کد خبر: 19119915106
دولتراه و مسکن

رئیس گمرک ایران مطرح کرد: صرفه جویی ۷۰ میلیون یورویی با بومی سازی دستگاه های ایکس‌ری

میراشرفی، رئیس گمرک ایران گفت: با توجه به قراردادهایی که با بخش خصوصی بسته شده ۷۰ میلیون یورو معادل ۲ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی ارزی در واردات دستگاه های ایکس‌ری داریم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، میر اشرفی رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: در ترانزیت سرعت و دقت باید توامان باشد که هرکدام متضاد هم هستند اگر سرعت بالا برود دقت کاهش می‌یابد و اگر دقت بالا برود سرعت کاهش می‌یابد بنابراین باید این دو را با استفاده از تجهیزات هماهنگ و رصد کنیم.

وی با بیان اینکه کار در سازمان زمان گمرک بسیار سخت است، گفت: یکی از کشور‌هایی هستیم که پیچیدگی در تجارت خارجی داریم و بیش از ۳۰ سازمان در کنار تعدد قوانین و سایر مباحث به این پیچیدگی دامن زده است و کرونا را نیز باید به آن اضافه کرد.

رئیس گمرک ایران افزود یکی از برنامه‌ها اجرای نظارت‌های غیر ملموس و غیر مزاحم است که لازمه آن استفاده از دستگاه‌های ایکس‌ری است که در حال حاضر ۱۴ دستگاه ایکس ری کامیونی داریم که حداقل باید به ۵۰ دستگاه برسد که هر کدام چند ده میلیارد تومان هزینه دارد.

میراشرفی ادامه داد: در حال حاضر برنامه ریزی برای تجهیز ۱۴ دستگاه ایک‌سری تا سال آینده هستیم و پنج دستگاه ایکس‌ری خودرویی نیز اضافه می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به قرارداد‌هایی که با بخش خصوصی بسته شده ۷۰ میلیون یورو معادل ۲ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی ارزی در واردات ایکس‌ری داریم که این ایکس‌ری‌ها با مشارکت بخش خصوصی منعقد شده و ساخت داخل است.

 واردات ۳۶ و صادرات ۳۴ میلیارد دلار خواهد بود

رئیس گمرک ایرانپیش‌بینی کرد: تا پایان سال جاری واردات به ۳۶ میلیارد دلار و صادرات به ۳۴ میلیارد دلار می‌رسد که جمعاً حدود ۷۰ میلیارد دلار خواهد شد. البته این رقم زیبنده کشور نیست چراکه ۲۴ هزار میلیارد دلار در دنیا صادرات وجود دارد با توجه به آنکه ۷.۵ درصد منابع دنیا را در اختیار داریم اگر یک درصد صادرات را به خود اختصاص دهیم باید ۲۴۰ میلیارد دلار صادرات داشته باشیم که نیاز به توسعه استراتژی صادرات دارد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا