کد خبر: 101201122713
بازارها و خدمات مالیروزنامه

رئیس مکنا: امنیت صددرصدی نیست

رئیس مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه با بیان اینکه از سال ۹۵ فقط دو حمله سایبری به سیستم امنیتی شده است، تاکید کرد که امنیت هیچگاه ۱۰۰ درصدی نیست، اما تاکنون از لحاظ سایبری مشکل قابل توجهی در سیستم رخ نداده است.

حامد سنجری، رئیس مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه (مکنا) در نشست گروهی با خبرنگاران ضمن تشریح ساختارهای امنیتی-سایبری سازمان بورس، الزامات و توصیه‌های امنیتی برای سهامداران را تشریح کرد.

او در پاسخ به سوال خبرنگار عصر اقتصاد مبنی بر هک شدن سامانه معاملات سازمان بورس امنیت سایبری  تصریح کرد: از سال ۹۵ تا به امروز تنها ۲ بار هک شده ایم .

یک بار سایت‌های صندوق‌های سرمایه گذاری بوده و یکی نیز در سال ۹۹ در بورس تهران بود که در یک روز خاتمه پیدا کرد و  باعث قطعی هیچ سرویسی نشد.اگر هک یا حمله یا دیگر اقداماتی صورت گیرد، بلافاصله از ادامه حملات جلوگیری خواهیم کرد.

او خاطرنشان کرد:  این مرکز از سال ۱۳۹۵ با مصوبه هیات مدیره سازمان بورس تشکیل شد. وظیفه این مرکز نظارت بر زیرساخت‌های بازار سرمایه در بخش فناوری اطلاعات است.

تا پیش از این مرکز،  اداره ای وجود نداشت که بحث سایبری و امنیتی را نظارت کند. تقریبا از سال ۱۳۹۰ به بعد که سامانه‌های معاملات بر خط را داشتیم و تا زمان تشکیل این مرکز نزدیک به ۲۰۰ سامانه معاملاتی بر روی شبکه اینترنتی داشتیم که باگ‌های سایبری-امنیتی زیادی داشت.

رئیس مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه درباره روند امنیتی -سایبری طی شده در این سال‌ها اظهار کرد: هر سامانه‌ای که بخواهد در بازار سرمایه روی معاملات کار کند باید تأییدیه مرکز را داشته باشد.

همه شرکت‌های بازار سرمایه سالی یک بار در حوزه پایش زیرساختی، نرم‌افزار، سیستم‌ عامل و شبکه و حتی منابع انسانی و فیزیکی بررسی و ممیزی جامع می‌شوند.

سال گذشته یک کار جدید با کمک واحدهای حقوقی انجام دادیم و ضمانت اجرایی برای الزامات مذکور به مصوبه هیات مدیره رساندیم. بر این اساس، اگر شرکت یا نهادی به الزامات بی‌توجهی باشند، سازمان می‌تواند بر اساس مواد دستورالعمل افراد را توبیخ کند.

سنجری تأکید کرد: مرکز مکنا سیستم‌های معاملاتی را از منظر سایبری مورد ارزیابی قرار می‌دهد و همه موارد را به صورت آنلاین رصد می‌کنیم.

او گفت: به غیر از این موضوع بعضی هستند که به دلایل مختلف، نام کاربری و رمز عبور خود را در اختیار دیگران مثل سبدگردان‌های غیرمجاز قرار می‌دهند. زمانی که دارایی فرد از بین می‌رود، فرد از سبدگردان غیرمجاز شکایت می‌کند و در شکوایه می‌گوید که هک شده است.

در این شرایط، ما این موضوع را بررسی می‌کنیم و متوجه می‌شویم که هیچ هکی صورت نگرفته است؛ چرا که هک از منظر امنیتی ویژگی‌های خاص خودش را دارد و با ورود به سامانه متفاوت است.

این مسئول در مورداحراز هویت دوعاملی گفت : قرار بود، احراز هویت دو عاملی اجباری باشد؛ اما به این سازوکار اعتراض شد و همچنان این موضوع اجباری نشده است؛ اما سامانه نرم‌افزاری همه کارگزاری‌ها این قابلیت را دارد و بنده به شدت به همه مردم توصیه می‌کنم که احراز هویت دو عاملی را فعال کنند.

سنجری در پایان با بیان اینکه سبدگردان‌ها یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌شکل قانونی سودآوری می‌کنند و قابل اعتماد هستند، گفت: در حوزه رمزارزها هم این چالش را داریم.

نمی‌دانم چرا عده‌ای تحت تاثیر تبلیغات تلگرامی قرار می‌گیرند. از طرف دیگر در بحث سایبری، شخصی که دسترسی دارد می‌تواند از اطلاعات شخصی سوء استفاده، خرید و یا فروش‌ها را آنالیز و پخش کند. اگر الزام دو عاملی بودن ورود اجباری شود، کار سبدگردانان غیرمجاز سخت خواهد شد.

گفتنی است؛ پس از تاسیس مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه، سازمان بورس و اوراق بهادار موظف بر انجام الزاماتی شد. بر اساس ابلاغیه صادر شده، همه شرکت‌ها و نهادهای مالی بازار سرمایه به همراه شرکت‌های تابعه و حتی تیم فناوری اطلاعات خود سازمان، موظف به اجرای الزامات امنیتی زیرساخت‌ها شدند تا از سیستم در مواردی مانند نفوذ، تداخل در سیستم‌ها و درز اطلاعات محافظت شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا