کد خبر: 12060044609
توسعه و اقتصاد ملیتولید و بازرگانیراه و مسکنروزنامهسیاست

رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی: دولت منابع طرح‌های مسکن و خودرو را شفاف‌سازی کند

رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد، باید به معیشت مردم، ساخت مسکن، خودرو و… اهمیت داده شود اما باید منابع آن مشخص شود.

بهرام شکوری در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا در مورد اظهارات رئیس‌جمهوری و وزیر صمت مبنی بر ساخت سالانه یک میلیون مسکن و ۳ میلیون خودرو و منابع و همچنین فولاد مورد نیاز آن اظهار کرد: خواسته ما در همه دولت‌ها و از جمله دولت سیزدهم این است که این اتفاق بیافتد، اما واقعیت این است که مانند یک خانواده که می‌گویند می‌خواهیم ماشین خوب بخریم و خانه را عوض کنیم شده‌ایم. اینها آمال و آرزوهای ما است باید دید امکانات و درآمد ما اجازه این کارها را می‌دهد یا خیر و در این مورد هم شفاف‌سازی شود.

رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی افزود: اگر قرار باشد ۱میلیون مسکن با متوسط ۷۰ متر متراژ با مدرسه، فضای سبز و… ساخته شود، با توجه به هزینه‌های ساخت محاسبات نشان می‌دهد که نزدیک به ۲۰ تا ۳۰میلیارد دلار برای آن هزینه شود طبیعتا باید منابع آن هم اعلام شود.

بانک مرکزی با چاپ پول، پایه پولی را افزایش می‌دهد

حتی اگر زمین هم رایگان باشد ساخت نیاز به منابع مالی برای تامین مواردی مانند فولاد دارد. مردم هم باید توان پرداخت پول خانه یا خودرو را داشته باشند.

اگر مردم می‌توانستند این هزینه‌ها پرداخت کنند تاکنون صاحبخانه می‌شدند بنابراین باید منابع طرح‌ها مشخص شود.

شکوری تصریح کرد: من قبلا تذکر داده بودم که بانک مرکزی با چاپ پول، پایه پولی را افزایش می‌دهد. دوستان خرده گرفتند که اینگونه نیست؛ پاسخ دادم که در ۲۰ سال گذشته ۷۴ تا ۷۵ درصد درآمد بودجه و ۹۵ تا ۹۶ درصد هزینه‌ها محقق شده است. سوال این است که این اختلاف از کجا می‌آید؟

اهمیت معیشت مردم، ساخت مسکن و خودرو

رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی در ادامه خاطرنشان کرد: باید به معیشت مردم، ساخت مسکن، خودرو و… اهمیت داده شود اما باید منابع آن مشخص شود یا باید با ایجاد تعاملات جهانی بتوانیم سرمایه‌گذاری خارجی را جذب کنیم و یا از سرمایه‌گذاران در داخل کشور استفاده کنیم.

برای این کار باید شرایط کشور را محیا کنیم تا سرمایه‌ها از کشور خارج نشود یا ایرانیان خارج از کشور اطمینان داشته باشند و بتوانند سرمایه خود را وارد کشور کنند.

اگر چنین شرایطی ایجاد شود تمام اهدافی که دوستان به آن اشاره می‌کنند محقق می‌شود اما امروز و با شرایط موجود مانند فروش نفت، نااطمینانی سرمایه‌گذاری، موانعی که برای فعالان اقتصادی ایجاد می‌شود و… به نظر نمی‌رسد این اهداف محقق شود.

۵۰ درصد خودروی تولیدی از فولاد

رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: الان بخش اعظمی از فولاد کشور صادر می‌شود و حدود ۵۰ درصد خودروی تولیدی از فولاد است.

به نظر می‌رسد مشکلی برای تامین فولاد لازم برای تولید ۳ میلیون خودرو در کشور وجود ندارد اگر هم مشکلی به وجود بیاید می‌توان با واردات آن را جبران کرد.

بسیاری از کشورهایی که در دنیا خودرو تولید می‌کنند شاید فولاد نداشته باشند اما با واردات ورق فولادی تولید خود را انجام داده و صادر هم می‌کنند. در مورد مسکن هم همینطور است اما مشکل اصلی این است که منابع آن چگونه تامین می‌شود؟

او افزود: البته نگاه به مسکن باید متفاوت باشد. دوستانی که هر روز برای این حوزه مانع ایجاد می‌کنند توجه داشته باشند که فعالیت‌های اقتصادی زیادی به آن وابسته است. کاشی و سرامیک، فرش و … به دنبال مسکن می‌توانند رونق پیدا کنند. بنابراین توسعه ساختمان‌سازی می‌تواند باعث ایجاد اشتغال می‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا