کد خبر: 21010177111
سلامت و رفاه

رابطه تلفن همراه و ابتلا به سرطان مغز

مطالعه جدیدی که در مجله موسسه ملی سرطان آمریکا منتشر شد، هیچ ارتباطی را بین استفاده منظم از تلفن همراه و سرطان مغز نشان نداده است.

دانشمندان دانشگاه آکسفورد دریافته اند که ۰.۴۱ درصد از زنانی که از تلفن همراه استفاده می‌کنند، دچار تومور مغزی شده اند. در مقابل نیز ۰.۴۴ درصد از زنانی که هرگز از تلفن استفاده نکرده اند نیز دچار تومور مغزی شده اند.

کریستن بری، تحلیلگر آماری و یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: استفاده از تلفن همراه در شرایط عادی خطر ابتلا به تومور‌های مغزی را افزایش نمی‌دهد.

در واقع، معمول بود که بگوییم امواج رادیویی ساطع شده از تلفن‌ها می‌توانند در هنگام برقراری تماس تلفنی به مغز نفوذ کرده و باعث سرطان شوند. این اتهامات در سال‌های اخیر با ظهور ویژگی ۵G افزایش یافته است.

به طور مفصل، محققان دانشگاه آکسفورد به داده‌های ۴۰۰۰۰۰ زن انگلیسی که سرطان نداشتند و سن آن‌ها بین ۵۰ تا ۸۰ سال بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ بود، تکیه کرده اند.

در ابتدا و انتهای مطالعه، از شرکت کنندگان در مورد استفاده آن‌ها از تلفن همراه سوال شد. پاسخ‌های آن‌ها نیز با سوابق سلامتی آن‌ها مقایسه شد.

محققان بررسی کردند که آیا هر یک از شرکت کنندگان یکی از سه نوع مختلف تومور مغزی دارند یا خیر. (مننژیوم، تومور هیپوفیز و نوروم آکوستیک)

در همین زمینه، سایر عواملی که می‌توانند در گسترش تومور نقش داشته باشند مانند سن، شاخص توده بدنی، نوشیدن الکل، سیگار کشیدن و ورزش در نظر گرفته شدند. نتایج نشان دادند که هیچ ارتباطی بین سرطان مغز و استفاده از تلفن همراه وجود ندارد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا