کد خبر: 27040038151
اقتصادبازارها و خدمات مالیبورسروزنامه

رئیس سازمان بورس: تحلیل خروج ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از بازار اشتباه است

رئیس سازمان بورس تحلیل خروج ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از بازار را اشتباه خواند.

محمدعلی دهقان دهنوی در پاسخ به این سوال که آیا خروج ۱۵۰هزارمیلیارد تومان از بازار، ناقض کارایی نیست؟ به ایلنا گفت: اگر کسی براساس تحلیل و قضاوت خود دست به معامله بزند و فروشنده یا خریدار باشد، مرتکب تخلفی نشده و اقدام غیرقانونی انجام نداده ‌است. ماهیت بازار همین است که سهامداران خرید و فروش انجام دهند و معامله سهام در جریان باشد اما درباره ورود و خروج پول به بازار این واقعیت را باید در نظر بگیریم که اساسا پول از سیستم بانکی خارج نمی‌شود. در بازار سهام در فرایند خرید و فروش، فردی سهام می‌فروشد و فرد دیگری سهام خریداری می‌کند. بنابراین نقدینگی از حساب خریدار به حساب فروشنده جابه‌جا می‌شود.

او افزود: خرید همواره مساوی با فروش است و اصلا خروج پول از بازارسرمایه معنا ندارد. آن چیزی که عده‌ای درباره خروج پول از بازار سرمایه صحبت می‌کنند درباره روابط بین حقیقی و حقوقی است اینکه حقیقی‌ها چقدر خرید و فروش داشتند و حقوقی‌ها چه میزان خرید و فروش انجام دادند و پس از مقایسه آنها به اعدادی که در برخی از رسانه‌ها منتشرشده، می‌رسند.

دهقان دهنوی با بیان اینکه تحلیل خروج ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از بازار اشکالاتی دارد و به همین دلیل اعدادی که اعلام می‌کنند، نمی‌تواند دقیق باشد، تاکید کرد: وقتی از حقوقی‌ها صحبت می‌شود جمعیت بالایی مشمول حقوقی‌ها می‌شوند. برای مثال برخی از حقوقی‌ها مربوط به شرکت‌های خانوادگی است ممکن است مجموع خرید و فروش این حقوقی از خیلی از حقیقی بزرگ بازار کمتر باشد.

او گفت: البته حقوقی‌های بسیار بزرگی داریم که منابع قابل توجه و سهام زیادی در اختیار دارند و هدف آنها لزوما خرید و فروش سهام نیست. ‌در بین حقیقی‌ها هم افراد مختلف با رویکردهای متفاوت دیده می‌شود. بنابراین مقایسه این گروه و نتیجه‌گیری از آنها برای اعلام ارقام خروجی از بازار تحلیل درستی نیست. متاسفانه در این باره اشتباه رایجی شکل گرفته است و آن قدر درباره آن صحبت‌شده که همه به آن اعتقاد پیدا کردند.

رئیس سازمان بورس ادامه داد: در دوران ۵ ماه اول سال گذشته که حقوقی‌ها برای عرضه بیشتر تشویق می‌شدند و ورود گسترده مردم را داشتیم، طبیعی بود که خالص خرید حقیقی‌ها افزایش پیدا کند اما  در ۷ماه بعدی که حقوقی‌ها تشویق به خرید یا ملزم به بازارگردانی شدند و صندوق توسعه و تثبیت بازار و بانک‌ها به کمک بازار آمدند، خالص خرید حقوقی‌ها و خالص فروش حقیقی‌ها بیشتر شد و این روند و سیکل طبیعی است. هیچ یک از این موضوعات به معنای خروج نقدینگی از بازار نیست.

دهقان دهنوی افزود: باید توجه داشت موضوع حجم خرید و فروش روزانه متفاوت است و حجم فعالیت بازار را نشان می‌دهد. به روزهایی رسیدیم که حجم معاملات ۲۰هزار میلیارد تومان بود اما به معنای آن نبود که هر روز ۲۰هزار میلیارد تومان پول جدید وارد بازار شده باشد بلکه در فرایند خرید و فروش به این رکوردها ‌رسیدیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا