کد خبر: 07040034878
اقتصادبازارها و خدمات مالیبانک و بیمهبورسروزنامه

رئیس سازمان بورس: نظام تامین مالی در حال دگردیسی از بانک‌محور به بازارمحور است

به گفته رئیس سازمان بورس، نظام تامین مالی در حال دگردیسی است و در حال حرکت از نظام بانک‌محور به سمت نظام مختلط و در آینده نظام بازارمحور می‌شود.

چهارمین میز صنعت با حضور محسن علیزاده، نماینده مجلس شورای اسلامی، مدیران عامل شرکت‌های بیمه و مدیران ارشد بازار سرمایه یکشنبه ششم تیر برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، محمدعلی دهقان دهنوی، در چهارمین میز صنعت سازمان بورس که با هدف بررسی چالش‌های صنعت بیمه برگزار شد، گفت: بازار سرمایه ارتباط و پیوند گسترده با صنعت بیمه دارد و می‌تواند آن را تقویت کرد.

او افزود: با توجه به منابع قابل توجه شرکت‌های بیمه و تمایل آنها برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و همچنین میزان پذیرش ریسک در این شرکت‌ها در سطوح مالی، صنعت بیمه برای ما یک صنعت خاص تلقی می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: با حرکت به سمت نظام بازار سرمایه نقش نهادهای مالی پررنگ‌تر می‌شود و همچنین کانالی برای ورود سرمایه مردم به سمت بازارسرمایه ایجاد می‌شود که برای فعالیت این کانال میز صنعت به شکل ویژه می‌تواند بر این کسب و کار متمرکز شود. هدف ما توسعه روابط بین بازار سرمایه و صنعت بیمه است.

دهقان دهنوی درباره دغدغه‌های مطرح‌شده فعالان صنعت بیمه در مورد حاکمیت شرکتی مربوط گفت: به عقیده مدیران صنعت بیمه وقتی یک شرکت، تنظیم‌گر تخصصی و قواعد حاکمیت خود را دارد، آن تنظیم‌گر اولویت دارد و از نظر آنها اجرای همزمان قوانین حاکمیت شرکتی بورس و صنعت بیمه مشکلاتی را برای آنها ایجاد می‌کند. این نکته مورد تایید سازمان بورس نیز هست و ما قواعد حاکمیت شرکتی بیمه مرکزی را می‌پذیریم؛ اما ما در سازمان بورس خط قرمزی داریم که باید به آن توجه کنیم که آن منافع سهامدار است و نباید این قانون از این خط قرمز عبور کند.

او افزود: بدین منظور برای حصول نتیجه مناسب ما می‌توانیم با مبنا قرار دادن دستورالعمل حاکمیت شرکتی بیمه مرکزی، این دستورالعمل را در میز صنعت بررسی و با همکاری یکدیگر تدوین کنیم، به‌خصوص که تنها موارد قابل توجه در این حوزه ۳ الی ۴ مورد است که نیاز به همفکری طرف‌ها دارد.

دهقان دهنوی تحولات ناگهانی در قوانین و دستورالعمل‌ها را از دیگر دغدغه مدیران این صنعت خواند و خاطرنشان کرد: تغییراتی همچون تغییر تعرفه و نرخ‌های متفاوت که منافع سهامداران را تحت‌الشعاع قرار می دهد برای سازمان بورس نیز مهم بوده است و سعی خواهیم کرد مشکلات ایجادشده در این حوزه را نیز از طریق تریبون‌های رسمی پوشش دهیم تا به گوش قانون‌گذاران و تصمیم‌گیران برسد.

لزوم ثبات در بازارهای مالی دیگر دغدغه طرح‌شده در این جلسه بود که رئیس سازمان بورس درباره آن تاکید کرد: بیمه ها نیاز به سرمایه‌گذاری بلندمدت دارند و ثبات در قوانین و مقررات بازارهای مالی برای آنها اهمیت ویژه‌ای دارد که برای این مورد نیز پیشنهاد شد تا اعضای شورای‌عالی بورس و شورای‌عالی صنعت بیمه به صورت همزمان همکاری و عضویت متقابل در این دو نهاد داشته باشند.

او عنوان کرد: البته پیشنهاد می‌شود در هیات مشترک نهادهای مالی با حضور نمایندگان هر سه نهاد بانک، بیمه و بورس موضوعات بررسی شود.

دهقان دهنوی اظهار کرد: لزوم توسعه در بخش انتشار اوراق اتکایی هم در این جلسه مطرح شد که ما برای اجرای آن در بازار سرمایه مانعی نداریم و آماده‌ایم ابزار مالی متنوع تری برای بازار سرمایه بهتر طراحی و منتشر کنیم.

او درباره بحث کد دوم برای بیمه‌های زندگی و حل این موضوع با سپرده‌گذاری عنوان کرد: در بحث فروش سهام و بازارگردانی نیز نکته‌هایی از سوی شرکت‌کنندگان در این جلسه مطرح شد. در این خصوص لازم به ذکر است اگرچه می‌پذیریم بازارگردانی ممکن است مشکلاتی را برای شرکت‌ها ایجاد کند، اما از آن طرف ناشران نیز مسئولیت‌هایی در قبال سهامداران و بازار دارند که باید به آن عمل کنند.

 دهقان دهنوی افزود: وقتی بازار سرمایه در زمان رشد، منابعی را از طریق افزایش سرمایه و اوراق بدهی به ناشر می‌رساند، باید در زمان رکود نیز ناشر از سهامدار و بازار حمایت کند، حمایتی که در نهایت سود آن به خود ناشر می‌رسد و اثر بازگشتی برای بازار و ناشر دارد.

او در خصوص خواسته بازار سرمایه از صنعت بیمه نیز خاطرنشان کرد: از صنعت بیمه درخواست می‌کنم تا این موضوع را بررسی کند که از چه ابزار بیمه‌ای بهتری می‌توانیم، استفاده کنیم تا در حوزه ریسک بازار سرمایه بهتر عمل کنیم: در همه حوزه‌ها اعم از پوشش ریسک سهامداران حقوقی حقیقی نهادهای مالی و غیره.

«اینشورتک» و «صکوک» دو ابزار بهینه مدیریت ریسک و پرتفوی صنعت بیمه در ایران

مدیرعامل فرابورس در میز صنعت بیمه به کارکردهای «اینشورتک» و «صکوک» به عنوان دو ابزار کارآمد و بهینه مدیریت ریسک و پرتفوی صنعت بیمه پرداخت.

امیر هامونی با بیان ضرورت تزریق فناوری‌های نوین مالی و جایگاه فین‌تک در صنعت بیمه گفت: موضوع فناوری‌های نوین در صنعت بیمه (اینشورتک) از جمله فعالیت‌های جذاب این حوزه به شمار می‌رود که با ورود صنعت بیمه به این حوزه و سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه‌ای در حوزه هوش مصنوعی و تحلیل داده‌ها انجام می‌شود و کمک می‌کند تا بیمه‌ها قادر شوند از افراد بیمه‌گذار با درجات مختلف ریسک، حق بیمه‌های متفاوتی دریافت کنند.

به گفته هامونی، بیمه مرکزی در گذشته راسا کار تصدی‌گری را خود انجام داده و استقلال این نهاد به عنوان نهاد ناظر در برخی بخش‌ها دچار خدشه شده است که به نظر می‌رسد در این حوزه نهاد قانون‌گذار باید فعالیت‌های تصدی‌گری و اجرا را به طور کامل واگذار کند و در این زمینه اوراق بهادار بیمه اتکایی ابزار مناسبی جهت واگذار کردن این ریسک به مابقی شرکت‌های بیمه‌ای به شمار می‌رود.

هامونی با بیان اینکه کشورمان در جامعه اکچوئری (SOA) نماینده‌ای ندارد، اظهار کرد: بهتر است شرکت‌های صنعت بیمه ایران همانند سایر کشورهای منطقه چند نفر اکچوئر در این مجمع داشته باشند.

مدیرعامل فرابورس بیان اینکه بازار سرمایه در حال طراحی ابزارهای بلندمدت‌تر در این بازار برای بازه‌های زمانی بیش از ۴ سال مانند صکوک‌های با دوره عمر بیش از ۴سال است، عنوان کرد: مخاطبان این صکوک شرکت‌های بیمه‌ عمر و سرمایه‌گذاری هستند، زیرا این شرکت‌ها از آنجا که تعهدات بلندمدت دارند، بهتر است پرتفوی بلندمدت نیز برای خود در نظر بگیرند تا بهتر بتوانند مدیریت ریسک کنند و مساله دیرش نداشته باشند؛ در واقع این مدل از ابزار بلندمدت و اوراق بلندمدت با پرتفوی بلندمدت شرکت‌های بیمه‌ای می‌تواند، منطبق باشد و این خود زیرساختی را در کشور ایجاد می‌کند که به پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد ما کمک می‌کند.

هامونی با بیان اینکه گزارش جامعی در خصوص «صنعت بیمه ایران و جهان و بازار سرمایه» از سوی فرابورس تهیه شده است، افزود: این گزارش برای اطلاع مدیران صنعت بیمه کشور تهیه شده است و بخش‌هایی از این گزارش طی هفته‌های آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا