کد خبر: 31020027943
روزنامهکشاورزی

رئیس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات کشاورزی: سهمیه‌بندی تراکتور علت اصلی نابسامانی بازار است

رئیس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات کشاورزی معتقد است که  در یک تا ۲ سال اخیر دخالت دولت در توزیع و سهمیه‌بندی توزیع از سوی مرکز توسعه مکانیزاسیون منجر به اختلاف چندبرابری قیمت کارخانه با بازار آزاد شد.

حمیدرضا نامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه کشاورزان از لحاظ اقتصادی توانمندی مناسبی برای خرید ماشین‌آلات کشاورزی ندارند، اظهار کرد: وضع اقتصادی کشاورزان بویژه تولیدکنندگان محصولات اساسی به علت نرخ‌گذاری نامناسب خوب نیست.

او افزود: اگر شرایطی ایجاد نشود که کشاورز در پایان دوره کشاورزی از محل کشت و کار، هزینه‌های خود و سود منطقی خود را برداشت کند، بدیهی است که بخشی از این هزینه‌ها به مکانیزاسیون برمی‌گردد که در بهای تمام‌شده محصولات سهمی ندارد.

نامی با بیان اینکه خرید ماشین‌آلات به عنوان کالای سرمایه‌ای در یک مقطع فشار زیادی وارد می‌کند، گفت: علی‌رغم آنکه کشاورزان همه ساله مجبور به خرید نهاده‌های کشاورزی همچون بذر، سم و کود هستند، اما درباره ماشین‌آلات هر ۱۰ تا ۱۵ سال یکبار مجبور به خرید هستند که در طول زمان مستهلک می‌شود.

رئیس هیات‌مدیره تولیدکنندگان ماشین‌آلات کشاورزی با اشاره به راه حل ارتقای درآمد کشاورزان برای خرید ماشین‌آلات کشاورزی بیان کرد: اگر قرار است برای این موضوع راه حل پیدا کنیم، فضای کسب و کار تولید محصولات کشاورزی را باید اقتصادی کنیم. چنانچه قیمت‌های دستوری ناشی از نظرات تشکل‌های کشاورزی را برای قیمت‌گذاری محصولات تحت اوضاع اقتصادی دولت قرار دهیم، نرخ اعلامی برای کشاورزان جز ضرر چیز دیگری در بر ندارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه کمبودی در توزیع ادوات و دنباله‌بندهای کشاورزی نداریم، افزود: با وجود تعدد تولیدکنندگان ادوات کشاورزی، قیمت محصولات به واسطه رقابت بین شرکت‌ها تعیین می‌شود.

نامی ادامه داد: علی‌رغم آنکه تولید تراکتور بیش از ۳ تا ۴ برابر متوسط مصرف سالانه است، اما تراکتور به موقع به دست کشاورزان نمی‌رسد، چنانچه کشاورزی بخواهد در بازار آزاد خرید کند، حداقل ۲ برابر قیمت کارخانه باید پول پرداخت کند که علت اصلی این افزایش قیمت ناشی از انحصار دولت در سیستم توزیع است.

او با بیان اینکه سهمیه‌بندی تراکتور زمینه را برای سوءاستفاده کشاورزنماها در بازار فراهم کرد، گفت: بنده معتقدم که سهمیه‌بندی عرضه تراکتور از طریق وزارت جهاد کشاورزی منجر به ایجاد صف شد و حتی این احتمال وجود دارد که خیلی‌ها کشاورز واقعی نباشند.

به گفته او، شرکت تراکتورسازی ایران در یک تا ۲ سال اخیر تعداد قابل توجهی تراکتور تولید کرده که قابلیت قیاس با سنوات گذشته را ندارد، از این‌رو کمبود یا قحطی تراکتور کذب است.

رئیس هیات‌مدیره تولیدکننده ماشین‌آلات کشاورزی با اشاره به راهکار مدیریت بازار تراکتور بیان کرد: اگر وزارت جهاد کشاورزی دست از سهمیه‌بندی تراکتور بردارد و همانند ۲ سال پیش بازار را آزاد بگذارد، کشاورزان هر زمانیکه نیاز دارند، در سایت تراکتورسازی پس از ثبت‌نام از طریق نمایندگی به طور مستقیم اقدام به خرید می‌کنند که با جمع شدن صف، قیمت بازار آزاد کاهش می‌یابد.

نامی در پایان با اشاره به اینکه اختلاف قیمت مصوب تراکتور با بازار سیاه به بیش از صددرصد می‌رسد، تصریح کرد: اختلاف قیمت مصوب با بازار آزاد هیچ ارتباطی به کمبود ندارد. به عنوان مثال اگر تراکتورسازی محصولی را با قیمت ۲۵۰میلیون تومان عرضه کند در بازار سیاه به دلیل دلالی این اختلاف قیمت به ۲برابر هم می‌رسد، درحالیکه اگر وزارت جهاد و دولت دست از دخالت در توزیع بردارند، میزان تقاضای فعلی اجازه نمی‌دهد که قیمت در بازارسیاه بی‌رویه بالا رود. کما اینکه در سال‌های گذشته کشاورزی که تراکتور تحویل می‌گرفت و قصد فروش آن در بازار آزاد را داشت، با ضرر ۵درصدی باید آن را می‌فروخت.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا