کد خبر: 20010021552
اقتصاداقتصاد کلانبانک و بیمه

رئیس کل بانک مرکزی: تقریبا ۶.۵ میلیارد تومان ارز صادراتی به چرخه اقتصاد کشور بازنگشت

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در کلاب هاوس گفت: فشاری که در این ۳۲ ماه به کشور وارد شد می توانست مشکلات جدی تری را ایجاد کند اما با پشتیبانی مقام معظم رهبری دولت و همت مردم از دوران بسیار سخت و فشار حداکثری عبور کردیم.

عبدالناصرهمتی، رئیس کل بانک مرکزی  با ارایه توضیحاتی در کلاب هاوس افزود: می دانستم چه شرایط سختی در پیش دارم. سختی این ماه ها را تحمل کردم و می دانم مردم تحت فشار هستند. فشاری که در کشور در این ۳۲ ماه به کشور وارد شد می توانست مشکلات جدی تری را ایجاد کند اما با پشتیبانی مقام معظم رهبری دولت و همت مردم از دوران بسیار سخت و فشار حداکثری عبور کردیم.

وی ادامه داد: در اواخر سال ۹۸ و ۹۹ اتفاقاتی افتاد که کار مدیریت ارز را مشکل کرد.

همتی افزود: مشکل ما از افزایش قیمت بنزین شروع شد و نمودار قیمت ارز نشان می‌دهد که شرایط خوبی در کشور ایجاد نکرد و همه را متاثر کرد.

وی با بیان اینکه اواخر سال ۹۸ هم بحث لیست سیاه اف ای تی اف شوک دیگری را وارد کرد، ادامه داد: من که توانستم نرخ ارز را برای یکسال ۱۱تا۱۳هزارتومان حفظ کنم با نرخ ۱۵هزارتومان مواجه شدم.

همتی خاطر نشان کرد: در سال ۹۹ اتفاقات خیلی بدی افتاد که از آن جمله می توان به کرونا، قیمت نفت جهانی زیر ۱۰دلار، قطع صادرات به دلیل کرونا، کاهش شدید قیمت بنزین و کاهش تقاضا برای محصولات پتروشیمی و فولاد اشاره کرد.

وی ادامه داد: به این دلایل ارزی وارد کشور نشد و صادرات نفت ما در اردیبهشت و خرداد به حداقل خود رسید و همه این‌ها شوکی را به بازار ارز وارد کرد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: تشدید کاهش تعهدات جمهوری اسلامی در رابطه برجام، تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام، درخواست فعال شدن مکانیسم ماشه و مهم‌تر از همه تحریم ثانویه ۱۸بانک‌ کشور که در سطح بین‌الملل به بازار ارز ما ضربه وارد کرد.

وی افزود: من تمام تلاشم را کردم و در اذهان از دلار ۴۵هزار تا۶۰تومانی صحبت می‌کردند و همه این‌ها به انتظارات تورمی دامن زد و هدفگذاری تورمی ما را با مشکل مواجه کرد.

همتی خاطر نشان کرد: هدف‌گذاری تورمی به این معنا نیست که حتما به آن برسیم بلکه باید به آن نزدیک شویم که نزدیک هم شدیم.

رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه “ما اوراق فروختیم و با آن کسری بودجه و تشدید تورم را کنترل کردیم”، ادامه داد:کارگزاری بانک مرکزی توانست ۱۲۵ هزار میلیارد تومان اوراق به فروش برساند و اگر این اقدام انجام نمی شد به تنهایی می‌توانست ۳۲ واحد درصد به نقدینگی اضافه کند که از آن جلوگیری شد.

وی افزود: اعتقادی به سرکوب نرخ ارز ندارم. بازار ثانویه(نیما) به روز و در حال تغییر است و بانک مرکزی در آن دخالتی ندارد و اقدامات بانک مرکزی صرفا  برای ثبات و جلوگیری از نوسانات است.

رئیس کل بانک مرکزی در این گفت و گو خاطر نشان کرد:  تسعیر ارز صندوق توسعه ملی بر اساس اصل قانونی است، و کسی نمی تواند از آن استنکاف کند علیرغم این موضوع بنده تا حد توان مقاومت کردم.

همتی افزود:اینکه در چین باشم یا در تهران برای من فرقی ندارد، مهم این بود که بتوانم به کشور خدمت کنم.

وی افزود:من معتقد هستم که با شرایط خاصی که در کشور وجود دارد ممکن است با وجود عوامل مزاحم نتوانیم به اهداف مان برسیم که همین دلیلی است برای اینکه نقد باید وجود داشته باشد تا کارها بهتر انجام شوند.

وی افزود: خالص دارایی ارزی بانک مرکزی بر اساس سیاست های مدون است و ارزپاشی در این خصوص وجود ندارد.

همتی خاطر نشان کرد: نرخ ارزی که سرکوب بشود و باعث خروج سرمایه شود از نظر من مردود است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد:اگر بخواهیم خالص دارایی های ارزی بانک مرکزی را خرج کنیم بر اساس سیاست های ارزی این کار را انجام می دهیم و اجازه خروج سرمایه نمی دهیم.

تقریبا ۶.۵ میلیارد تومان ارز صادراتی به چرخه اقتصاد کشور بازنگشت

وی با بیان اینکه تقریبا ۶.۵ میلیارد تومان ارز صادراتی به چرخه اقتصاد کشور بازنگشته است، گفت: بانک مرکزی هماهنگی های لازم را با بورس انجام داد و اواخر سال گذشته اوراق گام برای برخی صنایع منتشر شد و زنجیره تامین مالی تولید باید از این طریق تکمیل شود.

همتی تصریح کرد: سال گذشته از نظر فشار حداکثری بدترین سال کشوربود که ابزار بازارساز برای کنترل بازار محدو شد و نمی توانست بازار ارز را کنترل کند.

وی افزود: در چارچوب رهنمودهای مقام معظم رهبری که برداشتن تحریم ها باید راستی آزمایی شود تیمی در وین مسایل تحریم را پیگیری می کنند.

همتی با بیان اینکه در سال ۹۷ اولین اقدام برای مبارزه با پولشویی در زمینه چک های تضمینی  انجام شد، افزود: پس از آن کنترل تراکنش های بانکی از طریق رصد تمام مقاصد و مجاری انجام شد.

خبرهای خیلی خوبی درباره کنترل‌ها در زمینه پولشویی ارائه می کنم

وی گفت: در آینده نزیک خبرهای خیلی خوبی درباره کنترل‌ها در زمینه پولشویی ارائه خواهم کرد.

همتی با ذکر این مطلب که روزی ۴۰ هزار میلیارد تومان تراکنش در شبکه بانکی انجام می شود، خاطر نشان کرد: روزانه ۱۵۰ میلیون تراکنش شتابی داریم، ۱۰۰ میلیون تراکنش شاپرک داریم.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: بانک مرکزی در حال حاضر از طریق سیستم فاش داریم  شبکه ها و افرادی که جا به جایی پول در راستای پولشویی و قمار انجام می دهند را کنترل می‌کند.

کنترل پولشویی پنج برابر بیشتر شده است

همتی با اعلام اینکه کنترل ما در زمینه پولشویی نسبت به سال گذشته پنج برابربیشتر شده است، گفت: اضافه برداشت بانک‌ها ۸۰هزارمیلیارد تومان در نیمه دوم ۹۷ بود که الان دیگر تقریبا اضافه برداشتی نداریم.

وی افزود: ناترازی سیستم بانکی آنقدر شدید بود که زمان می‌برد و حداقل ۶سال دیگر وقت برای اصلاح آن نیاز است.

همتی خاطر نشان کرد: با مجوز سران قوا مسئولیت برخی موسسات مالی غیرمجاز را برعهده گرفتم.

وی افوزد:تغییرات بسته ارزی بانک مرکزی متناسب با  شرایط خاص و نیازهای کشور انجام شده است.

تصویب لوایح fatf شرط خرج از لیست سیاه

همتی گفت: خروج از لیست سیاه منوط به تصویب لوایح fatf است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: مساله ناترازی و تخلفات سیستم بانکی از زمان های قبل و طی سال های زیاد به این مرحله رسیده است.

وی افزود: اف ای تی اف جز ضرورت های فعالیت بانکی است که اگر تصویب نشود به خصوص در زمانی که تحریم ها برداشته شود، در مبادلات بانکی دچار مشکل می شویم.

رئیس کل بانک مرکزی خاطر نشان کرد: ۵ میلیارد دلار وام حق ایران از صندوق بین المللی پول بود که با لابی آمریکایی ها هیات عامل صندوق حتی نتوانستند این درخواست ما را در بورد  مطرح کنند. البته من چندین مرتبه در این خصوص نامه نگاری کردم و باز هم پیگیری می کنم که این حق ایران را بگیریم.

همتی خاطرنشان کرد:ما ۶۰ سال است عضو صندوق هستیم. صندوق سیستمی به نام RFI دارد و در شرایط کرونا به کشورهای دارای مشکل می کند. البته این وام مشروط نیست.

وی تاکید کرد: رییس بانک مرکزی در جهت نفی در جلسات دولت حضور دارد نه در جهت اثبات. در واقع من در دولت حضور دارم که بار مضاعف مالی به بانک مرکزی و بانکها تحمیل نشود.

درخصوص کره جنوبی هنوز اتفاقی نیفتاده است

رئیس بانک مرکزی گفت: درخصوص کره جنوبی صحبت های بسیاری می شود این موارد را تکذیب می کنم. مسئول آن پولها بانک مرکزی است و در این زمینه هنوز اتفاقی نیفتاده و البته استفاده از این منابع حق جمهوری اسلامی ایران است.

وی درادامه افزود: ۷ میلیارد دلار منابع بلوکه شده در کره جنوبی باید هر چه زودتر آزاد شود و قطعا پیگیر دریافت جریمه آن هم خواهیم بود.

همتی خاطر نشان کرد: بانک مرکزی با استفاده از منابع خود ۱۱ هزار میلیارد دلار تامین ارز کرده است.

وی افزود: هدایت نقدینگی معنی ندارد، هرجا بازدهی بیشتر باشد نقدینگی به آنجا سوق پیدا می کند.

همتی خاطر نشان کرد: اعتبارسنجی در نظام بانکی ضعیف است اما اقدامات موثری در این خصوص انجام شده و سامانه ای برای رصد اعتباراتی که بانکها ارایه می دهند راه اندازی شده که به زودی رونمایی می شود.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: از ابتدا با ارز ۴٢٠٠ موافق نبودم چرا که مشخص بود. در توزیع رانت زا خواهد بود لذا من منکر مشکلات ارز ۴٢٠٠ نیستم اما بر حسب شرایط تابع سیاست دولت هستیم.

وی خاطر نشان کرد: در نامه به رییس مجلس نوشتم که از ۴۲۰۰ را حفظ کنید و تاکید کردم هر زمان می خواهید ارز ۴۲۰۰ را حذف کنید همان روز اعلام کنید نه اینکه سه ماه قبل از اعمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی آن را اعلام کنید که اثر منفی در بازار نگذارد.

همتی با تکید بر اینکه هماهنگی های بالا دستی در خصوص نرخ سود بانکی و نرخ اوراق داریم، گفت: با وزیر اقتصاد هماهنگ هستیم و در ستاد اقتصادی درباره مسایل مختلف اقتصادی بحث می کنیم.

وی افزود: به بازار سرمایه و رشد و توسعه آن معتقدم.

همتی گفت: از کسانی که می گویند بانک مرکزی نرخ بهره بین بانکی را کاهش و افزایش داد و موجب ریزش بازار سرمایه شد می پرسم یعنی واقعا رییس بانک مرکزی این اندازه قدرت دارد که نرخ را از ۲۲ درصد به ۸ درصد برساند بعد مجددا این را افزایش بدهد؟ اصلا به چه دلیل رییس بانک مرکزی باید چنین تصمیمی بگیرد؟

وی افزود: در فروردین واردیبهشت سال گذشته اتقاقانی افتاد و فعالیت های اقتصادی بدلیل شیوع کرونا تعطیل شدند و طبیعتا تقاضای پول کم شد و بعد ازاینکه عوارض کرونا کاهش یافت، تقاضای پول افزایش یافت و نرخ بهره بین بانکی هم افزایش یافت.

رئیس کل بانک مرکزی ادامهداد: به عبارت دیگر ذخایر اضافی بانک‌ها در  ابتدای سال ۹۹ زیاد شد که موجب کاهش نرخ بین بانکی شد. در واقع ذخایر بانک‌ها طی یک به ۷۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

آینده متعلق به بازار سرمایه است

وی با بیان اینکه آینده متعلق به بازار سرمایه است، گفت: باید توجه کنیم که بازار سهام ممکن است نیازمند تعدیل باشد. البته اکنون هم بسیاری از سهم ها قیمت متعادل دارد. همچنان معتقدم باید ۵۰ درصد تامین منابع مالی از بازار سرمایه باشد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا