کد خبر: 160901111929
اقتصاددولتسیاست

رئیس جمهور: تجارت خارجی ۴۸ درصد افزایش یافت/ رشد صادرات نفت به میزان پیش از تحریم‌ها

رییس جمهور از رشد صادرات نفتی کشور با وجود همه محدودیت‌ها به سطح قبل از تحریم‌ها خبر داد و گفت: حجم تجارت خارجی کشور ۴۸ درصد افزایش یافته و صدها کارخانه نیمه تعطیل یا تعطیل بار دیگر به چرخه تولید بازگشته‌اند.

به گزارش اگزیم‌نیوز، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح روز چهارشنبه در آیین گرامیداشت روز دانشجو که در دانشگاه تهران برگزار شد، در جمع پرشور دانشجویان با اشاره به تلاش دشمنان برای ممانعت از ایجاد تحول در مدیریت اجرایی کشور، از جمله تلاش برای متوقف کردن صادرات نفتی و غیرنفتی، سنگ‌اندازی در برقراری ارتباط موثر با کشورهای همسایه و جلوگیری از افزایش حجم تجارت خارجی ایران تصریح کرد: برغم همه تلاش‌ها و توطئه‌ها امروز صادرات نفت ما به میزان پیش از تحریم‌ها افزایش یافته، ارتباطات ما با زیرساخت‌های آسیا از طریق پیمان‌های شانگهای و اوراسیا برقرار شده، حجم تجارت خارجی کشور ۴۸ درصد افزایش یافته و صدها کارخانه نیمه تعطیل یا تعطیل به چرخه تولید بازگشته و یا در حال راه‌اندازی است.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به دیدار خود با دبیرکل سازمان ملل و عذرخواهی او به خاطر ناتوانی در رفع تحریم‌ دارویی کشورمان در دوران کرونا، گفت: بنده خطاب به دبیرکل سازمان ملل گفتم امروز به رغم همه فشارها و تحریم‌ها ما نه‌ تنها با تولید شش نوع واکسن به دست متخصصان کشورمان از واردات واکسن کرونا بی‌نیاز شدیم، بلکه به صادرکننده واکسن نیز تبدیل شده‌ایم، اما زشتی و روسیاهی این مسئله برای مدعیان حقوق بشر باقی خواهد ماند.

رئیس جمهور با بیان اینکه پشت پرده اغتشاشات اخیر و ناامنی‌ها در کشور، متوقف ساختن پیشرفت‌ها، تعطیلی دانشگاه‌ها و ناامید کردن مردم بوده است، افزود: در همین راستا تلاش همه ما مسئولان و شما جامعه دانشجویی کشور و اساتید دانشگاهی باید بر امیدوار کردن هر چه بیشتر مردم با کار جهادی و فعالیت شبانه‌روزی باشد که اگر چنین شود یقین بدانید دشمن روز به روز ناامیدتر و مردم روز به روز امیدوارتر خواهند شد.

معتقدیم با ظرفیت‌های عظیم کشور و پشتیبانی مردم، مشکلات قابل حل است

آیت الله رئیسی با بیان اینکه دولت سیزدهم تنها دولتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که برنامه‌ای مدون برای حل مشکلات کشور دارد و برنامه خود را نیز به بوته نقد کارشناسان، نخبگان و فرهیختگان گذاشته است، اظهار داشت: معتقدیم با توجه به ظرفیت‌های عظیم موجود در کشور و حمایت و پشتیبانی مردم، مشکلات قابل حل است و اقتصاد کشور و معیشت مردم نیز بهبود خواهد یافت.

رئیس جمهور همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالات دانشجویان درباره نحوه انتصاب مدیران در دولت سیزدهم، میزان پیشرفت نهضت ملی مسکن، اشتغال، اینترنت، حذف ارز ترجیحی، بازار خودرو، بازار سرمایه و همچنین استفاده دولت از ظرفیت کانون‌های فرهنگی و دانشگاهی توضیحاتی ارائه کرد.

وی درباره نحوه انتصاب مدیران در دولت سیزدهم گفت: شرط اصلی دولت در این زمینه توانمندی مدیران برای انجام ماموریت است. در ارتباط با وزیر راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش عملکرد بسیار موفقی در حوزه‌های مختلف مسکن و شهرسازی و همچنین حمل و نقل ریلی، هوایی و جاده‌ای داشتند، اما متاسفانه به بیماری سختی مبتلا شدند و ناچار به تغییر ایشان شدیم.

رئیس جمهور درباره وعده ساخت ۴ میلیون مسکن از سوی دولت سیزدهم تصریح کرد: نیاز به ساخت یک میلیون مسکن در سال فقط وعده دولت نیست، بلکه نیاز حتمی کشور است که قانون نیز بر آن صراحت دارد و حتما دولت سیزدهم دولت صادق‌الوعدی خواهد بود و به وعده‌های خود در این زمینه عمل خواهیم کرد.

آیت‌الله رئیسی گفت: علاوه بر ساخت مسکن، دولت واگذاری زمین برای ساخت خانه‌های ویلایی در برخی استان‌های واجد شرایط را نیز آغاز کرده است.

رئیس جمهور درباره موضوع اشتغال نیز افزود: در حوزه ایجاد اشتغال با توجه به میزان اشتغال ایجاد شده در یکسال گذشته، بحمدالله در عمل به این وعده خود عقب نیستیم.

اگر دشمن از فضای مجازی برای ایجاد آشوب سواستفاده کرد، چه باید کنیم؟

آیت الله رئیسی در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری درباره وضعیت اینترنت نیز گفت: درباره فضای مجازی وعده‌هایی که داده شده را به یاد داریم، اما سخن این است که اگر دشمن بخواهد با استفاده از این فضا کشور را دچار آشوب و اغتشاش کند و در روند فعالیت‌ها اختلال ایجاد کند چه باید کرد؟ دلیل محدودیت‌های ایجاد شده تلاش دشمن برای ایجاد ناامنی در کشور بر بستر این فضاست و حتم بدانید پس از عادی شدن وضعیت، شرایط متفاوت خواهد شد. موضوع حمایت از کسب و کارهای اینترنتی تا زمان عادی شدن شرایط نیز بر بستر پلتفرم‌های داخلی مورد توجه جدی دولت است.

رئیس جمهور درباره حذف ارز ترجیحی نیز اضافه کرد: موضوع اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها، علاوه بر تکلیف قانونی، مورد اتفاق نظر همه کارشناسان اقتصادی نیز بود و تنها در روش‌ها برخی اختلاف‌نظرها وجود داشت. البته اگر بر اساس تصریح قانون، سه سال قبل این اقدامات صورت می‌گرفت، شاید تبعات آن بر اقتصاد کشور و معیشت مردم به مراتب کمتر بود.

آیت‌الله رئیسی در پاسخ به سوال دیگری درباره وضعیت بازار خودرو، به صدور فرمان هشت ماده‌ای برای کیفی و کمی‌سازی تولید خودرو در کشور در اسفند ماه سال گذشته اشاره کرد و گفت: اخیرا نیز موضوع واردات خودرو برای جبران کمبودها در این بازار در دستور کار دولت قرار گرفته، گرچه بنای دولت بر تقویت تولید داخلی است و مجوز واردات برای متعادل کردن بازار خودرو صادر شده و در حال اجراست.

رئیس جمهور درباره مشکلات بازار سرمایه نیز افزود: در دوره گذشته زندگی ۵۰ میلیون سهامدار خُرد را به غلط به اقتصاد کلان بازار سرمایه مرتبط کردند که این مساله موجب ایجاد مشکلاتی برای مردم شد، دولت برای ساماندهی به بازار سرمایه پنج مرتبه تشکیل جلسه داده و با بحث و هم‌اندیشی راهکارهایی در دستور کار قرار داده که خوشبختانه شاخص‌ها نیز گویای کارآمدی اقدامات دولت در این زمینه است و این اقدامات همچنان ادامه دارد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا