کد خبر: 041002147241
روزنامهسلامت و رفاه

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور مطرح کرد: تحمیل قراردادهای یک طرفه از سوی بیمه ها به پزشکان

به گفته رئیس سازمان نظام پزشکی کشور، بیمه‌ها اعلام کرده‌اند که توانایی لجستیکی این که با همه مراکز و جامعه پزشکی قرارداد ببندد را ندارند و از سوی دیگر، قرارداد بستن پزشکان با بیمه، باید یک قرارداد دوسویه باشد اما در کشور ما، این قرارداد یک طرفه از سوی بیمه‌ها به پزشکان تحمیل می‌شود زیرا عدد تعرفه را بیمه مشخص می‌کند و در پرداخت تعرفه به پزشکان نیز تاخیر دارد.

عصراقتصاد: در چنین شرایطی قانون وضع می‌شود که همه پزشکان باید با بیمه‌ها قرارداد ببندند در حالی که این قراردادها یک طرفه و قرون وسطایی و ناعادلانه است و این قانون وضع شده در حالی که قابلیت اجرایی ندارد. باید طرفین قرارداد و انتظارات آن‌ها دیده شده و قرارداد منعقد شود.

به گزارش عصراقتصاد، محمد رئیس زاده، رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران،  روزگذشته در نشست خبری، در ابتدا به تشریح مهم ترین مشکلات و چالش‌های جامعه پزشکی کشور پرداخت و سپس به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، با اشاره به تلاش کادر پزشکی کشور در راستای ارتقای سطح سلامت جامعه، گفت: در سال ۱۳۶۲، ۱۳ هزار پزشک داشتیم که با ۱۲ برابر افزایش در سال ۱۴۰۲ به ۱۶۵ هزار پزشک رسیده است.

رئیس زاده ادامه داد: در سال ۶۲، ۵ هزار متخصص داشتیم که امروز به بیش از ۵۰ هزار متخصص رسیده است.

وی افزود: در سال ۶۲، فقط ۳ خانم متخصص داشتیم که امروز با افزایش ۵۰۰ برابری به ۱۶۰۰ خانم متخصص رسیده است.

رئیس زاده ادامه داد: از سال ۶۲ تا امروز، شاهد رشد ۲.۵ برابری جمعیت کشور بوده ایم اما کف افزایش نیروهای پزشکی اعم از پزشک عمومی، متخصص و فوق تخصص، ۱۰ برابر شده است.

وی افزود: در همه صنوف، کج روی وجود دارد و جامعه پزشکی هم مستثنی نیست، اما نباید به بهانه این کج روی‌ها، کلیت جامعه پزشکی را تخریب کنیم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، به تعرفه‌ها اشاره کرد و گفت: طبق قانون، تعرفه‌ها باید قبل از لایحه بودجه مصوب و قبل از پایان سال ابلاغ شود. ملاک تعیین تعرفه‌ها نیز قیمت تمام شده خدمات است.

رئیس زاده با طرح این سوال که آیا وضع تعرفه مهم هست، گفت: ناهنجاری‌هایی که ایجاد خواهد شد، چه کسی مقصر خواهد بود.

وی افزود: نگاه ما باید متوجه کسانی باشد که قانون را اجرا نمی‌کنند. چرا تعرفه سر وقت و طبق قیمت تمام شده خدمات، تعیین نمی‌شود.

رئیس زاده ادامه داد: مسئول اصلی کج روی‌ها در جامعه پزشکی، دستگاه‌هایی هستند که قانون را اجرا نمی‌کنند. با این تفاسیر، معلوم نیست که تعرفه‌ها به پایان سال برسد. نتیجه این می‌شود که جامعه پزشکی احساس می‌کند جامعه برای آنها احترامی قائل نیست.

وی افزود: عدم رعایت قانون در حوزه سلامت، باعث بروز نابسامانی در موضوعات مالی می‌شود که مردم آسیب می‌بینند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران تاکید کرد: جریان سالم پزشکی مرتب تحت فشار هستند. ما نگران آینده پزشکی در کشور هستیم. اگر دچار کمبود متخصص شویم، شأن و منزلت مردم از بین خواهد رفت.

وی افزود: کلید واژه تعارض منافع، واقعیت ندارد و حتماً پشت پرده‌ای دارد و باید مشکوک بود. متهم کردن جامعه پزشکی به تعارض منافع، باعث می‌شود آینده نظام سلامت کشور تضعیف و تخریب شود.

قرارداد بیمه با پزشکان “قرارداد ترکمانچای” است

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور با بیان این‌که مشکل عدم وضع تعرفه‌های واقعی برای خدمات سلامت، نبود مدیریت صحیح منابع است، گفت: قرارداد بستن پزشکان با بیمه، باید یک قرارداد دوسویه باشد اما این قرارداد به صورت یکطرفه به پزشکان تحمیل می‌شود.

رئیس‌زاده با بیان این‌که تعرفه‌های پزشکی باید براساس قیمت تمام‌شده خدمات، تعیین شوند، در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که واقعی شدن تعرفه پزشکی با چالش عدم توانایی بیمه‌ها در پرداخت تعرفه پزشکان روبه‌رو است، اظهار کرد: ما عدم توانایی بیمه‌ها برای پرداخت تعرفه‌های واقعی و افزایش یافته بر اساس قیمت‌ تمام‌شده را قبول نداریم؛ معتقدیم که علت عدم افزایش تعرفه‌های پزشکی، کمبود بودجه در بیمه‌ها نیست بلکه تدابیر غلط، سوگرایی‌های بیهوده است.

وی افزود: مشکل عدم وضع تعرفه‌های واقعی برای خدمات سلامت، کمبود منابع مالی و بودجه نیست و ما با مدیریت نادرست و فشل منابع در بیمه‌ها روبه‌رو هستیم بنابراین نبود بودجه، آدرس غلط دادن است. در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد بودجه نظام سلامت صرف تعرفه‌های پزشکی می‌شود. سایر پرداختی‌های حوزه سلامت بابت خدمات القایی و تجویز بی‌رویه دارو و تجهیزات غیرضروری صرف می‌شود و بیمه باید بر این موضوعات و تجویزهای بی‌رویه نظارت کند اما این کار را نمی‌کند و بهانه نبود بودجه برای افزایش تعرفه‌ها را مطرح می‌کند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور با بیان این‌که ما اصرار داریم که جزء حرفه‌ای که دستمزد ارائه‌دهندگان خدمات و پزشکان است از جزء فنی جدا شود، تشریح کرد: حجم بسیار زیادی از تعرفه خدمات درمانی به جزء فنی اختصاص می‌یابد که مرتبط با هتلینگ و هزینه‌های مصرفی بیمار است و به دستمزد پزشک ربطی ندارد؛ این جزء فنی متناسب با تورم کشور و بالاتر از تورم نیز رشد داشته است. رشد تعرفه‌ها به طور میانگین در سال‌های اخیر نزدیک به ۲۱ درصد بوده است و افزایش تعرفه‌ها از تورم که حدود ۴۰ درصد است، عقب‌تر بوده است اما میانگین رشد جزء حرفه‌ای در ۵ سال گذشته تنها ۱۱ درصد بوده است.

وی ادامه داد: در واقع جزء حرفه‌ای قربانی جزء فنی تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی شده است و من نگرانم که نظام سلامت ما مانند کارواش‌ها اداره شود به این معنا که به دلیل پایین بودن دستمزد ارائه‌دهندگان خدمات، بیمارستان از عهده جزء فنی برنیاید و جزء حرفه‌ای را کاهش دهد تا دستمزد پزشک کاهش یابد و به دلیل این که بیمارستان پولی برای پرداخت به پزشک نداشته باشد؛ رابطه مالی بین پزشک و بیمار به طور مستقیم رخ بدهد.

رئیس‌زاده در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این‌که در صورت واقعی شدن تعرفه‌ها، با مشکل افزایش پرداخت از جیب مردم به دلیل عدم عقد قرارداد برخی پزشکان بخش خصوصی با بیمه‌ها مواجه خواهیم بود، در این صورت راهکار چیست؟ تصریح کرد: ما نگران مردم هستیم که می‌گوییم تعرفه‌ها باید واقعی شوند. در حال حاضر به دلیل آن که تعرفه‌ها واقعی نیست مردم مجبور می‌شوند که به برخی از پزشکان زیرمیزی بدهند که این موضوع باعث افزایش پرداخت از جیب مردم شده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، بیمه‌ها اعلام کرده‌اند که توانایی لجستیکی این که با همه مراکز و جامعه پزشکی قرارداد ببندد را ندارند و از سوی دیگر، قرارداد بستن پزشکان با بیمه، باید یک قرارداد دوسویه باشد اما در کشور ما، این قرارداد یک طرفه از سوی بیمه‌ها به پزشکان تحمیل می‌شود زیرا عدد تعرفه را بیمه مشخص می‌کند و در پرداخت تعرفه به پزشکان نیز تاخیر دارد و هیچ جریمه‌ای نیز بابت این تاخیر پرداخت نمی‌کند.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور تصریح کرد: در چنین شرایطی قانون وضع می‌شود که همه پزشکان باید با بیمه‌ها قرارداد ببندند در حالی که این قراردادها یک طرفه و قرون وسطایی و ناعادلانه است و این قانون وضع شده در حالی که قابلیت اجرایی ندارد. باید طرفین قرارداد و انتظارات آن‌ها دیده شده و قرارداد منعقد شود.

خالی ماندن صندلی های تخصصی

در ادامه این نشست رییس شورای عالی سازمان نظام پزشکی، در خصوص وضعیت رزیدنت ها و مشکلاتی که درگیر آنها هستند، توضیحاتی داد.

محمود فاضل گفت: رزیدنت‌ها به عنوان چشم و چراغ پزشکی، در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

وی افزود: رزیدنت باید فقط دغدغه تحصیل را داشته باشد اما گرفتار مشکلات معیشتی شده اند. زیرا، نمی‌دانیم الان رزیدنتی شغل است، چرا گرفتار مشکلات معیشتی شده و اگر تحصیل می‌کند، باید این مشکلات را نداشته باشد.

فاضل ادامه داد: رزیدنت‌ها با توجه به تعرفه ناچیز و ابهام در آینده شغلی، قطعاً مشکلاتی برای نظام سلامت کشور ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: تداوم این مشکلات باعث خالی ماندن صندلی‌های رزیدنتی خواهد بود.

فاضل گفت: در چند رشته پزشکی اصلاً ورودی نداریم و دست سیستم آموزشی، خالی خواهد ماند.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی افزود: در جلسه اخیر شورای عالی نظام پزشکی، مصوبه‌ای پیرامون وضعیت رزیدنت‌ها داشتیم که از مشکلات آنها بکاهد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا