کد خبر: 16030185525
اقتصاد کلانبازرگانیجهان

رئیس کل سازمان توسعه تجارت اعلام کرد؛ راه‌اندازی مرکز تجاری ایران در قطر

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از راه‌اندازی مرکز تجاری ایران در قطر و همچنین آغاز فعالیت رایزن بازرگانی ایران در این کشور خبر داد.

به گزارش مهر به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، علیرضا پیمان‌پاک در نشست نخستین روز سفر بزرگ‌ترین هیأت تجاری ایران شامل تجار و بازرگانان بخش خصوصی و فعالان اقتصادی متشکل از ۷۰ شرکت به قطر با اشاره به برنامه‌های این سازمان در زمینه پشتیبانی و حمایت از تجار و بازرگانان، از راه‌اندازی مرکز تجاری ایران در قطر و همچنین آغاز فعالیت رایزن بازرگانی ایران در این کشور خبر داد و اظهار کرد: در زمینه حمل و نقل و یارانه بار، مشوق‌های صادراتی تعیین شده و رئیس جمهور نیز دستور داده‌اند بخش عمده‌ای از این مشوق‌ها برای تجارت با کشورهای همسایه اختصاص یابد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: در سال جاری نیز به دنبال این هستیم که مشوق‌های صادراتی را از ابتدای سال مورد استفاده قرار دهیم. همچنین صدور بیمه‌نامه از سوی صندوق ضمانت صادرات از دیگر مواردی است که توسط سازمان توسعه تجارت در حال پیگیری است.

در ادامه این نشست علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو با تاکید بر اینکه بازار قطر، بازاری بکر و آماده برای حضور تجار و بازرگانان ایرانی است، از امضای سند پشتیبانی از بخش خصوصی ایرانی و قطری با هدف توسعه همکاری‌های تجاری بین دو کشور خبر داد و با بیان اینکه توسعه تجارت با کشورهای همسایه، یکی از مهمترین استراتژی‌های دولت است، اظهار کرد: در مدت استقرار دولت جدید، روابط اقتصادی با کشورهای همسایه ۴۵۰ درصد رشد داشته است که این رشد در سه ماه اخیر به ۹۰۰ درصد رسیده است.

وزیر نیرو تاکید کرد: ایران و قطر روابط سیاسی بسیار خوبی دارند و مهمترین هدف دو کشور، پشتیبانی بخش خصوصی در توسعه روابط تجاری است.

عدنان موسی‌پور، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر نیز در این نشست با اشاره به نقش بخش خصوصی در توسعه تجارت کشورمان، گفت: در اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر به دنبال این هستیم که یک الگوی ویژه از همکاری بخش دولتی و خصوصی در کشور قطر ارائه کنیم.

وی تاکید کرد: فعالیت تک تک بازرگانان و تجار ایرانی فراتر از مرزهای کشورمان، منجر به تقویت برند تجاری ایران می‌شود.

در ادامه حمیدرضا دهقانی‌پوده، سفیر ایران در قطر با تاکید بر اینکه تجار و بازرگانان، نمایندگان حقیقی کشورمان در قطر هستند، گفت: دولت و وزارت امور خارجه ارتباط و اتصال تجار ایرانی و قطری را تسهیل خواهد کرد.

مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه نیز در این نشست گفت: پس از سفر رئیس جمهور کشورمان به قطر و سفر امیر قطر به تهران، انتظارات برای توسعه روابط تجاری افزایش یافته است و باید شاهد گسترش روابط تجاری دو کشور باشیم.

وی افزود: بخش خصوصی باید روابط تجاری پایدار و استاندارد ایجاد کند و استانداردهای مربوطه را نیز به خوبی رعایت کند. پایداری و ثبات و تعهد به آنچه در قراردادها ذکر می‌شود، نکته مهمی است که باید در روابط تجاری مورد توجه باشد.

سینا کلهر، معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی ورزش، اظهار کرد: برگزاری جام جهانی در منطقه فرصتی است که شاید تا سال‌ها تکرار نشود و تجار و بازرگانان ایرانی باید از این ظرفیت استفاده کنند.

وی از فروش ۵۷۰۰ قطعه بلیت برای حضور ایرانیان در سه مسابقه تیم ملی در جام جهانی خبر داد و از تجار ایرانی خواست ایده‌ها و پیشنهادات خود برای آماده‌سازی هرچه بهتر تیم ملی را به وزارت ورزش ارائه دهند.

گفتنی است، پس از دیدار سران دو کشور ایران و قطر در دوحه و تهران و امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک، بزرگ‌ترین هیأت تجاری ایران شامل تجار و بازرگانان ایرانی روز یکشنبه ۱۵ خرداد ماه وارد قطر شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا