصه بین‌المللی نیز تأثیرات سازنده و مثبتی خواهد داشت، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همانگونه که گسترش روابط با کشورهای همسایه و مسلمان را به عنوان محور دیپلماسی خود انتخاب کرده، در حوزه گسترش روابط اقتصادی نیز برای کشورهای همسایه و مسلمان اولویت قائل است.

رئیس جمهور با تاکید دوباره بر اینکه گسترش روابط با کشور همسایه و مسلمان ترکیه ایجاب می‌کند که روابط اقتصادی دو کشور نیز توسعه یابد، گفت: دیدگاه‌ها و رویکردهای مشترک دو کشور در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی اقتضا می‌کند روابط فیمابین در همه عرصه‌ها تقویت شود، لذا شما فعالان اقتصادی را به تلاش بیش از پیش در این عرصه فرامی‌خوانم.

دکتر رئیسی افزود: پیام حضور سران دو کشور در این نشست این است که اراده ایران و ترکیه بر انجام کار جهادی و جهشی در مسیر رفع مشکلات و موانع پیش روی توسعه همه جانبه روابط به خصوص در عرصه اقتصادی و تجاری است.

رئیس جمهور با اشاره به مذاکرات صورت گرفته در این نشست برای رفع مشکلات و موانع تسهیل فعالیت فعالان اقتصادی دو کشور، اظهار داشت: امیدوارم تلاش شما و همه کسانی که در عرصه اقتصادی فعالیت دارید، بتواند به ارتقای سطح بیش از پیش روابط فیمابین کمک کرده و با بالفعل کردن ظرفیت‌های متقابل در گام اول هدف رسیدن به حجم تجارت ۳۰ میلیارد دلاری را محقق کند.

دکتر رئیسی ضمن ابراز خرسندی از تواقفات صورت گرفته برای رفع برخی مشکلات موجود در مسیر فعالیت‌های اقتصادی دو کشور اظهار امیدواری کرد که این نشست نقطه عطفی در ارتقای سطح روابط تجاری و اقتصادی ایران و ترکیه باشد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا