کد خبر: 16120073287
اقتصاداقتصاد کلانتولید و بازرگانیجامعه و فرهنگروزنامه

رئیس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان تهویه مطبوع: قاچاق هدفمند در این صنعت در جریان است

لیلا ابوالفتحی

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع ایران عنوان کرد که قاچاق در این صنعت به وفور وجود دارد و مخصوصا در تهویه مطبوع قاچاق هدفمند در جریان است.

نشست خبری انجمن انجمن صنفی تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع ایران با موضوع تولیدات دانش‌بنیان، چالش‌های تولید و فرصت‌های پیشرو برگزار شد.

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع ایران با اشاره به سال تاسیس این انجمن گفت: این انجمن از سال ۹۴ تاسیس شده است و ۱۰ عضو با سابقه ۵۰ سال داریم و این نشاندهنده قدمت اعضا در این انجمن است چون این صنعت دارای قدمتی ۷۰ ساله در کشور است. این صنعت در خاورمیانه سرآمد است و تنها رقیب منطقه‌ای ما کشور ترکیه است. ما در این صنعت دارای سطح تکنولوژی قابل قبولی هستیم و قابلیت رقابت با دنیا را داریم.

مهدی بستانچی با تاکید بر توان اشتغالزایی صنایع کوچک و متوسط در کشور عنوان کرد: ۷۰ تا ۸۰ درصد اشتغال کشور برعهده این بخش از صنعت است چون صنایع بزرگ همیشه در معرض چالش‌های بین‌المللی وتحریم‌ها هستند و به نوعی صنایع کوچک ضربه‌گیر صنایع بزرگ هستند اما چون قدرت چانه‌زنی صنایع بزرگ بیشتر است متاسفانه به صنایع کوچک توجهی نمی‌شود.

او ارزش افزوده، تامین فولاد، تامین برق و آب در شهرک‌های صنعتی، بانک، گمرک را مهم‌ترین مشکلات این صنعت عنوان کرد.

رئیس دبیرخانه مردمی صنعتگران تهران عنوان کرد: یکی از درخواست‌هایی که از قانون‌گذارها داریم این است در راستای حمایت از تولید داخل دستگاه‌های دولتی ملزم باشند در مناقصات خود اعضای عضو این انجمن را مشارکت دهند و اولویت با این مجموعه باشد و متاسفانه شاهدیم که شرکت‌های متفرقه با خرید پروانه تولید و … در مناقصه شرکت می‌کنند و کالای مشابه خارجی را با قیمت بالا و کیفیت پایین ارائه می‌دهند.

بستانچی عمده مشکلات صنعت در کشور را تصمیمات داخلی عنوان کرد و گفت: صدور بخش نامه‌های خلق‌الساعه و متعدد باعث بروز بسیاری مشکل می‌شود و نیازمند به حمایت در توسعه دانش و تکنولوژی و ماشین‌آلات مدرن هستیم.

این صنعتگر افزود: یکی از شروط شرکت در مناقصات این است که محصول استاندارد یوروونت داشته باشد که متاسفانه به دلیل تحریم دریافت این استاندارد مهیا نیست و این شرط غیرممکن در حقیقت سد کردن راه تولیدکنندگان داخلی برای شرکت در مناقصات است.

بستانچی اهداف سال ۱۴۰۱ این انجمن را این گونه توصیف کرد: از مهم‌ترین اهداف ما استانداردسازی محصولات به شکل جدی است. در کشور استانداردها در تولید لحاظ می‌شود اما باید این استانداردها تدوین و اجباری شود.

استاندارسازی نیازمند یاری نهادهای دولتی است

نایب‌رئیس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع ایران هم در ادامه نشست عنوان کرد: عمده‌ترین هدف ما در سال آینده استانداردسازی محصولات است که این امر دو وجه دارد که در یک سو نیازمند همت خود تولیدکنندگان است اما دست تولیدکننده کوتاه است و نیازمند یاری نهادهای دولتی است. در کنار آن ارتباط با دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و اجبار و کنترل باعث می‌شود که تمام جنبه‌های آن محقق شود.

علی آرین‌پور اظهار کرد: جلسه‌ای با رئیس سابق سازمان استاندارد خانم پیروزبخت داشتیم و قرار بر این بود که ضلع سوم استانداردسازی که تشکیل آزمایشگاه‌های تخصصی بود محقق شود اما متاسفانه حمایتی صورت نگرفت.

او درباره موضع انجمن در قبال واردات گفت: ما به هیچ عنوان مخالف واردات نیستیم اما باید آورده فنی برای تولید داشته باشیم و صرف واردات محصول دردی از کشور دوا نمی‌کند چون ما در این چند سال توانسته‌ایم به سطح مطلوبی از دانش فنی برسیم و متاسفانه می‌بینیم که کالاهایی وارد می‌شود که حتی ارزش تعمیرات و بازسازی را ندارد و کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل می‌شود.

آرین‌پور ادامه داد: به دلیل فشارهای اقتصادی و غیرسرمایه‌ای که بر تولید وجود دارد تعدادی از تولیدکنندگان برای کنترل هزینه تولید خود اولین و راحت‌ترین را ه که همان کاهش کیفیت است را انتخاب می‌کنند و انجمن در تلاش است که کنترل کیفیت محصولات داخلی عضو انجمن را پیاده‌سازی کند.

او با اشاره به وضع بی‌ثبات تولید، سرمایه‌گذاری و سرمایه در کشور گفت: تولیدکنندگان بعد از استخراج هزینه تولید خود مشاهده می‌کنند که سهم مواد اولیه در بهای کالا ۷۰درصد و هزینه سربار زیر ۲۵درصد است و حاصل آن این است که شرکت‌های تولیدی از فرایند تولید خارج شده و مونتاژکار می‌شوند.

قاچاق هدفمند در تهویه مطبوع

بستانچی درباره تاثیر قاچاق بر روی این صنعت گفت: قاچاق به صورت جدی در این صنعت وجود دارد. ۵۰درصد کولرگازی موجود در بازار قاچاق و ۵۰درصد بقیه آن تولید داخل و واردات است. در تهویه مطبوع هم دچار قاچاق هدفمند هستیم. شرکت‌هایی تحت عنوان ماشین‌آلات، دستگاه و ادوات اقدام به واردات کالا می‌کنند و جالب است که معافیت مالیاتی و گمرکی هم می‌گیرند. در سال گذشته توانستیم تعرفه واردات کالاها را اصلاح کنیم چون تعرفه وارداتت ما پایین‌تر از واردات دیگر کشورها مانند امارات است.

در ادامه این نشست بستانچی به معرفی شرکت تولیدی بستانچی پرداخت و گفت: این گروه صنعتی جت‌فن‌های تونلی که در انحصار چند کشور بود را تولید کرد و هم اکنون در پروژه‌های داخلی مانند تونل اراک- خرم‌آ‌‌باد استفاده شده است. این جت‌فن‌ها را به آزمایشگاه‌های بین‌المللی ارسال کرده و توانستیم تمام استانداردهای لازم را اخذ کنیم و می‌توانیم در پروژه‌های منطقه‌ای حضور پیدا کنیم.

او با اشاره به اهداف این گروه صنعتی در سال آینده گفت: توسعه دفاتر منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای با هدف صادرات به کشورهای خاورمیانه و سی‌آی‌اس را در نظر داریم و اکنون به ۱۶ کشور صادر می‌کنیم که به دنبال دستیابی به سهم ۷۰درصدی در بازار دیگر کشورها هستیم.

بستانچی خط ۷ مترو تهران و متروی قم را از پروژه‌های انجام شده و در دست اقدام عنوان کرد.

مدیرعامل گروه صنعتی بستانچی راه‌اندازی بزرگترین آزمایشگاه تست فن در خاورمیانه، رقابت با برندهای شناخته شده بین‌المللی، توسعه فنی و همکاری با شرکت‌های بین‌المللی را از دیگر اهداف این گروه صنعتی در سال آینده خبر داد.

بستانچی افزود: تولید فن‌های مترو با آخرین فناوری روز دنیا از دیگر اهداف ماست و امسال حدود ۳۰ درصد افزایش اشتغالزایی داشته‌ایم و امیدواریم این روند حفظ شود.

وی استفاده از دانش علمی دانشگاه‌ها، مراکز علمی کشور و تعامل با شرکتهای دانش‌بنیان را لازمه پیشرفت در این صنعت عنوان کرد.

این فعال صنعتی درباره تعامل با اتاق بازرگانی، وزارت راه و شهرسازی و سازمان مهندسی توضیح داد: قصد داریم در سال آینده در کمیسیونهای مدیریت شهری حضور مستمر داشته باشیم و امیدواریم بتوانیم پروژه‌های مشترک مطالعاتی و اجرایی داشته باشیم. اتاق بازرگانی متاسفانه به صنایع کوچک و متوسط توجه ندارد و همیشه مورد بی‌مهری قرار گرفته است. در تعامل با سازمان نظام مهندسی هم برنامه آموزشی در نظر گرفته‌ایم و قصد داریم مهندسان را به عنوان مجریان و بهره‌برداران اصلی در تهویه مطبوع را آموزش دهیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا