کد خبر: 07110067083
اخبار شرکت ها

رئیس هیات مدیره اتحادیهOPEXدر پاسخ به نفت خبر:دولت بخش خصوصی را درحکمرانی مطلوب به مشارکت نمی گیرد

دولت هیچ چارتی برای صنایع پایین دستی نفت و گاز و پتروشیمی تعیین نکرده است و در انجام یک حکمرانی خوب بخش خصوصی را به مشارکت نمی گیرد

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی امروز در یک نشست خبری در پاسخ به پرسش نفت خبر مبنی بر این که سرانجام توقعات بخش خصوصی در تصمیم سازی های دولت نسبت به کار در بخش صادرات فرآورده های نفتی به کجا رسید گفت: ضمن گلایه از بی توجهی دولت نسبت به مشارکت بخش خصوصی در زمینه اجرای مناسب قانون فضای کسب وکار گفت: ما مکررا برای حل این موضوع نامه‌نگاری های مختلف کرده ایم اما تاکنون پاسخی دریافت نشده است. موضوع دیگر قانون و شفافیت است.

با توجه به این که تعارض منافع مانع شفافیت می‌شود باید به این مساله توجه ویژه‌ای شود همچنین نهادها باید پاسخگو باشند که با تغییر و تحولات اخیر و تغییرات ساختاری شاهداین مساله نیستیم.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی امروز در یک نشست خبری با اشاره به مطلب فوق گفت: با در حال حاضر فروش اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی در قالب ستاد مبارزه با قاچاق کنترل می‌شود اما زمانی که دستورالعمل این رویه بازنگری می‌شود، اتحادیه به عنوان بزرگترین تشکل بخش خصوصی در حوزه فرآوردهای نفتی حضور ندارد و این در حالی است که دولت به عنوان نهاد متولی، بخش خصوصی را در این حیطه جدی نمی گیرد.

حسینی ضمن گلایه از این بی توجهی دولت گفت: ما مکررا برای حل این موضوع نامه‌نگاری های مختلف کرده ایم کردیم اما تاکنون پاسخی دریافت نشده است.

موضوع دیگر قانون و شفافیت است. با توجه به این که تعارض منافع مانع شفافیت می‌شود باید به این مساله توجه ویژه‌ای شود همچنین نهادها باید پاسخگو باشند که با تغییر و تحولات اخیر و تغییرات ساختاری شاهداین مساله نیستیم.

وی ادامه داد: در ساختار جدید وزارت صمت هیچ چارتی برای صنایع پایین دست نفت و گاز پیش بینی نشده است؛ به طور مثال در اتفاقات اخیر آتش‌سوزی همه اعضاء اتحادیه را نگران کرد. در یک سال گذشته اجازه صادرات داده نشده و ستاد مبارزه با قاچاق و وزارت صمت هیچ کدام پاسخگوی این مساله نیستند.

حسینی با بیان این که این در حالی است که جان و اموال تولیدکنندگان در خطر است گفت: این مساله موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و مسئولان باید نسبت به این موضوع تعهد بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به آمار صادرات گفت: امسال تاکنون ۴ میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم و پیش‌بینی می‌شود که میزان صادرات محصولات پایین دستی در سال آینده به ۴۶ میلیارد دلار برسد و حدود ۱۲ میلیارد دلار افزایش یابد.

این فعال حوزه صادرات همچنین گفت:موضوع حکمرانی درست مبحثی است که بر اساس ماده ۲ بهبود مستمر فضای کسب و کار معنای درستی می یابد و این در حالی است که چنین مطالبه ای بارها و بارها از جانب بخش خصوصی صادرات به دولت یادآوری شده اما نهادهای متولی به آن توجه درخوری ندارند.

او با بیان این که در بین محصولات صادراتی افزایش صادرات قیر کمتر از ۱۰۰ هزار تن بوده اما ارزش صادرات دو برابر شده و آن هم همانند نفت به دلیل افزایش قیمت جهانی بوده است تاکید کرد: بیشترین حجم صادرات مربوط به پلیمرها بوده که عدد ۳ میلیارد و ۷۷۰ میلیون دلار را به خود اختصاص داده است همچنین ۲ میلیارد دلار متانول، یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون دلار اوره و کمتر از ۶۵۵ میلیون دلار حجم صادرات آروماتیک بوده است.

حسینی همچنین اظهار کرد:طی ۸ ماه گذشته میزان صادرات بخش پایین دستی نفت ، گاز و پتروشیمی در مجموع ۱۸ میلیارد دلار صادرات داشته که این مبلغ از میزان کل ۳۱ میلیارد دلاری که صادرات کشور بوده است عدد قابل توحهی را شامل می شود

وی همچنین گفت:چنانچه مذاکرات برجام به نتیجه مثبتی برسد در صادرات محصولات و فرآورده های هیدروکربوری شاهذ تحولات مثبتی خواهیم بود و این در عین حال در گرو سرفصل مهمی تحت عنوان حکمرانی مطلوب امکان پذیر خواهد شد.

حسینی اضافه کرد:با حکمرانی مطلوب آحاد جامعه از این انتفاع سود خواهند برد و در این میان ارتباط تجاری ایران در حوزه مواد هیدرو کربوری نیز مستحکم تر خواهد شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا