کد خبر: 30109912764
صنعت و معدن

رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران: دولت فولاد را تضمینی خریداری کند

رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران گفت: دولت یا جلوی نابه سامانی را در بازار فولاد بگیرد یا از تولیدکنندگان به صورت تضمینی فولاد بخرد.

بهرام شکوری رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص راهکار‌های حل مشکلات بازار بورس در حوزه فولاد اظهار کرد: در حال حاضر در بسیاری از محصولاتی که از طریق معادن سنگی فرآوری می‌شوند مانند روی و مس مازاد تولید داریم، اما به دلیل دخالت‌های دولت در زمینه تولید و صادرات، نمی‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم و درآمد ارزی داشته باشیم.

او افزود: در صورتی که دولت اجازه صادرات یک محصول را  نمی‌دهد و آن را ممنوع می‌کند، باید از تولید آن نیز تا حدودی جلوگیری کند و دست از تشویق به تولید آن بر دارد چراکه محصول با هزینه‌های سنگین تولید می‌شود و هیچ ارزش افزوده‌ای ندارد.

رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: دولت یا یک هارمونی میان تولید و مصرف داخل ایجاد کند تا مازاد بر نیاز تولید نداشته باشیم و یا محصول نهایی تولید شده را با نرخ‌های مصوب همانند گندم خریداری کند.

شکوری ادامه داد: خام فروشی در برخی از موارد نیز بد نیست به طور مثال در حال حاضر مصرف سنگ‌های معدنی در کشور تا حد چشمگیری کاهش پیدا کرده به طوری که در ساختمان سازی و نمای ساختمان از این محصول استفاده نمی‌شود پس در صورتی که ما حجم زیادی از سنگ را در کشور ذخیره کنیم به هیچ دردی نمی‌خورد.

او مطرح کرد: در شرایط فعلی باید آن حجم از سنگ‌های استخراج شده که در کشور مصرف می‌شوند را فرآوری کنیم تا مابقی به صورت خام صادر شوند به طوری که هم اکنون کشور‌هایی مانند ایتالیا، هند و ترکیه به ترتیب ۲۲، ۳۳ و ۷۴ درصد از سنگ‌های استخراجی را صادر می‌کنند.

به گفته رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران، برآورد می‌شود که ۵ میلیارد دلار سالانه از این طریق ارز آوری به کشور داشته باشیم.

شکوری در پایان تصریح کرد: بهتر است این مهم صورت گیرد و از ارز‌های حاصله در زمینه‌های مرتبط استفاده کرد در غیر این صورت تا چند سال آینده و با پیشرفت علم و استفاده از محصولات درگیر، هیچ استفاده‌ای از سنگ معدنی صورت نمی‌گیرد و ذخایر بدین شکل زیر زمین باقی خواهند ماند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا