کد خبر: 14040036021
حقوقی و قضایی

رئیس جمهور منتخب: ارتقای همیشگی ویژگی سند تحول قضایی است/ با مدیریت آقای محسنی‌اژه‌ای گام‌های بلندی برداشته می‌شود

رئیس سابق قوه قضائیه و رئیس جمهور منتخب مردم گفت: سند تحول قضایی سال به سال ارتقا خواهد یافت و در حال حاضر هم نسبت به آنچه به مقام معظم رهبری تقدیم شد ارتقا یافته است.

به گزارش تسنیم، آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور منتخب مردم در مراسم تودیع و معارفه رؤسای قدیم و جدید قوه قضائیه که ظهر امروز با حضور جمعی از مسئولان عالیرتبه کشور برگزار شد، گفت: دستگاه قضائی در گام دوم انقلاب نیاز به تحولی داشت که اقدامات برای تحقق آن در سند تحول که سال قبل تهیه شد انجام شد. این سند سال به سال ارتقا خواهد یافت و در حال حاضر هم نسبت به آنچه به مقام معظم رهبری تقدیم شد ارتقا یافته است.

وی ادامه داد: تلاش من در دوره ریاست بر قوه قضائیه این بود که موارد هشت‌گانه ابلاغ حکم مقام معظم رهبری را همراه با همکاران قضائی دنبال کنم تا این موارد تحقق یابد. تلاش کردیم آنچه از وعده یا خواسته است به صورت سند در بیاید تا در منظر همکاران قرار بگیرد و به این ترتیب این موارد پیگیری و محقق شود. همچنین تلاش شد در قوه قضائیه حرکت برنامه‌محور داشته باشیم که حرکت پایدار و متداومی است.

وی با بیان اینکه عنایت مقام معظم رهبری به دستگاه قضائی که در دیدار هفتم تیرماه بیان کردند، گفت: این عنایت سرمایه بزرگی برای دستگاه قضائی است که اعتبار و اعتماد را به همراه داشت.

رئیس سابق قوه قضائیه همچنین با تأکید بر بسط عدالت اداری گفت: باید عدالت را محور قرار داد که اولین شاخصه آن شایسته‌سالاری و جذب و حمایت از آنهاست. قانون‌مداری دومین ویژگی شایسته‌سالاری است که باید به آن تأکید کرد. همه دولت‌ها و بخش‌ها و همه مسئولین در دستگاه قضائی باید به قانون و قانون‌مداری تکیه کنند و در این صورت است که کشور حفظ خواهد شد.

رئیسی ادامه داد: مسئله نظارت بر شایستگان و قانون‌مداران باید مورد تأکید باشد. این نظارت در مجلس، قوه قضائیه و دولت و بالاتر از آن بین آحاد مردم و رسانه‌ها دیده شده است. در رأس همه نظارت‌ها، مقام معظم رهبری هستند که بر همه اجزای نظام نظارت دارند.

تأکید می‌کنم که نظارت‌گریزی ضد ارزش است. نظارت به عنوان موهبت و نعمت است و باید به آن احترام گذاشت و می‌تواند تضمین‌کننده اجرای عدالت و قانون در کشور باشد.

رئیس جمهور منتخب مردم در ادامه موضوع پیشگیری از وقوع جرم و ناهنجاری‌ها در اجتماع را مورد اشاره قرار داد و گفت: پیش از این هم تأکید کرده بودم که پیشگیری از وقوع جرم وظیفه و مأموریت تنها قوه قضائیه نیست و همه دستگاه‌ها و قوا باید در این باره احساس مسئولیت کنند.

امیدواریم همکاری بین سه قوه در این خصوص ایجاد شود؛ زیرا همکاری همه نهادها و آحاد مردم در بستر گام دوم برای پیشگیری از وقوع جرم یک امر جدی است.

رئیسی در ادامه با تقدیر از مقام معظم رهبری بابت انتخاب حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای برای ریاست قوه قضائیه گفت: از ۳۶ سال قبل تا کنون از نزدیک با حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌‌اژه‌ای همکار هستم و در این مدت آنچه از او دیدم صلاحیت‌های عملی و تسلط بر مبانی و قوانین و حقوق است.

او قاضی توانمند و تواناست و نسبت به دستگاه قضائی آشناست و دارای روحیه انقلابی است و تطورات زمانی ایشان را دچار چرخش نکرده و بر مبانی و اصول انقلابی پایبند هستند.

رئیس سابق قوه قضائیه ادامه داد: در مدت مسئولیت دو سال و اندی که در دستگاه قضائی داشتم، آقای محسنی‌اژه‌ای در مسئولیت معاونت اول، هم نسبت به انتصابات مدیران عالی و قضات و هم در پرونده‌های ملی و مهم همراه با دادستان کل کشور و رئیس حوزه ریاست و کمک دیگران، مدیریت عالی از خود نشان داد.

حضور او و مدیریت او از مواردی بود که به مجموعه آرامش می‌داد. او مشاوری امین برای همه بخش‌های دستگاه قضائی و برای من و همه قضات بود.

رئیسی با تقدیر از همکاران خود در قوه قضائیه که برنامه‌های آن را با وجود شرایط کرونایی و نیز کاستی‌های امکاناتی و کمبود نیروی انسانی پیش بردند، گفت: مجموعه این اقدمات موجب اظهار نظر مقام معظم رهبری در هفتم تیر شد که سند افتخاری برای قوه قضائیه است و اطمینان دارم با مدیریت آقای محسنی‌اژه‌ای و همکاران، از این به بعد هم گام‌های بلندی در قوه قضائیه در ارتباط با تحول برداشته خواهد شد.

محمدی‌گلپایگانی: “قاطعیت و ساده‌زیستی” ۲ ویژگی بارز محسنی‌اژه‌ای است

به گزارش تسنیم؛ حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی پیش از ظهر امروز در آیین تودیع و معارفه رؤسای پیشین و جدید قوه قضائیه ضمن قرائت متن حکم مقام حکم رهبری خطاب به حجت‌الاسلام‌ و المسلمین محسنی‌ اژه‌ای اظهار کرد: خوشحال شدم که نام مبارک حضرت زهرا(س) به میان آمد و این را به فال نیک می‌گیرم برای مسئولیت‌های جدیدی که‌ آقایان رئیسی و اژه‌ای دارند.

وی ادامه داد: از امام صادق سؤال شد که چرا در میان فرزندان پیامبر، فاطمه زهرا بیش از همه مورد عنایت پیامبر بود؟ حضرت پاسخ داد زمانی خدا فاطمه را به پیامبر داد که پیامبر لباس نبوت را پوشیده بود؛ باقی فرزندان نه، قطعاً برکات دعای خبر آن بزرگوار و عنایاتش شامل حال خواهد بود.

حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی تصریح کرد: ماه خرداد ما با برکتی بود؛ ۲۸ خرداد قطعاً از ایام‌الله است؛ این انتخابات پرشور و ملت ایران و قاطبه مردم از زن و مرد و کسانیکه می‌توانستند رای دهند با همه سختی‌ها که همه بدان معترفند و گرفتاری‌هایی که دارند به ندای ملکوتی رهبر لبیک گفتند و صف‌های طولانی در صندوق‌های رأی تشکیل شد؛ موج تبلیغات مسموم از ناحیه دشمنان ریز و درشت مردم و نظام و انقلاب چه غربی‌ها و چه غیر‌غربی‌ها، بمباران تبلیغات سمعی و بصریو فضای مجازی راه انداختند و آدم‌های بدبخت فراری بی سرو سامانی که ریزه‌خوار دشمن هستند، می‌گفتند که پای صندوق نروید بعضی هم در داخل حرف‌هایی زدند اما هیچ کدام در مردم اثری نکرد و به فرموده حضرت آقا که چند روز قبل فرمودند، انتخابات پرشور برگزار شد و دشمنان حیرت کردند از حضور مردم.

وی متذکر شد: به حضرت آقا و به دست‌اندرکاران انتخابات تبریک می‌گویم که پای کار آمدند و برخی پیش‌بینی می‌کردند حوادثی پیش می‌آید که آب از آب تکان نخورد؛ در این میان، آقای آیت‌الله رئیسی بالاترین رأی را آورد و ایشان را مردم انتخاب کردند؛ شخصیت رئیسی برای ما روشن است و برای او همین افتخار است که آقا در حکم خود به آقای اژه‌ای کلمه افتخارآمیز در مورد شما و اقدامات پایدار شما بردند؛ در همین مدت کوتاه، آنچنان تحولی در ستگاه قضا به وجود آوردند که مردم امیدوارم شدند؛ کارخانجاتی که بسته و کارگران آن پراکنده شده بودند و ابزار معطل مانده بود، احیا شد؛ سفرهای پی‌در‌پی ایشان به استان‌های مختلف در مردم امید ایجاد کرد؛ کارنامه درخشانی در امر قضا داشتند البته ایشان از اول کار در امر قضا مشغول بودند و مراحل را طی کردند تا اینکه شدند رئیس قوه قضائیه و در اینجا خوش درخشیدند و مطمئن هستم که در زمانی تصدی ایشان به عنایت اهل بیت و امام زمان این مشکلات حل خواهد شد؛ ما هم دعا می‌کنیم این وظیف ماست که دعا کنیم برای موفقیت ایشان.

حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی یادآور شد: در مورد محسنی هم عرض کنم که از ابتدای کار طلبگی به قم آمدند و توسط شهید قدوسی جذب به کار شدند و تمام مراحل را مثل رئیسی پله به پله و مرحله به مرحله طی کرد در مسئولیت‌های مختلف از جمله دادستانی کل و وزارت اطلاعات در همه جا موفق بودند.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: آقای اژه‌ای دو ویژگی دارد؛ اولاً قاطعیت؛ همانکه امروز نیازمند آن هستیم. اگر برخورد کرد و به یقین رسید که شخصی یا اشخاصی متخلف است، پیگیری می‌کند؛ شخصی تخلف کرده بود که در دفتر او را احضار کردیم و اژه‌ای هم بود و بعد به من گفت اگر ملاحظه حضور شما نبود، او را می‌زدم؛ نبود قاطعیت مشکلات ما را زیاد کرده است و باید با فاسد برخورد قاطع کرد.

حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی افزود: ویژگی دوم آقای اژه‌ای که از نزدیک شاهدم، ساده‌زیستی است؛ ما همسایه هستیم و زندگی او، زندگی طلبگی است و ساده‌زیستی نیاز امروز مسئولان ما است.

وی گفت: قبل از انقلاب در قم یک پاسبان می‌آمد در خانه مرجع تقلید و در خانه را می‌بست و می‌گفت کسی نه برود و نه بیاید؛ آنچه در قم دیدم در قبل از نقلاب، شاه بدبخت آمد جلوی در فیضیه در کنار حرم حضرت معصومه آنچه شایسته خودش بود به روحانیت توهین کرد؛ روزی که ریختند به مدرسه فیضیه بودم و شاهد جنایات بودم و الان یادمان نرود که همانیم؛ این نعمت بزرگ جمهروی اسلامی نعمتی است که باید با چنگ و دندان نگهداری کنیم و زمینه ظهور را فراهم کنیم.

حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی تصریح کرد: اژه‌ای ساده زیست است با اینکه مسئولیت‌‌های بالایی داشته است؛ در مسجد نماز در صف اقتدا می‌کند به امام جماعت؛ گاهی منبر می‌رفت و گاهی روضه می‌خواند با خوی طلبگی؛ ان‌شاءالله در برنامه‌های خودشان توفیق بیشتری خواهند داشت و آینده خوبی برای قوه قضائیه در زمان ریاست وی انتظار دارم.

منتظری: آقای محسنی‌اژه‌ای سوابقی طولانی و نورانی در قوه قضائیه دارد/ ان‌شاء‌الله تعامل سه قوه زندگی را برای مردم شیرین کند

حجت‌الاسلام منتظری دادستان‌کل کشور نیز در مراسم تودیع و معارفه رؤسای قدیم و جدید قوه قضائیه گفت: ۴ تقدیر و تشکر را تقدیم می‌کنم؛ اولاً تقدیر و تشکر از مقام معظم رهبری که برای دومین بار مدیریت عالی و ریاست قوه قضائیه را از درون قوه قضائیه انتخاب و انتصاب فرمودند. این حقیر دو بار افتخار مأموریت از ناحیه مقام معظم رهبری را در سال‌های ۷۶ و ۷۷ و ۸۶ و ۸۷ در مجموعه قوه‌ قضائیه داشته‌ام. یکی از انتظاراتی که مجموعه قوه قضائیه داشتند این بوده است که ریاست عالی و مدیریت عالی قوه قضائیه از درون قوه قضائیه انتخاب شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه این انتظار بحق در دو سال و نیم قبل محقق شد و مدیریت عالی قوه قضائیه از درون مجموعه قوه قضائیه انتخاب شد که متأسفانه این دوران دوران کوتاهی بود و ریاست محترم قوه قضائیه آیت‌الله رئیسی منتخب مردم برای تصدی پست ریاست‌جمهوری شد.

این انتظار بحقی که برآورده شد مجدداً برای دومین بار از ناحیه مقام معظم رهبری ریاست قوه قضائیه از درون قوه قضائیه با انتصاب و انتخاب حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای که دارای سوابق بسیار نورانی و طولانی و تجربیات گرانقدر از قوه قضائیه هستند از امروز تصدی این پست مهم را با انتخاب و انتصاب مقام معظم رهبری عهده‌دار خواهند شد.

دادستان‌کل کشور گفت: تقدیر و تشکر دوم بنده از حضور میهمانان و حضار گرامی است که دعوت ما را پذیرفتند و در این مراسم حضور پیدا کردند خصوصاً ریاست دفتر مقام معظم رهبری و ریاست محترم مجلس و معاون اول ریاست‌جمهوری و سایر مقامات. تشکر و تقدیر سوم بنده از ریاست محترم سابق قوه قضائیه و رئیس جمهور منتخب است که در راستای رهنمودهای رهبری معظم انقلاب در گام دوم بنای مستحکم تحول را با برنامه‌های جامع کوتاه، میان و بلند مدت بنا نهاد و ادامه و استمرار آن به‌وسیله حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای که مورد اعتماد رهبری قرار گرفت با اقتدار و توان بیشتر و با توجه به تجربیات و سابقه ارزنده‌ای که در دستگاه قضائی داشتند شاهد مدیریت خود و ادامه‌دهنده این تحول خواهند بود.

منتظری ادامه داد: تشکر چهارم از همه همکاران عزیز و گرانقدرم از سراسر کشور در سطوح مدیریت عالی و میانی دستگاه قضائی که بیشترین تأثیر را در تحول داشتند و در این دوره شاهد بیشترین همکاری برای تحقق دستگاه قضائی عدالت‌محور و عدالت‌بستر و عدالت‌گستر بوده باشیم، این زمینه ارزنده‌ای است.

کسی امروز سکاندار مدیریت اجرایی کشور می‌شود که آسیب‌ها و اشکالات و مشکلات دستگاه قضائی را می‌شناسد و انتظار داریم از رئیس‌جمهوری منتخب که در دولت انقلابی و جهادگونه خود در راستای رفع مشکلات دستگاه قضائی بیش از پیش کمک کنند و ما شاهد باشیم تعامل و همکاری و مساعدت سه قوه با یکدیگر، زندگی را برای مردم شیرین‌تر کنند و ان‌شاء‌الله گام‌های مؤثری برای مشکلات مردم برداشته خواهد شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا