کد خبر: 090202126107
اقتصاداقتصاد کلانبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانی

رئیس کل گمرک ایران: تجارت با اوراسیا را باید به ۱۰ میلیارد دلار برسانیم

رئیس کل گمرک ایران در دیدار با مسئول گمرکی اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: تجارت با کشورهای اوراسیا را باید به ۱۰ میلیارد دلار برسانیم.

به گزارش  مهر، محمد رضوانی فر رئیس گمرک جمهوری اسلامی در دردیدار با ایلدار علیشروف وزیر مسئول گمرکی اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: اگر چه موافقت نامه‌های ایران و اوراسیا ۳ ساله است اما استراتژی دولت همکاری بلند مدت با اوراسیا است، در سال گذشته شمسی حجم مبادلات تجاری با اوراسیا ۳ و ۳ دهم میلیارد دلار بوده است که از این میان ۱.۷ میلیارد درهم واردات و بقیه صادرات بوده است.

رضوانی فر افزود: باید این میزان را به ۱۰ میلیارد دلار رساند که کاملاً امکان پذیر است، یک میلیون تن از مبدا اوراسیا با ایران واردات شده و ۷۰۰ میلیون تن از مبدا ایران صادر شده است.

رئیس گمرک افزود: نکته بعدی ترکیب واردات و صادرات است، اگرچه تعاملات ما مبادلات محدود به چند قلم است، نکته ظریف این است مبادلات ما با تعامل خوبی همراه است، کالاهای کشاورزی، صنعتی، ساختمانی و پتروشیمی است که این نشان می‌دهد تحقق ۱۰ میلیارد دلار نشدنی نیست.

رضوانی فر افزود: نکته بعدی این است که با پنج کشور اوراسیا مجموعه توافقنامه‌ها را از قبل داشتیم و برخی از آنها قدمت چهل تا پنجاه ساله دارد و وظیفه ما آن است که این توافقنامه را بیشتر کنیم.

پیشنهاد این است که یک کارگروه مشترکی را امروز تعیین کنیم تا برنامه اقدام برای افزایش سرعت مبادلات تجاری به روزرسانی شود، سر فصل‌های پیشنهادی ما به شرح ذیل است: تبادل الکترونیک، تبادل الکترونیک اسناد گمرکی، اطلاعات ارزش و تعرفه به صورت ۲ دوطرف مبادله شود و از آنجایی که ایران پایگاه آموزشی منطقه‌ای گمرک است علاقه مندیم آموزش‌های گمرک را اجرایی کنیم، افزایش تبادل ترانزیت و آی تی، افزایش خدمات به افراد فعال در حوزه گمرک و افزایش تسهیلات به فعالان ۲ طرف در این حوزه از دیگر پیشنهاداتی است می‌شود عملیاتی کرد.

رضوانی فر افزود: هر گونه مبادله اطلاعات باید دو طرفه باشد، این اصل اول را اگر قبول داشته باشند درباره شرح اطلاعات مشکلی نداریم، این اطلاعات ۲ بعد فنی و محتوایی دارد، در موضوع محتوایی هر اطلاعاتی را که بخواهند به شرط اینکه اطلاعات متقابل را به ما بدهند.

رضوانی فر گفت: در مبادلات هر چیز مبادله شده دو طرفه بوده و بر اساس ارزش گذاری سازمان تجارت جهانی باشد. باید درباره این دو موضوع یک راهکار عملیاتی داده شود و ۱۰ قلم کالاهای وارداتی و صادراتی که ۹۰ درصد تبادل تجاری است به صورت ریز بحث شده تا مشخص شود اختلاف ریز برای چه کالاهایی است.

رضوانی فر با اشاره به اینکه شاید برخی از تجار اطلاعات را بالاتر نشان دهند تا ارز بیشتری بگیرند تصریح کرد: بنابراین ما باید بر اساس مبادله دوجانبه و بر اساس استانداردهای سازمان جهانی تجارت عوارض را تعیین کنیم، مهم این است که بر چه اساس عوارض بگیریم، بر اساس ارزش یا تناژ و لیتر که این موضوع باید شفاف شود.

رضوانی فر بر اصل بودن ارزش در کالا تاکید کرد وگفت: ارزش گذاری باید مبنا باشد.

رضوانی فر افزود: باید ۵۰۲ قلم کالاهای تجاری بررسی شود تا مشخص شود در کدام کالاها استاندارد ارزش گذاری رعایت نشده است تا با این کار رضایت تجار را جلب کنیم، از طرف ایران یکی از مدیران در مسکو مستقر شده تا جزئیات این ۵۰۲ کالا بررسی شود.

رضوانی فر در پایان گفت: با مشورت با وزارت خارجه نوع امضا و سطح امضا توافقنامه را مشخص خواهیم کرد در این جا به نمایندگی از وزیر اقتصاد و رئیس جمهور می گویم اراده ایران در سطح بالایی بوده و در هشت ماه گذشته میزبان مقامات بلندپایه ارمنستان، قرقیزستان، قزاقستان، روسیه و بلاروس بودیم. در ایران حتی اگر چیزی را هم امضا نکرده باشیم خود را موظف به اجرای آن می‌دانیم.

تعاملات ایران واوراسیا باید دو برابر شود

ایلدار علیشروف در این دیدار گفت: دیدار امروز ما به موقع وضروری است و ایران شریک قدیمی اتحادیه اوراسیا است و دیدار امروز موفقیت‌ها و تعاملات را بیشتری می‌کند، بین کشورهای ما موافقت نامه‌ای موقت ۳ ساله وجود دارد و باید این تفاهم نامه نامحدود شود، نتیجه این تفاهم نامه‌های جدیدی ۲ برابر شدن تعاملات تجاری است، در طی این دیدار باید مشکلات را متذکر شد.

وی اضافه کرد: اگر ما این تفاهم نامه را به امضا برسانیم شرایط را برای اجرای تعهدات ۵ کشور اجرایی می‌کند و این شرط دوطرفه بودن تبادل اطلاعات همان جا اجرایی می‌شود، مشکل مهم ارزش گذاری کالا است که باید آن را نیز بررسی کنیم.

این مقام مسئول در ادامه گفت: درباره ارزش گذاری باید طبق قوانین سازمان تجارت جهانی باشد، باید شرایط ریسکی را در مبادلات اجرایی کنیم واقعیت کالاهای ایرانی در برخی از موارد با تفاهم نامه‌ها متفاوت است و در این شرایط گمرک ما می‌تواند اعمال اختیار کند.

علیشروف تاکید کرد: اگر توافقنامه جدید امضا شود گمرک‌های کشورهای اوراسیا مجبور هستند آن را اجرایی کنند.

علیشروف افزود: استانداردهای گمرک داریم که بر اساس آن اجرایی می‌کنیم اگر نواقصی باشد بر اساس وزن و متر و حجم بررسی می‌کنیم، واقعیت این است وقتی که اشکالاتی در صادرات رخ می‌دهد مشکلات کم اظهاری درباره برخی از صادرکنندگان ایرانی رخ می‌دهد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا