کد خبر: 20020181617
دولتسیاست

رئیس جمهور: هیچ کوتاهی در زمینه زنجیره تأمین و توزیع کالا پذیرفته نیست

رئیس جمهور گفت: نظارت بر زنجیره تأمین و توزیع کالا مسأله مهمی در اجرای موفق طرح اصلاح اقتصادی است و هیچ کوتاهی در این زمینه پذیرفته نیست.

رئیس جمهور پیش از ظهر امروز (سه‌ شنبه) با حضور در جلسه ستاد تنظیم بازار، با تاکید بر اینکه باید به شبهات و گره‌های ذهنی مردم در خصوص این طرح حتما پاسخ داد، گفت: اقناع افکارعمومی و اقشار مختلف و نخبگان جامعه برای درک بهتر و همراهی در اجرای این طرح، بسیار مهم و ضروری است.

حجت‌الاسلام رئیسی همچنین نظارت بر زنجیره کالا، از تامین و تولید تا توزیع و فروش در فروشگاه‌ها و خرده فروشی‌ها، مسئله ای مهم دانست که برنامه ریزی و فعالیت جدی، مداوم و میدانی همه نهادهای مسئول را می طلبد و تاکید کرد هیچ کوتاهی در این زمینه پذیرفتنی نیست.

اما ماجرا از جایی شروع شد که  دولت در زمینه مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها با اجرای طرحی اقدام به هوشمندسازی یارانه های پنهانی مثل ارز ترجیحی تخصیص داده شده به کالاهای اساسی کرده است.

براساس آمار معادل ۹ میلیارد دلار در بودجه سالانه، ارز ترجیحی درنظر گرفته شد و این یعنی ۲۵٠ هزار میلیارد تومان یارانه در بودجه پیش بینی شد و دولت ملزم شده بود که کالاهای اساسی را با قیمت شهریور سال ۱۴٠٠ به مردم عرضه کند اما بنا به گفته معاون اول رئیس جمهور اگر کار با این روال ادامه پیدا می کرد، یارانه موجود حداکثر تا مرداد و شهریور امسال دوام می آورد.

به گفته محمد مخبر قرار است با اجرای این طرح یارانه و پولی که متعلق به تک تک آحاد جامعه است به خودشان پرداخت شود.

دیشب هم رئیس جمهور با تاکید بر این که نان، دارو و بنزین گران نمی‌شود و برای سه دهک اول، ۴۰۰ هزار تومان و برای دهک‌های بعدی ۳۰۰ هزار تومان کمک معیشتی نقدی می‌دهیم.

این اقدام دولت در راستای مصوبه مجلس است که دولت را طبق قانون بودجه امسال مکلف کرده تا اصلاح ارز ترجیحی کالا‌های اساسی را به اجرا برساند و برای کم کردن اثرات آن نیز راهکار‌هایی مثل کارت اعتباری، یارانه نقدی یا کالابرگ الکترونیکی پیش روی دولت گذاشته است.

به گفته حجت‌الاسلام رئیسی در مدت دو تا سه ماه تا آماده شدن کالابرگ الکترونیکی به همه مردم کمک حمایتی معیشتی پرداخت می‌شود که البته قیمت کالا‌ها از طرف سازمان حمایت از مصرف کننده اعلام خواهد شد تا مردم با این کمک معیشتی زندگی خود را تنظیم کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا